• Matilda13

1-3 åringar som får leka med småsnäckor

Jag var i förra veckan och besökte en förskola. Jag blev väldigt bestört när jag fick se att de lät småbarnen sitta och klistra med småsnäckor på ca 2 cm. Detta var ju en småbarnsavd för 1-3 åringar!!!

Det är ju så viktigt med barnsäkerhet när det gäller leksaker som helst ska vara CE märkta. Hur kan de tycka detta är okej?!?

Hur är det på era förskolor för 1-3 åringar?

• Svar på tråden 1-3 åringar som får leka med småsnäckor
  • Matilda13
    Dasha skrev 2015-02-08 23:12:02 följande:

visst är det skrämmande...  det var en avdelning för barn 1-5 år, så de tänkte nog inte så noga, eller nåt...

fast misstänker att det är så på alla förskolor...

Den öppna förskolan jag går på med min dotter, där sade pedagogerna att den inte var riktigt lika barnsäker som dem riktiga förskolorna är pga föräldrarna har ansvaret där. Men jag tycker att den öppna förskolan är mycket barnsäkrare än den förskolan jag besökte.
  • viseversa

Jag valde bort en förskola när jag hade en 1,5 åring som stoppade ALLT i munnen(hon var verkligen extrem) och förskolan vi besökte hade ett lågt bord med trälådor på som var FULLA med små pärlor större pärlor kastanjer och en massa annat smått. Mao bara för dom små barnen att gå och plocka som dom ville. Ville inte ha mitt barn där då jag skulle känt mig så orolig hela tiden.

• Pescetarian

Har man en småbarnsavdelning så borde man ju kunna anpassa den till just småbarn.

På mitt barns förskola, en liten förskola med endast två sk "hemvister", är det blandade åldrar (1-5 år), så då är det ju lite skillnad. Där vet jag att pärlorna står på höga hyllor och de som pärlar får sitta vid lite högre bord. Men det händer säkert att pärlor hamnar på golvet då och då.

Jag hade aldrig den oron kring små saker så som pärlor, kulor, osv., då mitt barn aldrig stoppade något i munnen. Men jag har ju sett hur andra småbarn käkar både grus och sand så jag förstår om man kan reagera på en sådan "osäker" innemiljö.

Man får väl hoppas att där alltid sitter en personal med när barnen får pyssla med pärlor, snäckor, kastanjer, flirtkulor, osv.

• Matilda13
    viseversa skrev 2015-02-09 07:18:04 följande:

Jag valde bort en förskola när jag hade en 1,5 åring som stoppade ALLT i munnen(hon var verkligen extrem) och förskolan vi besökte hade ett lågt bord med trälådor på som var FULLA med små pärlor större pärlor kastanjer och en massa annat smått. Mao bara för dom små barnen att gå och plocka som dom ville. Ville inte ha mitt barn där då jag skulle känt mig så orolig hela tiden.

Förstår att du valde bort den förskolan. De föräldrar som inte är oroliga för detta kanske inte har barn som våra som stoppar allt i munnen. Min tös har ju dessutom satt i halsen så jag vet att hon även kan tänka sig att svälja det hon har i munnen. Hon är väldigt glupsk och sväljer gärna stora volymer.
  • mammalovis

Det är nog svårt att hitta lämpligt pyssel för småbarn som stoppar saker i munnen oavsett. Vi hade en tvååring som stoppade in ett helt rytm-ägg i munnen, så det skulle väl krävas saker som är minst 7-8 cm i diameter ... Dock inte så praktiskt att klistra ....

Jag hade kanske inte valt att klistra snäckor, men å andra sidan reagerade jag inte på att dottern på 1,5 år hade klistrat bomull heller vid julpysslet eller små ögon för den delen.

Jag hade nog tyckt det vore tryggare med snäckor inomhus, än allt de kan knata iväg och stoppa i sig utomhus, där folk kan slänga fimpar och all möjlig skit i sandlådorna.

• mammalovis

Jag fick veta att en 7-åring hade svalt en enkrona, så jag vet inte hur man ska resonera då. Jag tror personalen gör det så säkert de bara kan, men annars får du väl be dem att de bara får låta henne leka med stora saker.

• tomsfru

ursäkta men småsaker finns ju överallt på dagis.... pusselbitar, pennkorkar, kritor osv ung i den storleken som snäckor är. man måste ju även ha lite förtroende för personalen, att de gör det som gynnar barnen. utomhus borde det ju vara livsfarligt att vara annars t.ex....
    tycker nog det låter väl nitiskt att påpeka på denna aktivitet, lim eller andra vätskor eller glitter borde ju också vara farligt isf...

• Flygfotogen

Vad är det egentligen som inte är farligt? Farorna minskar om man ser till att barnen lär sig att handskas med saker och ting på rätt sätt.

• Matilda13

Jag anser att barnsäkerheten är A och O på en småbarnsavdelning pga riktigt små barn har inte ännu utvecklat denna förmåga att förstå vad som är farligt eller inte. Jag tycker det är väldigt konstigt att många här tycker det är helt okej med detta.

Jag tycker att man får barnsäkra så mycket som möjligt i den åldern. Sedan kan man inte skydda dem från allt men man kan åtminstone reducera riskerna.

Sedan när barnen är mognare så kan de börja pyssla med småsaker.

På öppna förskolan reagerade pedagogerna på detta med småsnäckorna men det kanske är mer släpphänt på förskolor än vad jag har förstått.

• Flygfotogen

Varför utgå ifrån att det handlar om att vara slapphänt? Varför inte fråga istället? 

"Jag blir förvånad över att se att de leker med små snäckor. Hur tänker ni kring det? Hur ser ni på säkerheten?"

Svar på tråden 1-3 åringar som får leka med småsnäckor