BigMami skrev 2015-02-10 20:22:58 följande:
Men nej! Så gör man inte. Respekt för de som ligger där och deras anhöriga.
Promenerade förbi vår kyrka här i somras då var det några (antagligen väninnor med barn) som hade picknick på kyrkogården. .. Passar sej inte tycker jag! Man varken springer, svär, snusar, röker, tuggar tuggummi, leker osv innanför murarna vid kyrkan, tycker jag!
Hmm nja.... det kan jag däremot tänka mig beroende på hur det går till... Tänk tex om det råkar vara så att det är barnens pappa som ligger begrav, eller syskon... eller kanske världens bästa mormor... Då vill man kanske faktiskt umgås lite där.. Så barnen kan få en avdramatiserad bild av döden....
Jag vet om att när våren kommer så kommer jag åka till Minneslunden där min mor kommer begravas (dog nu i vinter så därför ännu inte begraven) och sitta där och fika med henne... prata och vara med henne, och den dagen jag får barn... ja då kommer jag ta med mitt barn och berätta om dess underbara mormor i hennes närhet....
Det är skillnad på att ha picknick (beroende på hur den sköts så klart) och åka pulka på kyrkogården...
Har även en vän som på årsdagen av hennes mors bortgång tillsammans med hennes två närmaste vänner åkte till mammans grav tillsammans med fyra glas och en flaska... De tog ett glas var, ett till mamman och så satt de där halva natten, grät, skrattade, berättade historier om mamman, och berättade för mamman om hennes liv... Det tycker jag är en fin tanke... och även det kommer jag kanske att göra