• Anonym (surtant?)

Okej att åka pulka på kyrkogård?

Igår besökte jag Skogskyrkogården i Stockholm och till min förvåning var det en förälder med två-tre barn där och åkte pulka i en backe inne på kyrkogården (vid en minneslund). Jag tyckte inte att det kändes okej. Kyrkogården ska väl vara en rofylld plats dit man kan gå för att sörja och minnas sina bortgångna nära och kära, inte en lekplats?

När jag var liten (för 20-30 år sedan) fick jag och mina syskon absolut inte springa runt när vi besökte kyrkogårdar. Vi förväntades vara lugna och stillsamma. Har synen på det här förändrats hos dagens småbarnsföräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att åka pulka på kyrkogård?
  • EnAnonumius

Nej inte vid en minneslund eller vid gravplatserna ser ju jag inte som lämpligt. Då det skall ju handla om "sista viloplatsen". Och jag anser att man skall respektera detta för dem som vill ha sina anhöriga på en kyrkogård/minneslund.

Hade det varit så som vi har vid en av Kyrkorna i GBG en backe vid kyrkan men INGEN gravplats/minneslund i närheten, så hade ju jag inte tyckt det var fel att låna backen för att åka lite pulka. Det står ju i bibeln i NT någonstans att Jesus hade sagt något om att "låt kyrkan vara en glädjens hus". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nancy77

Detta är absolut inte ok. Fast sen är det ju frågan om det finns andra platser i närheten där man kan åka pulka..  

• Crea Diem

Inte ok att åka pulka i en backe på kyrkogården! Att däremot dra sitt lilla barn fram till gravplatsen i en pulka för att t ex tända ett ljus är ok, men inte som lek!

• Lindsey Egot the only one

Men är det verkligen i minneslunden för det finns ju en kulle utan gravar vid Skogskyrkogården som barnen åker pulka

• Anonym (surtant?)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-09 11:05:13 följande:
    Men är det verkligen i minneslunden för det finns ju en kulle utan gravar vid Skogskyrkogården som barnen åker pulka
    De åkte från den så kallade Almhöjden, alltså meditationslunden som ligger på en höjd. Minneslunden är precis bredvid. Jag tänker att både meditations- och minneslund är platser för stillhet.
  • Anonym (hänsyn och respekt)

Men vad är det för fel på människor, självklart leker man inte eller åker pulka på/nära en kyrkorgård/minneslund.
    Man måste ju vara socialt handikappad för att göra så.

Det spelar ingen roll om det är långt till nästa backe, då får man väl sätta sig i bilen eller på bussen, eller stanna hemma och läsa en bok om hur man visar andra hänsyn.

• Anonym (Scout)

När jag var scout på 80 talet och början av 90 talet så gick jag på en scoutgård nära västra kyrkogården i Göteborg... Och vi hade ofta orientering inne på kyrkogården... Minns att jag tyckte det kändes fel eftersom det för mig var en plats man inte busade på... 

• Anonym (Barn)

Barnen kanske ville dela pulkaglädjen med en bortgången släkting??

• EnGladPingvin

Man undrar ju vad som är för fel på folk ibland. Man leker inte på en kyrkogård, man åker inte pulka i backar på en kyrkogård, man klättrar inte på gravstenar, man springer inte på gravarna eller leker tafatt/kurragömma. Man respekterar de döda och deras sörjande anhöriga. Man håller sig till gångvägar och man stojjar inte. Kyrkogården ska vara en lugn plats. Ska man verkligen behöva säga till folk om det?

• asta66
    EnGladPingvin skrev 2015-02-10 19:52:46 följande:

Man undrar ju vad som är för fel på folk ibland. Man leker inte på en kyrkogård, man åker inte pulka i backar på en kyrkogård, man klättrar inte på gravstenar, man springer inte på gravarna eller leker tafatt/kurragömma. Man respekterar de döda och deras sörjande anhöriga. Man håller sig till gångvägar och man stojjar inte. Kyrkogården ska vara en lugn plats. Ska man verkligen behöva säga till folk om det?

