• Anonym (yu)

Då tar jag barnen och flyttar...

Ja, vad är det som gör att ni kvinnor automatiskt tror att ni kan ta med er barnen och flytta bara för att ni skall separera med pappan? Alltid undrat och aldrig förstått detta?

Tror ni att det ger er automatisk rätt att ta barnen med er bara för att ni är mamma?

• Svar på tråden Då tar jag barnen och flyttar...
  • Anonym (yu)
    Common sense skrev 2015-02-11 12:37:56 följande:
    Utan att ha läst alla svar i tråden (förlåt) så är min egen gissning på detta att det väldigt ofta är så att kvinnan tagit huvudansvaret (närmare 100%) när det gäller vårdnaden av barnet.

Därför tar de för givet att mannen är ointresserad av att ta hand om barnet.

Men det är nog inte helt ovanligt att männen nyktrar till och helt plötsligt vill ta sitt ansvar (alternativt "vinna"), när en separation inträffar.
    Anser du att männen super för mycket och därav inte har koll på sitt/sina barn? Fattar inte, "nyktrar till"

Kan du förklara är du snäll
  • BioBonus
    Anonym (Fuck tum) skrev 2015-02-11 10:39:39 följande:
    För att om man redan har barnen behöver man inte "ta" dem.

Fan vad less jag är på folk som låtsas missförstå saker bara för att sabba en intressant diskussion.
    Men även efter en skilsmässa så kan man ju ha barnen lika mycket? Tills mamman en vacker dag bestämmer sig för att flytta 50 mil och anse sig ha rätten att ta barnen med sig. Vad är skillnaden?
  • BioBonus
    Anonym (yu) skrev 2015-02-11 12:52:13 följande:
    Anser du att männen super för mycket och därav inte har koll på sitt/sina barn? Fattar inte, "nyktrar till"

Att "nyktra till" används inte bara som ett uttryck i samband med alkohol utan kan även användas i ett bredare sammanhang och tex betyda att man vaknar upp, kommer till insikt.
  • Anonym (Fuck tum)
    BioBonus skrev 2015-02-11 13:04:48 följande:
    Men även efter en skilsmässa så kan man ju ha barnen lika mycket? Tills mamman en vacker dag bestämmer sig för att flytta 50 mil och anse sig ha rätten att ta barnen med sig. Vad är skillnaden?

vid gemensam vårdnad har inte mamman den rätten, oavsett vad du verkar tro. Som sagt, om du hänger med lite.
  • Anonym (yu)
    BioBonus skrev 2015-02-11 13:06:37 följande:
    Att "nyktra till" används inte bara som ett uttryck i samband med alkohol utan kan även användas i ett bredare sammanhang och tex betyda att man vaknar upp, kommer till insikt.
    Jaha som ett skämt alltså... jag förstår, det var kul!

Typ som om mamman kan sköta allt i hemmet eftersom pappan jobbar, då har han rätt att ligga och löka på soffan efter jobbet?

Och var kommer det ifrån, att pappan kommer till insikt att dom skall ta sitt ansvar? Är det mammorna som sköter det till 90% i dagens samhälle då? 

Jag undrar när någon kan svara på min fråga i denna tråd utan att komma med massa omständigheter. Jag har skrivit detta säkert 5 ggr nu. vid ett normalt förhållande och en vanlig separation (verkar inte existera för vissa här inne, måste ligga något bakom. Som att mannen inte tagit sitt ansvar, supit, misshandlat osv.)

Men som en skrev nyss. Mamma ska flytta 50 mil bort, då tar hon ungarna med sig, så får pappan träffa dom 1 gång på 1-2 månader, skulle gissa att 90% av dom gångerna det händer, så bor barnen hos mamman!
  • BioBonus
    Anonym (Fuck tum) skrev 2015-02-11 13:11:08 följande:

vid gemensam vårdnad har inte mamman den rätten, oavsett vad du verkar tro. Som sagt, om du hänger med lite.

Jag har inte sagt att mamman har den rätten. Jag är väldigt väl insatt i rättigheter och skyldigheter när det gäller vårdnad, umgänge och boende.

