• Aniiee

Vilken filmtrilogi är bäst?

Filmer kommer i franchises nuförtiden. Som om någon tror att om man inte kan göra minst 3 filmer så misslyckas man. Eller nåt....

Ok, så en del av de här är MER än 3 filmer, men rösta då bara med de tre första i åtanke, samlat intryck. 

De här var de 10 första jag kom på. Kommentera gärna om ni har andra favorit-trilogier, om ni har en favorit-trilogi med en annan var bättre när man räknar med 4-5-6 osv filmer, vilken är den bästa delen i trilogin, osv osv osv. Diskutera på.

Quick rundown:
    Lord of the Rings-trilogin (Fellowship of the ring, The Two Towers, Return of the ing)
    Star Wars-trilogin (A New Hope, The Empire Strikes Back, Return of the JEdi (de från 70-80-talet, alltså))
    Toy Story 1-3
    Gudfadern-trilogin
    Bourne-trilogin (The Bourne Identity, The Bourne Supremacy, The Bourne Ultimatum)
    Indiana Jones-trilogin (Raiders of the lost ark, Temple of Doom, The Last Crusade)
    The Matrix-trilogin (The MAtrix, The Matrix Reloaded, The Matrix Revolutions)
    Evil Dead-trilogin (Evil dead, Evil dead 2, Army of Darkness) 
    Pirates of The Caribbean (Curse of the Black Pearl, Dead man's chest, At Worlds End)
    Die Hard (Die hard, Die hard 2, Die hard with a vengeance)
    Scream 1-3
    X-men-trilogin (Xmen, X2, X3 The last stand)
    Terminator-trilogin (Terminator, Terminator 2 Judgement day, Terminator 3 Rise of the machines)
    Mad Max-trilogin (Mad Max, Mad Max 2 The Road Warrior, Mad Max 3 Thunderdome)
    Austin Powers-trilogin (International man of mystery, The spy who shagged me,     Goldmember)
    Blade (Blade, Blade 2, Blade Trinity)
    Mariachi-trilogin (El Mariachi, Deasperado, Once upon a time in Mexico)
    Dead-trilogin (Night of the living dead, Dawn of the dead, Day of the dead)
    Mission Impossible 1-3
    Hannibal Lecter-trilogin (När Lammen tystnar, Hannibal, Red dragon)

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken filmtrilogi är bäst?
  • Unaangelita

Röstade på X-men. Men mina favoriter är Harry Potter.
    Men X-men är riktigt jäkla bra de också! Dags för en redig filmkväll nu känner jag ;)

• Förtryckt
    Pentagram skrev 2015-02-12 12:27:43 följande:

Batman Begins + Dark Knight - Dark Knight Rises... Hur kunde du missa dem?

De är också mycket bra.
    Citat: "Varför inte använda lagstiftning som kompass för vad som är moraliskt tvivelaktigt?" / Medlemmen "Trubbel"
  • Förtryckt

Vi kan helt enkelt sammanfatta att det finns väldigt många bra filmtrilogier! Skrattande

Citat: "Varför inte använda lagstiftning som kompass för vad som är moraliskt tvivelaktigt?" / Medlemmen "Trubbel"
  • Aniiee
    Förtryckt skrev 2015-02-12 13:39:59 följande:

Vi kan helt enkelt sammanfatta att det finns väldigt många bra filmtrilogier! Skrattande

=P Bra sammanfattning!
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Pentagram skrev 2015-02-12 12:27:43 följande:

Batman Begins + Dark Knight - Dark Knight Rises... Hur kunde du missa dem?

Vet inte. Slipped my mind....
  • Duckan

Har inte sett så många av de du listade och inte är jag en sci-fi nörd heller, men Star Wars  har nåt visst över sig. Barndomsminnen och jag älskade filmerna och såg dem om och om igen.

• BuoBä

Gudfadern!

För Matrix borde de definitivt gett sig efter första filmen. Och många av de du listar tycker jag inte är äkta trilogier, utan bara en kassasuccé med (kassa?) uppföljare.

En annan bra äkta trilogi är Blå-, Vita- och Röda filmen.

• Förtryckt
    BuoBä skrev 2015-02-12 14:11:11 följande:

Gudfadern!

För Matrix borde de definitivt gett sig efter första filmen. Och många av de du listar tycker jag inte är äkta trilogier, utan bara en kassasuccé med (kassa?) uppföljare.

En annan bra äkta trilogi är Blå-, Vita- och Röda filmen.

Gudars, tyckte du färgtrilogin var bra?
  • BuoBä
    Förtryckt skrev 2015-02-12 14:12:38 följande:

Gudars, tyckte du färgtrilogin var bra?

Asbra!

Franska filmer där det nästan inte händer något är det bästa jag vet.
  • Anghammarad

Gudfadern 1 och 2 är ju typ de två bästa filmer som öht gjorts. Att trean sedan inte är i närheten av att vara lika bra krånglar ju till totalbetyget lite men det får ändå bli där som min röst faller.

• Erikanin

Jag måste se starwars nu igen.. det var hela två år sedan ;) blev så sugen...

• Apopan

Av dessa blir det Evil Dead, faktiskt. Men om jag får välja själv så skulle det varit någon av dessa:

Kauräsmäkis "proletariat triologi"

Polanskis "apartment trilogy".

Kieslowskis, den med tre färger.

Sedan så är ju Park Chan-Wooks "hämndtrilogi" riktigt bra med, samt Leones "dollar trilogi"

Känns som om jag missat någon bra. Men det finns ju några ^^

• Apopan

Jag som aldrig särskriver, blev förvirrad då jag tänkte skriva de engelska namnen först på en del, men ändrade till svenska :P *skäms

• Bothilda2

Jag har bara sett ett fåtal av dessa. Av dem säger jag "Indiana Jones". Det är både äventyr, action och romantik, och lite historisk kunskap också. Ford var mycket sexig när han var yngre!

• Aniiee
    Bothilda2 skrev 2015-02-13 20:44:25 följande:

Jag har bara sett ett fåtal av dessa. Av dem säger jag "Indiana Jones". Det är både äventyr, action och romantik, och lite historisk kunskap också. Ford var mycket sexig när han var yngre!

Det är nääääääästan så att han fortfarande är sexig. Men bara nästan.
  • Bothilda2
    Aniiee skrev 2015-02-13 21:06:32 följande:
    Det är nääääääästan så att han fortfarande är sexig. Men bara nästan.
    Nä, NU tycker jag definitivt han är för gammal. Men jag älskade honom i den där "Six nights seven days" (eller liknande titel). Hade kunnat tänka mig en vecka på en öde ö med honom, som han såg ut då! Tungan ute
  • Skölden89

För mig är det Lord Of the Rings alltid, men Matrix och Star Wars kommer på en bra plats.

Svar på tråden Vilken filmtrilogi är bäst?