Håller med. Man springer inte ens på en kyrkogård.
  • BigMami

Men nej! Så gör man inte. Respekt för de som ligger där och deras anhöriga.

Promenerade förbi vår kyrka här i somras då var det några (antagligen väninnor med barn) som hade picknick på kyrkogården. .. Passar sej inte tycker jag! Man varken springer, svär, snusar, röker, tuggar tuggummi, leker osv innanför murarna vid kyrkan, tycker jag!

• Anonym (Scout)
    BigMami skrev 2015-02-10 20:22:58 följande:

Men nej! Så gör man inte. Respekt för de som ligger där och deras anhöriga.

Promenerade förbi vår kyrka här i somras då var det några (antagligen väninnor med barn) som hade picknick på kyrkogården. .. Passar sej inte tycker jag! Man varken springer, svär, snusar, röker, tuggar tuggummi, leker osv innanför murarna vid kyrkan, tycker jag!

Hmm nja.... det kan jag däremot tänka mig beroende på hur det går till... Tänk tex om det råkar vara så att det är barnens pappa som ligger begrav, eller syskon... eller kanske världens bästa mormor... Då vill man kanske faktiskt umgås lite där.. Så barnen kan få en avdramatiserad bild av döden....

Jag vet om att när våren kommer så kommer jag åka till Minneslunden där min mor kommer begravas (dog nu i vinter så därför ännu inte begraven) och sitta där och fika med henne... prata och vara med henne, och den dagen jag får barn... ja då kommer jag ta med mitt barn och berätta om dess underbara mormor i hennes närhet....

Det är skillnad på att ha picknick (beroende på hur den sköts så klart) och åka pulka på kyrkogården... 

Har även en vän som på årsdagen av hennes mors bortgång tillsammans med hennes två närmaste vänner åkte till mammans grav tillsammans med fyra glas och en flaska... De tog ett glas var, ett till mamman och så satt de där halva natten, grät, skrattade, berättade historier om mamman, och berättade för mamman om hennes liv... Det tycker jag är en fin tanke... och även det kommer jag kanske att göra 

• Anonym (Scout)

Hmm texten stack iväg av sig själv:-S

Som sagt även det kan jag tänka mig att göra... Men det skall vara sent på kvällen så man inte stör andra....

• BigMami
    Anonym (Scout) skrev 2015-02-11 01:17:53 följande:

Hmm nja.... det kan jag däremot tänka mig beroende på hur det går till... Tänk tex om det råkar vara så att det är barnens pappa som ligger begrav, eller syskon... eller kanske världens bästa mormor... Då vill man kanske faktiskt umgås lite där.. Så barnen kan få en avdramatiserad bild av döden....

Jag vet om att när våren kommer så kommer jag åka till Minneslunden där min mor kommer begravas (dog nu i vinter så därför ännu inte begraven) och sitta där och fika med henne... prata och vara med henne, och den dagen jag får barn... ja då kommer jag ta med mitt barn och berätta om dess underbara mormor i hennes närhet....

Det är skillnad på att ha picknick (beroende på hur den sköts så klart) och åka pulka på kyrkogården... 

Har även en vän som på årsdagen av hennes mors bortgång tillsammans med hennes två närmaste vänner åkte till mammans grav tillsammans med fyra glas och en flaska... De tog ett glas var, ett till mamman och så satt de där halva natten, grät, skrattade, berättade historier om mamman, och berättade för mamman om hennes liv... Det tycker jag är en fin tanke... och även det kommer jag kanske att göra 

Ja jo så kan det ju vara men det var mer att ungarna sprang runt och lekte och mammorna satt och solade.. typ.. Men visst kan ju ha hälsat på någon grav vad vet jag? Men det såg allmänt "slappt" ut.. Skrev kanske lite otydligt
Svar på tråden Okej att åka pulka på kyrkogård?