• Chester

Provanställning och gravid. Har hamnat i en annorlunda sits.

Just nu är jag gravid i v.10 (woho!!) och det var inte riktigt tänkt att det skulle ske så snart in på mitt nya jobb. Vi har försökt att bli gravida i ett år utan resultat och när nya jobbet dykte upp ville jag inte börja med p-piller igen för det tog sån tid innan mensen kom tillbaka sist gång när jag slutade och ville bli gravid. Och eftersom jag släppte alla tankarna om att bli gravid blev jag självklart det ;)
    Men jag är just nu i en lite knepig jobbsituation. Jobbar som butikssäljare och där finns en butiksägare som bestämmer över vilka som ska jobba där, men där finns även en butikschef som driver butiken åt hen.
    Butiksägaren är en jävligt ful fisk och får hen reda på att jag är gravid så är det tack och adjö. Jag vet att hen inte får göra så, men hen kommer hitta någon annan anledning att säga upp mig på, fastän att alla vet innerst inne att det skulle vara pga graviditeten. Men som tur är, så är den här butiksägaren aldrig där. Det kan gå veckor utan att hen är där, och när hen väl är där så är hen mest på kontoret så man ser knappt mänskan. Det är ju trots allt butikschefen som driver stället.

Och den här butikschefen, den människan är underbar faktiskt. Och när jag nått den där efterlängtade vecka 12 så vill jag hemskt gärna berätta för butikschefen och dom övriga kollegorna att jag är gravid. Och butikschefen behöver ju planera för min mammaledighet t.ex. Och jag vet till 99% att om jag berättar för butikschefen men ber hen att hålla det hemligt för butiksägaren pga att jag är rädd att få sparken, så vet jag att hen kommer hjälpa mig. 
    Hur hade ni gjort? Hade ni hållit det hemligt för både butiksägaren och chefen eller hade ni berättat för butikschefen? Tycker ni att jag sätter butikschefen i en jobbig sits eftersom hen måste hålla det hemligt för butiksägaren?
    När provanställningen är slut kommer jag vara gravid i vecka 21 tror jag. Har inte vart på UL så jag kan ju kanske ha räknat fel ;) Kan även tillägga att jag är väldigt smal så man ser redan nu att min mage börjar bli större. Dock ser jag inte typiskt gravid ut när jag har kläder, ser mest ut som att julmaten dröjt sej kvar nåt fruktansvärt =)

• Svar på tråden Provanställning och gravid. Har hamnat i en annorlunda sits.
  • Griseknoen35

Jag var i en liknande sits. Hade ett jobb i en butik jag inte trivdes i och jag blev gravid där och när jag är i ca vecka 10 börjar en annan butikschef från en annan butik (samma kedja) säga att hon ville ha över mig till sin butik när hon fick en tjänst ledig. Jag säger inget om min graviditet utan låter det gå någon vecka så ringde hon och erbjöd min en tjänst. Jag va i vecka 20 när jag skrev på det kontraktet (fast direkt) och hon återkom från semestern när jag va i vecka 22 och då fick hon veta och hade även tid att planera. Brukar inte vara svårt att få tag på personal till butik. Hade jag sagt att jag va gravid innan kontraktet skrivits så tror jag inte att jag fått den tjänsten som var på 80% (den tidigare va på 25%). Jag skulle vart tyst och hoppas på att det inte syns så mycket innan provanställningen löpt ut och sedan när du har fast tjänst säga att du är gravid, kör en rövare om att du ville berätta efter UL och att du dör blev framflyttad lite. Ganska vanligt att berätta efter UL och heller inget chefen kan bli sur för, du säger till i god tid innan även då.

• Chester
    Griseknoen35 skrev 2015-02-10 16:44:54 följande:

Jag var i en liknande sits. Hade ett jobb i en butik jag inte trivdes i och jag blev gravid där och när jag är i ca vecka 10 börjar en annan butikschef från en annan butik (samma kedja) säga att hon ville ha över mig till sin butik när hon fick en tjänst ledig. Jag säger inget om min graviditet utan låter det gå någon vecka så ringde hon och erbjöd min en tjänst. Jag va i vecka 20 när jag skrev på det kontraktet (fast direkt) och hon återkom från semestern när jag va i vecka 22 och då fick hon veta och hade även tid att planera. Brukar inte vara svårt att få tag på personal till butik. Hade jag sagt att jag va gravid innan kontraktet skrivits så tror jag inte att jag fått den tjänsten som var på 80% (den tidigare va på 25%). Jag skulle vart tyst och hoppas på att det inte syns så mycket innan provanställningen löpt ut och sedan när du har fast tjänst säga att du är gravid, kör en rövare om att du ville berätta efter UL och att du dör blev framflyttad lite. Ganska vanligt att berätta efter UL och heller inget chefen kan bli sur för, du säger till i god tid innan även då.

Tack för svar! Ja det kanske är klokast att vänta då.. Hmmm...
  • KnytetsMamma

När jag var gravid förra gången var jag i samma sits, hade en praktikplats i en butik som skulle övergå i en anställning i butiken. När vi väl hade samtalet var jag i vecka 19 tror jag och veckan innan vi skulle på RUL, jag sa inget om graviditeten och hade tur att de ville skippa provanställning eftersom jag varit på praktik i 3 månader hos dem, fick tillsvidareanställning direkt och veckan efter när vi varit på RUL berättade jag att jag var gravid men det blev ingen negativ reaktion där alls utan de var glada för min skull (sa de i alla fall). Har sedan jag fick min dotter varit mer eller mindre helt föräldraledig i drygt 2 år och nu har jag jobbat 80% sen i höstas och nu är jag gravid igen i vecka 25 och det verkar inte bli några problem denna gång heller. Jag hade nog inte berättat om graviditeten utan försökt dölja den så länge det går....lycka till!!!

• Minza83

Rent lagligt så har du skyldighet att berätta, men först 2mån innan förlossningen! ;)

Så avvakta du så långt det går, dvs till efter rul :)

• Chester

Tack tjejer för svaren! Jag får lugna mig och vänta lite då =) och vet ni vad? Jag tycker mig se en bebismage på butikschefen... Hur tokigt hade inte det varit? :D

Svar på tråden Provanställning och gravid. Har hamnat i en annorlunda sits.