Men om du hade hängt med lite, så hade du säkert läst lite om hur det de facto kan fungera i verkligheten. Mamman flyttar med barnet mot pappans vilja. Vare sig hon har rätten eller inte. Pappan skriver inte under flyttanmälan utan det startas en utredning.
    Eftersom handläggningstiden för sådana ärenden ofta är ganska långa, så har mamman och barnet vid tidpunkten för utredningen hunnit rota sig på den nya orten. Är barnet relativt litet och tex redan har börjat på förskola sen några månader, ett haalvår tillbaka så rycker man inte upp barnet från den nya adressen, oavsett det faktum att mamman har gått över sina befogenheter vid gemensam vårdnad. Då har barnet sin huvudsakliga dygnsvila hos mamman och blir således bokfört där.
    Pappan bortspelad. Trots gemensam vårdnad.

• Anonym (yu)
    BioBonus skrev 2015-02-11 13:18:36 följande:

Jag har inte sagt att mamman har den rätten. Jag är väldigt väl insatt i rättigheter och skyldigheter när det gäller vårdnad, umgänge och boende.

Men om du hade hängt med lite, så hade du säkert läst lite om hur det de facto kan fungera i verkligheten. Mamman flyttar med barnet mot pappans vilja. Vare sig hon har rätten eller inte. Pappan skriver inte under flyttanmälan utan det startas en utredning.
    Eftersom handläggningstiden för sådana ärenden ofta är ganska långa, så har mamman och barnet vid tidpunkten för utredningen hunnit rota sig på den nya orten. Är barnet relativt litet och tex redan har börjat på förskola sen några månader, ett haalvår tillbaka så rycker man inte upp barnet från den nya adressen, oavsett det faktum att mamman har gått över sina befogenheter vid gemensam vårdnad. Då har barnet sin huvudsakliga dygnsvila hos mamman och blir således bokfört där.
    Pappan bortspelad. Trots gemensam vårdnad.

Därav ska man göra en anmälan om kidnappning!
  • Ramborg
    Anonym (yu) skrev 2015-02-11 12:50:45 följande:

(...)Men låt säga att ett par får en bebis, när bebisen är 10 månader bestämmer sig föräldrarna för att dela på sig. Antagligen (som i dom flesta fall där båda föräldrarna jobbar) så har mamman då varit hemma från när bebisen föddes och pappan har jobbat. För så brukar det se ut i min bekantskapskrets att mamman är hemma första tiden och inte tvärtom.

När bebisen är 10 månader måste den inte bo med sin mamma, men av någon MYCKET märklig anledning så känns det som att 90% av alla mammor då tycker att "självklart måste barnet bo med mig, det förstår du väl?", näe det förstår jag INTE! 

Du menar alltså att det är lämpligt att ett barn mitt i separationsfasen bör tas från sin primära anknytningsperson?

Allt du skriver visar att du bara tänker på rättvisa mellan de vuxna. Inte på barnets bästa.
    42.
  • Donum
    Ramborg skrev 2015-02-11 13:35:49 följande:

Du menar alltså att det är lämpligt att ett barn mitt i separationsfasen bör tas från sin primära anknytningsperson?

Allt du skriver visar att du bara tänker på rättvisa mellan de vuxna. Inte på barnets bästa.

Precis min tanke när jag läste det inlägget.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Common sense
    Anonym (yu) skrev 2015-02-11 12:52:13 följande:

Herregud nej... "nyktrar till" som i att...

"Ojdå, kan jag inte svansa runt och slappa hela dagarna längre för då förlorar jag min kvinna?"
  • Gammal_jazz
    Brumma skrev 2015-02-09 13:05:11 följande:

Det händer ganska ofta i trådar här på FL att mammor råds till att bara ta barnen och flytta.

Jag tror tyvärr att detta råd kan missbrukas och kan få hemska följder för barnen och pappan!

Det finns säkert farliga pappor där ute, som behöver hjälp på olika sätt, och då kan förmodligen soc ge råd att flytta.

Men det tragiska är att svaga, veliga och kanske rent psykiskt ostabila mammor som hänger på FL och fläckvis känner igen sig i en tråd, får inspiration och helt plötsligt känner att "jag ska oxå flytta" eller "jag har rätt att flytta, skydda barnen" det borde vara straffbart!!!

Detta gäller förmodligen de som vänder sig till många tejejourer och andra kvinnoföreningar oxå.

Tyvärr har det drabbat mig, dock vet jag inte hur det gått till och hur mamman fått råd i mitt fall.

Lika fruktansvärt för mig och barnen är det iaf, alla de dagar man blir berövad sina barn och de blir blir berövade sin pappa!
  • Gammal_jazz
    Anonym (yu) skrev 2015-02-11 09:08:58 följande:

Jaha, vad har pappan gjort då under den tiden när mamman varit mamma ledig? Pillat i naveln? Inte jobbat och tjänat pengar till mat och hus?

