Vilket flicknamn är finast?
Jag skulle vilja höra med er vilket av följande namn som ni tycker är finast. Gärna en motivering och skriv även vilka av ovanstående namn som ni inte tycker om.
Jag skulle vilja höra med er vilket av följande namn som ni tycker är finast. Gärna en motivering och skriv även vilka av ovanstående namn som ni inte tycker om.
Louisa och Lovisa är ju inte samma namn alls! La ändå rösten där,men poängterar att jag väljer Lovisa då. Hermine är fulast,Valentina sisådär,de andra helt okey.
Vilka fina namn!
Personligen har jag lite svårt för Louisa/Lovisa och Alexandra, men det beror mest på associationer till jobbiga människor.
Men absolut vackrast är Hermine! Det hade jag tveklöst valt!
Min topplista:
1 - Hermine
2 - Elvira
3 - Valentina
4 - Matilda
5 - Victoria
6 - Amanda
7 - Alexandra
8 - Louisa
Elvira och Lovisa står på vår namnlista över eventuella flicknamn till vår bebis, så jag tycker ju de är finast :) De passar fint med storasysters namn, inga konstiga namn, enkla och vackra. Men det kommer nog inte bli varken Elvira eller Lovisa för vår bebis (om hon det nu är en tjej) då vi har andra namn som nog känns ännu mer rätt.
Inget av namnen ovan är fula, men jag har lite svårt för Victoria, Alexandra. Mest för att jag förknippar namnen med vissa mindre trevliga personer. Valentina och Hermine känns lite långa så de namnen skulle jag inte haft på min lista då jag gillar enkla och korta namn mest :).
Lovisa röstade jag på, jättefint! Men Louisa är ju ett annat namn, de både stavas och uttalas olika.
Alexandra - Hade så svårt för det förut då det är så vanligt i min generation, men jag har börjat omvärdera. Det är ändå hemskt vackert, ståtligt, bra och seriöst på alla vis. Så gångbart det blir. Lite skojsigt nu när det inte är vanligt längre."Alex/Alle" dock hemska smeknamn.
Victoria - Gillar inte. Känns snipigt och lite elakt på något vis. "Vickan", "Vicky" osv hemskt. Dock gångbart på alla vis.
Louisa - Ett helt annat namn än Lovisa! Älskar Louisa, så otroligt vackert! Det är ljuvt och feminint, men ändå lite bestämt. Kavat på barn och bra, seriöst och gångbart på vuxen.
Lovisa - Blek lillasyster till Louisa. Trevlig allmogefeeling dock. Otroligt trött på det då "alla" i min ålder heter så.
Elvira - Himmelens vackert och sirligt. Lite väl ljuvt och prinsessigt, men ändå inte platt eller vekt. Kopplingen till Elvira M dock lite deppig. Lär bli smeknamn. Gångbart, rätt och "safe".
Amanda - Har väldigt svårt för. Ser jag tillbaka på skoltiden så var det ett typiskt "bimbonamn". Fula smeknamn, lite vekt och tråkigt. Dock internationellt gångbart. Passar hela livet ändå.
Valentina - Underbart! Vackert, ståtligt och starkt! Kopplingen till Teresjkova lovande. Gångbart. Enkelt, men ändå lite eget. Blir det "Tina" blir jag ledsen..
Matilda - Lovely! Vackert och damigt, men ändå med en allmogefeeling. Enkelt, gångbart, bra på alla vis, seriöst. Liiiiiite väl uttjatat dock. Matilde också väldigt vackert.
Hermine - Så underbart! Vackert, rivigt, eget, starkt, ett blått namn. Gångbart, rätt och bra på alla vis. Hermina ännu bättre. E på slutet kan vara lite tricky.
1. Louisa
2. Matilda
3. Hermine
4. Valentina
5. Alexandra
6. Elvira
7. Lovisa
8. Amanda
9. Victoria
Jag röstade på Matilda som länge varit ett av mina favoritjäntnamn. Det är så vackert och ståtligt samtidigt som det klingar så lätt och harmoniskt. Ett mycket bra namn alltså!
Näst finast är Elvira som även det är ståtligt men lättklingande, ljuvt och bra.
Lovisa kommer härnäst och tillhör samma kategori av ypperliga tösnamn. Dock tycker jag att Louisa är ett helt annat namn då det uttalas annorlunda och den varianten gillar jag inte alls lika mycket, det blir ett rätt intetsägande namn plötsligt.
Amanda måste nog anses som rätt förtjusande även det.
Hermine är ett romantiskt och flashigt namn som jag vill slå ett slag för också även om jag själv aldrig skulle välja det.
Victoria är visserligen förstört(för mig) av en kändis med detta namn men namnet i sig är ju egentligen 1800-tal och ypperligt tjusigt.
Därpå kommer namn jag har svårare med
Alexandra är lite i samma kategori men har vägt över till att bara kännas trist och trendigt(även om det inte är så bland spädbarn idag). Jag skulle kunna tycka annorlunda om Alexandra, kanske är det x-et som förstör'at.
Valentina rätt tjusigt även det men i mina öron känns det lite krystat(kanske inte jag ska säga som gillar krusidulliga 1800-talsnamn).
Louisa säger mig inte mycket, då tycker jag Louise är mer klass.
Överlag dock måste jag säga att era alternativ är förtjusande. Många av namnen har också passerat sin popularitetstopp vilket är positivt. För 15 år sedan kanske Matilda hade fått klasskamrater med samma namn, risken för detta idag är ytterst liten.
Hermine, Valentina och Alexandra avskyr jag. Victoria är alldeles perfekt! Står på vår lista med namn också :)
Jag röstade för Victoria! Låter som en stark och självsäker människa:)
Jag röstade på Matilda som finns på min lista med favoritnamn, Amanda finns också på listan. Gillar även Elvira och Valentina.
Hm, jag tror att jag har kommit på varför jag har så svårt för Viktoria! I väldigt många filmer och tv-serier jag sett har "Viktoria" varit den elaka.
Jag tycker om Matilda och Valentina. Elvira är fint också.
Jag röstade för Alexandra, då jag gillar det namnet bäst av ovannämnda namn. Jag gillar även namnen Lovisa och Louisa (stavningarna, är för mig, två olika namn).
Jag röstade på Alexandra, det visade sig vara minst omtyckt. Jag tycker att det är vackert, ståtligt, rivigt och nästan kungligt. Jag älskar det namnet, ett av mina favoriter. Jag tänker på min idol, Alexandra Breschi.
Annars hade det blivit Hermine, låter som Hermione. Älskar det också!!! :)