• Anonym (Anonym)

Föräldraledig innan bf

Hej!

Kan man gå hem och vara föräldraledig utan ersättning från er och från arbetsgivaren , ej semester, sjukskriven osv ca 4 veckor innan BF utan att det påverkar sgi/föräldrapenningen? Eller behövs sgin skyddas under dessa veckor? Eller räcker det med att börja ta fp när barnet föds? Eller det behöver jag egentligen inte heller va? Om vi klara oss ekonomisk så kan jag vara hemma, säg 6 månader utan någon form av ersättning om jag vill va utan att det påverkar min sgi och fp?

• Svar på tråden Föräldraledig innan bf
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du som gravid har arbetat stadigvarande i mer än 6 månader utan avbrott har du rätt att gå ner i tid/sluta arbeta helt 6 månader innan beräknad födsel utan att din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) påverkas. Om du inte har gjort det behöver du ta ut föräldrapenning 5 dagar per vecka den tiden du är helt ledig fram till födseln.

Från och med det att barnet föds och tills barnets 1 årsdag är det valfritt att ta ut föräldrapenning, din SGI är oförändrad.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (Anonym)

Okej. Tack!

Jag har arbetat stadigvarande i mer än 6 månader. Men...jag har förstått det som att jag inte måste meddela er när jag går hem utan har bara meddelat BF? Hur skulle ni då få reda på ex om jag går hem obetalt före BF utan att ha fp och då påverkas min sgi. Hur skulle ni få reda på det och därmed kunna sänka min sgi menar jag?

• Försäkringskassan

Hej!

Försäkringskassan utreder alltid den sjukpenninggrundande inkomsten I samband med ett ersättningsärende. När du har lämnat in ditt moderskapsintyg till Försäkringskassan kommer du få hemskickat en inkomstblankett. Den blanketten ska du be din arbetsgivare fylla i. På så sätt kommer vi att få reda på hur du har arbetat tidigare samt få uppgift om din inkomst.

Hälsningar
    Bo, handläggare

• Anonym (Anonym)

Ja jo det vet jag men det var inte det min fråga handlade om???!!

Min fråga handlade om att, ni får reda på BF och när jsg börjat mitt arbete. Men hur får ni reda på, om det är på gränsen att man arbetat tillräckligt för stt komma upp i 240 dagar och sedan villkoret för sgi om man inte meddelar när man faktiskt ska gå hem från arbetet?

Det kan ju vsra så att man arbetat hos samma arbetsgivare länge, går upp i arbetstid mer än sex månader innan BF och får ny sgi utifrån det, men sen ändå går hem obetalt innan dessa sex månader har gått. Då är ju egentligen kravet för ny sgi inte uppfyllt men hur får ni reda på när nan faktiskt går hem eftersom man bara uppger BF?

Jag har funderat på det ett tag även om det inte gäller mig själv.

• Försäkringskassan

Hej!

För att ha rätt till en SGI behöver du ha för avsikt att arbeta i minst sex månader. Om du till exempel börjar arbeta heltid den 1 januari och planerar att gå hem på föräldraledighet den 1 maj har din avsikt inte varit att arbeta i sex månader. Men om du istället haft för avsikt att arbeta heltid ända till den 1 augusti blir det en annan situation.

När vi registrerar en SGI utreder vi både avsikten med ett arbete och om det till exempel finns någon tjänstledighet som föräldraledighet planerad.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Föräldraledig innan bf