Anzil skrev 2015-03-20 09:36:37 följande:
Nja, måste ha blivit ett missförstånd här. Jag tränar inte på gym, utan har vikter hemma som jag bär. Därefter gör jag övningar utan maskiner. Bortsett från en magtränar, som man rullar fram & tillbaks.
Jo, jag orkar jogga 45 minuter och styrketräna samma dag. Kan bero på att jag inte tränar på gym. Jag orkar, men STORA FRÅGAN är då - Bränner man musklerna då?
Hört att om man tränar för länge så kan man bränna muskler istället för fett.
Jag vart lite glad för din svar. På grund av att jag tidigare tränade tills jag inte orkade mer. Men när jag väl fick höra att man som max skall styrketräna tjugo minuter. Så vart jag lite besviken, då jag visste att jag inte skulle hinna göra dom andra övningarna som jag brukar göra.
OBS! Självklart byter jag övningar varannan dag.
Noja, då kanske jag återgår med den tiden som jag tidigare tränade under?
Jogging ca 45 minuter - Styrketräning ca 40 minuter?
Rätta gärna mig om jag är ute och cyklar.
TACK!
Vad har du för program egentligen? Vikter som du bär? Övningar utan maskiner? Är det verkligen styrketräning du håller på med, eller någon enstaka styrkeövning med vikter och några övningar med kroppsvikt?
Så här är det: styrketräning, och då syftar jag på styrketräning som i huvudsak består av baslyft med hantlar och/eller stång som utförs med progressiv överbelastning, är anabolt (muskelbyggande). Löpning och annan steady-state cardio som pågår under lång tid är katabolt (muskelnedbrytande). Har man som mål att bygga muskler och är seriös ska man hålla steady state-cardion till ett minimum och på sin höjd hålla på med lite HIIT eller liknande.
Vill man kombinera styrketräning och konditionsträning ska du träna styrka först. Om du redan är trött när du börjar styrketräna orkar du inte vikterna ordentligt, formen försämras och du riskerar att skada dig.
Varifrån du har fått att du ska träna i max 20 minuter förstår jag inte. Jag tränar ca i 60-90 minuter inklusive uppvärmning (10 minuter) och nedvarvning (10 minuter). Men ja, löper du i 45 minuter och styrketränar i 45 minuter kommer antagligen träningen inte att vara så muskeluppbyggande.
Det är ingen "självklarhet" att byta övningar varannan dag, så länge man utvecklas i sina lyft. Jag tränar samma övningar som jag gjort det senaste halvåret, men varierar antalet reps och set. Om man byter övningar hela tiden, hur ska man då kunna veta att man utvecklas?
Skaffa dig en bok om styrketräning, t ex Olga Rönnbergs Styrka för kvinnor som är väldigt basic, och läs på lite.