• Anzil

Jogga + styrketräning = Dåligt?

Om man styrketränar allt för länge och för hårt på en och samma dag. Så bränner kroppen bort muskler. Alltså förlorar man muskler istället för att bygga upp muskler.

Jag brukar jogga ca 45 min, därefter kör jag lite styrketräning.

Jag har fått lov och låna nycklar till en gymnastiksal för att träna lite själv, och nu när det är lite halt ute, är det lite skönt att springa inomhus + träna styrka.

Men är det negativt?

De dagarna jag är i gymnastiksalen så gör jag övningar som jag inte kan göra hemma.

I gymnastiksalen kör jag lite mer lugnare, vilket jag känner själv att jag har energi kvar. Är det okej att träna tills man känner själv att - ''Nu är det dags att gå hem''.

Eller bör man sluta efter en timmes träning?  Även om man känner att man orkar?

TACK PÅ FÖRHAND!

• Svar på tråden Jogga + styrketräning = Dåligt?
  • Anzil
    Studentpappa skrev 2015-03-19 22:26:36 följande:

På 20 min hinner du ju knappt värma upp, alla bodybuilders på mitt gym tränar långt över en timme varje pass. Ingen väger under 100 kg, förutom möjligtvis vid tävling.

Jag tränar 1-1,5h per gång, det är ju sällan man kör kontinuerligt utan en hel del tid går ju åt till vila. Byta vikter etc. Ska du springa så länge så skulle jag dela på dagarna och springa en dag och gymma en annan. Har svårt att se att du orkar vara effektiv på gymmet på samma sätt med 5-10 km löpning i benen.

Nja, måste ha blivit ett missförstånd här. Jag tränar inte på gym, utan har vikter hemma som jag bär. Därefter gör jag övningar utan maskiner. Bortsett från en magtränar, som man rullar fram & tillbaks.

Jo, jag orkar jogga 45 minuter och styrketräna samma dag. Kan bero på att jag inte tränar på gym. Jag orkar, men STORA FRÅGAN är då - Bränner man musklerna då?

Hört att om man tränar för länge så kan man bränna muskler istället för fett.

Jag vart lite glad för din svar. På grund av att jag tidigare tränade tills jag inte orkade mer. Men när jag väl fick höra att man som max skall styrketräna tjugo minuter. Så vart jag lite besviken, då jag visste att jag inte skulle hinna göra dom andra övningarna som jag brukar göra.

OBS! Självklart byter jag övningar varannan dag.

Noja, då kanske jag återgår med den tiden som jag tidigare tränade under? 

Jogging ca 45 minuter - Styrketräning ca 40 minuter?

Rätta gärna mig om jag är ute och cyklar.

TACK!
  • sportpappa
    Anzil skrev 2015-03-20 09:36:37 följande:
    Nja, måste ha blivit ett missförstånd här. Jag tränar inte på gym, utan har vikter hemma som jag bär. Därefter gör jag övningar utan maskiner. Bortsett från en magtränar, som man rullar fram & tillbaks.

Jo, jag orkar jogga 45 minuter och styrketräna samma dag. Kan bero på att jag inte tränar på gym. Jag orkar, men STORA FRÅGAN är då - Bränner man musklerna då?

Jag vart lite glad för din svar. På grund av att jag tidigare tränade tills jag inte orkade mer. Men när jag väl fick höra att man som max skall styrketräna tjugo minuter. Så vart jag lite besviken, då jag visste att jag inte skulle hinna göra dom andra övningarna som jag brukar göra.

TACK!
    Att du bränner muskler är inget du behöver tänka på eftersom din träning är på en så låg nivå. Se bara till att äta ordentligt och sova tillräckligt.

Största nackdelen med att kombinera styrka och kondition är att du inte orkar ta ut dig ordentligt, dvs. kvaliteten på träningspassen blir sämre. 
  • K grrl
    Anzil skrev 2015-03-20 09:36:37 följande:

TACK!
    Vad har du för program egentligen? Vikter som du bär? Övningar utan maskiner? Är det verkligen styrketräning du håller på med, eller någon enstaka styrkeövning med vikter och några övningar med kroppsvikt?

Så här är det: styrketräning, och då syftar jag på styrketräning som i huvudsak består av baslyft med hantlar och/eller stång som utförs med progressiv överbelastning, är anabolt (muskelbyggande). Löpning och annan steady-state cardio som pågår under lång tid är katabolt (muskelnedbrytande). Har man som mål att bygga muskler och är seriös ska man hålla steady state-cardion till ett minimum och på sin höjd hålla på med lite HIIT eller liknande.

Vill man kombinera styrketräning och konditionsträning ska du träna styrka först. Om du redan är trött när du börjar styrketräna orkar du inte vikterna ordentligt, formen försämras och du riskerar att skada dig.