Men om mamman som du säger tagit hand om barnen så ger det henne rätten att ta med sig barnen? Vad säger lagen, instämmer den med dig att det är ok för mamman att automatiskt ta med sig barnen vid en separation, eftersom mamman serverat grönsaker till middag varje dag? Och sedan som någon intelligent skriver:

jag har känner betydligt flera skillda mammor som faktiskt låter barnen umgås med pappan.

Precis

Föräldrarna har förmodligen kommit överens om hur de ska fördela sysslor och ansvar i hemmet under tiden barnet var i magen, föddes och första tiden mm, att sedan i efterhand komma och säga "du har bara gjort det här och det där" och inte se att de båda har haft ansvar och varit överens, och så ska pappan få skit för allt han inte gjort istället för det han gjort, det är sjukt!

Egoistiskt tänk från mamman!!!

Hoppas ni förstod tanken
  • Kasperina

Av mina 10-talet vänner som separerat är det ingen som skulle komma på tanken att ta barnen från pappan. Däremot är det två av deras ex som träffat ny flickvän och sedan glatt flyttat så långt bort att de inte kan ha barnen mer än varannan helg.
    Ska jag utifrån det dra slutsatsen att alla män skiter i sina barn så fort de träffar en ny och starta en ilsken tråd om detta?

• Anonym (JP)
    Kasperina skrev 2015-02-22 10:02:12 följande:

Av mina 10-talet vänner som separerat är det ingen som skulle komma på tanken att ta barnen från pappan. Däremot är det två av deras ex som träffat ny flickvän och sedan glatt flyttat så långt bort att de inte kan ha barnen mer än varannan helg.
    Ska jag utifrån det dra slutsatsen att alla män skiter i sina barn så fort de träffar en ny och starta en ilsken tråd om detta?

Av alla dina vänner då? Hur många av alla ser barnen som sin egendom?

Skriv en tråd om vad du vill. Det är vad forumet är till för.
  • Kasperina
    Anonym (JP) skrev 2015-02-22 12:10:37 följande:
    Av alla dina vänner då? Hur många av alla ser barnen som sin egendom?

Skriv en tråd om vad du vill. Det är vad forumet är till för.
    Av alla mina vänner är det bara tiotalet som har separerat, men ingen av de övriga håller sina barn borta från pappan vad jag vet.
    Vad man säger innan och vad man gör när det är på riktigt är inte heller nödvändigtvis samma sak
    Jag blir provocerad av den här typen av trådar där någon haft en dålig erfarenhet med EN enstaka man/kvinna och sen aggressivt kräver att alla av det könet ska förklara sig, själv skulle jag aldrig drömma om att göra den generaliseringen.
  • Anonym (yu)
    Kasperina skrev 2015-02-22 10:02:12 följande:

Jamen gör du det! Antar att du är kvinna!
  • Anonym (yu)
    Kasperina skrev 2015-02-22 16:02:57 följande:
    Av alla mina vänner är det bara tiotalet som har separerat, men ingen av de övriga håller sina barn borta från pappan vad jag vet.
    Vad man säger innan och vad man gör när det är på riktigt är inte heller nödvändigtvis samma sak
    Jag blir provocerad av den här typen av trådar där någon haft en dålig erfarenhet med EN enstaka man/kvinna och sen aggressivt kräver att alla av det könet ska förklara sig, själv skulle jag aldrig drömma om att göra den generaliseringen.
    Vem är det som aggressivt kräver en förklaring menar du?

Det låter på dig som att du matchar rubriken i denna tråd, med tanke på hur upprörd du blir, har du tagit barnen och dragit från din man, bestämt villkoren när han får träffa dom, fast ni har delad vårdnad? Berätta gärna för oss andra, det är ju det denna tråd handlar om!

Jag har aldrig varit om detta, ingen av mina vänner heller, dock så verkar det ligga i vissa kvinnors natur, speciellt här på FL att dom har förtur till barnen vid en separation, efter att han läst x antal trådar här på FL. Vilket jag finner mycket märkligt.
  • Brumma
    Kasperina skrev 2015-02-22 16:02:57 följande:

Och dessutom bli otrevlig när folk svarar med annat än vad hon vill...
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-02-23 10:43:56 följande:

Och dessutom bli otrevlig när folk svarar med annat än vad hon vill...

Vad hon/han vill....
Svar på tråden Då tar jag barnen och flyttar...