Pappan ta ut dagar på helgen
Hej!
Min sambo har ju bättre fp än mig, kan jag ta ut tre dagar i veckan och sen han två på helgen istället för att jag tar ut fem i veckan? Då skulle vi ju få ut lite mer i månaden, eller tänker jag konstigt?
:)
Hej!
Min sambo har ju bättre fp än mig, kan jag ta ut tre dagar i veckan och sen han två på helgen istället för att jag tar ut fem i veckan? Då skulle vi ju få ut lite mer i månaden, eller tänker jag konstigt?
:)
Om han ska ta ut dagar på helgen måste han ta ut fp antingen fredag eller måndag också.
Om du ska skydda din sgi måste du ta ut fem dagar per vecka före syskonet föds.
Skydda sgi genom att ta 5 dagar i veckan måste man bara göra om barnet är över 1 år.
Hur gammalt är ert barn?
Vi ska få andra barnet i slutet på maj! Första barnet tog jag ut 388 dagar på 19 månader (dvs i snitt 5 dagar i veckan hela mammaledigheten).
Var står det att man måste ta ut mån el fre om man tar ut lör/sön?
Min sambo kommer ju jobba mån-fre...
Var bara en tanke jag fick! Denna gången kommer jag vara hemma ca 15 månader.
Ang SGI så har den sjunkit lite grann bara men min FP kommer vara samma som förra mammaledigheten eftersom det kommer skilja mindre än 2,5 år mellan barnen...
"Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller andra dagar jag inte skulle ha arbetat?
Ja, på lägstanivå.
Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.
Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.
Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna."
https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning
Tack så mycket! Då vet jag varför man inte kan göra så :) Får klara oss på min mammapenning ;)