Varifrån du har fått att du ska träna i max 20 minuter förstår jag inte. Jag tränar ca i 60-90 minuter inklusive uppvärmning (10 minuter) och nedvarvning (10 minuter). Men ja, löper du i 45 minuter och styrketränar i 45 minuter kommer antagligen träningen inte att vara så muskeluppbyggande. 

Det är ingen "självklarhet" att byta övningar varannan dag, så länge man utvecklas i sina lyft. Jag tränar samma övningar som jag gjort det senaste halvåret, men varierar antalet reps och set. Om man byter övningar hela tiden, hur ska man då kunna veta att man utvecklas?

Skaffa dig en bok om styrketräning, t ex Olga Rönnbergs Styrka för kvinnor som är väldigt basic, och läs på lite.
  • Binary

www.menshealth.com/fitness/will-cardio-keep-me-from-gaining-muscle från mens health kan vara nått att läsa.

Allt beror på vad du vill uppnå. För mig är det byggande av muskler och styrka, och jag håller cardio till ett minimum. Ett träningspass tar mig normalt någonstans mellan 1 timme och en kvart till 1 och en halv timme. Det innefattar då både uppvärmning och de 3 övningar jag gör för just det passet.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anzil
    Binary skrev 2015-03-20 21:44:22 följande:

www.menshealth.com/fitness/will-cardio-keep-me-from-gaining-muscle från mens health kan vara nått att läsa.

Allt beror på vad du vill uppnå. För mig är det byggande av muskler och styrka, och jag håller cardio till ett minimum. Ett träningspass tar mig normalt någonstans mellan 1 timme och en kvart till 1 och en halv timme. Det innefattar då både uppvärmning och de 3 övningar jag gör för just det passet.

Jag är absolut sugen på mer muskler. Men jag vill också jogga, då det är hälsosamt.

Är det ändå negativt om man mixar dessa två, på samma dag?

Liksom joggar i 45 minuter, därefter när man kommer hem så gör man styrkeövningar, skulle det vara negativt?

Tack på förhand!
  • Binary
    Anzil skrev 2015-03-20 22:40:39 följande:
    Jag är absolut sugen på mer muskler. Men jag vill också jogga, då det är hälsosamt.

Liksom joggar i 45 minuter, därefter när man kommer hem så gör man styrkeövningar, skulle det vara negativt?

Tack på förhand!
    Du tar energi från samma bank. Vilket gör att kör du cardio först, kommer din form med vikterna att bli sämre. Du orkar helt enkelt inte lyfta lika mycket vilket gör att muskelbyggandet kommer att bli lidande och eftersom du har bränt det mesta av din energi, riskerar du att lyfta fel, vilket kan göra träningen sämre för dig, och till och med leda till skador. Om du vill jogga, fine, jag ser inte riktigt poängen med det eftersom jag tar cykeln till och från gymmet och det räcker som cardio för mig. Men ta i sådant fall cardio EFTER styrketräningen
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Mooomin
    Anzil skrev 2015-02-10 19:16:16 följande:

Om man styrketränar allt för länge och för hårt på en och samma dag. Så bränner kroppen bort muskler. Alltså förlorar man muskler istället för att bygga upp muskler.

Jag brukar jogga ca 45 min, därefter kör jag lite styrketräning.

Jag har fått lov och låna nycklar till en gymnastiksal för att träna lite själv, och nu när det är lite halt ute, är det lite skönt att springa inomhus + träna styrka.

Men är det negativt?

De dagarna jag är i gymnastiksalen så gör jag övningar som jag inte kan göra hemma.

I gymnastiksalen kör jag lite mer lugnare, vilket jag känner själv att jag har energi kvar. Är det okej att träna tills man känner själv att - ''Nu är det dags att gå hem''.

Eller bör man sluta efter en timmes träning?  Även om man känner att man orkar?

TACK PÅ FÖRHAND!

Det är ingen fara att jogga och sedan styrketräna. Men styrketränar du hårt, tungt eller för att bygga muskler så bör du inte träna mer än en timme. 30-45 min räcker för en och samma muskelgrupp. 
  • FoxyAndDelightful
    Anzil skrev 2015-03-20 22:40:39 följande:

Tack på förhand!
    Som jag har förstått det så har kroppen olika sätt att syresätta musklerna vi olika sorters ansträngning. Löpträning och styrketräning använder olika system och att aktivera båda vid samma tillfälle minskar effekterna av träningen och kan ibland vara kontraproduktivt. Således löpträna ena dagen och styrketräna den andra.
  • Mooomin
    Anzil skrev 2015-02-14 09:25:09 följande:

Jag hade nu tänkt ta en veckas paus. Är det nyttigt för musklerna att vila i en vecka. Jag är medveten över att man skall låta musklerna vila en dag eller några dagar. Men skulle det vara nyttigt för musklerna om man vilade i en hel vecka?

Då kan man ju snacka om att musklerna får en totalt repetition. Men är det bra? Eller det kanske är bara dåligt?

Tack på förhand!

(Ställde frågan här - Så sliper man skapa en ny tråd)

Stora muskelgrupper (ben/rygg) bör vila 3-4dagar, små muslelgrupper, 2 dagar. Men en vilovecka då och då är bra. :)
  • K grrl
    Mooomin skrev 2015-03-23 23:59:14 följande:
    Stora muskelgrupper (ben/rygg) bör vila 3-4dagar, små muslelgrupper, 2 dagar. Men en vilovecka då och då är bra. :)
    En vilodag är fullt tillräckligt oavsett muskler. Somliga muskler tål dessutom träning bättre och kan tränas oftare. Varifrån får du din information? Det här svaret är lika galet som det ovanstående.
  • Mooomin
    K grrl skrev 2015-03-24 06:09:21 följande:

En vilodag är fullt tillräckligt oavsett muskler. Somliga muskler tål dessutom träning bättre och kan tränas oftare. Varifrån får du din information? Det här svaret är lika galet som det ovanstående.

Min tränare tävlar i bodybuilding. Och jag tränar efter detta och får galet bra resultat. Dessutom, tränar du hela kroppen
  • Mooomin

Så blir det ändå x antal dagar emellan automatiskt under en vecka.

(Råkade "skicka" förra svaret för tidigt)

• Mooomin
    K grrl skrev 2015-03-24 06:09:21 följande:
    Mitt svar blev lite rörigt när jag skrev från mobilen och råkade skicka för tidigt..

Min tränare tävlar i bodybuilding, och de flesta andra tränare/pt:s o annat säger liknande, mellan 48-72h brukar de flesta svara, beroende på muskelgrupp och träning. Precis som hur länge du ska vila mellan varje set beroende på om du bygger massa/styrka/uthållighet. Vartifrån får du din information?
    Och tränar du nästan dagligen så blir det ju automatiskt ett par dagar emellan muskelgrupperna. Förutsatt att du inte är en sån där som "tränar hela kroppen" varje pass, men det är det inte många träningsinsatta människor som gör. 
    Nu snackar jag muskeluppbyggande träning, det kanske ts inte gör. Visst, det råder alltid olika bud om allting.
  • K grrl
    Mooomin skrev 2015-03-24 09:06:33 följande:
    Mitt svar blev lite rörigt när jag skrev från mobilen och råkade skicka för tidigt..

Min tränare tävlar i bodybuilding, och de flesta andra tränare/pt:s o annat säger liknande, mellan 48-72h brukar de flesta svara, beroende på muskelgrupp och träning. Precis som hur länge du ska vila mellan varje set beroende på om du bygger massa/styrka/uthållighet. Vartifrån får du din information?
    Och tränar du nästan dagligen så blir det ju automatiskt ett par dagar emellan muskelgrupperna. Förutsatt att du inte är en sån där som "tränar hela kroppen" varje pass, men det är det inte många träningsinsatta människor som gör. 
    Nu snackar jag muskeluppbyggande träning, det kanske ts inte gör. Visst, det råder alltid olika bud om allting.
    "De flesta"? Nja, det är en sanning med modifikation.Min information kommer annars från litteratur, Bret Contreras, Mark Rippletoe med flera. Min egen PT.

Och jodå, det är rätt många träningsinsatta människor som tränar helkroppspass, eller åtminstone rekommenderar helkroppspass till personer som vill öka i muskelmassa överlag. Ett exempel är Daniel Richter (Styrkelabbet). Andra exempel är alla de som propagerar för halv/helkroppspass eller push/pull-split istället för kroppsdelssplittar. Se t ex PHUL, Starting Strength, New Rules of Lifting, New Rules of Lifting for Women, Strong Curves, Styrka för kvinnor etc.

Jo, du har rätt, det beror på vilken muskelgrupp det handlar om, även intensitet och volym. Träning med hög CNS-belastning kräver mer vila än träning med låg CNS-belastning. Men även ett program som PHUL har t ex enbart en dags vila mellan passen, vilket innebär att du tex tränar övre ryggen dag 1 och 3, lägre delen av ryggen dag 2 och 4 (marklyft/knäböj), en dags vila eller mer mellan pass 2 och 3. Det innebär att du tränar vissa muskelgrupper som aktiveras vid baslyften oftare än att man har minst 48 timmars vila mellan. I ett program som Starting Strength tränar man exempelvis knäböj tre gånger i veckan med (minst) en dags vila mellan.

Hur som helst verkar ju inte trådstartaren ligga på den nivån, så diskussionen är rätt överflödig.
Svar på tråden Jogga + styrketräning = Dåligt?