• svea2323

Tva barn fodda i utlandet...

Hej, jag ar en svensk medborgare och forfarande folkboford i sverige, men har bott utomlands flera ar utanfor EU. Jag har en utlansk partner och tva barn 3 ar, och 13 manader gamla. Vi funderar pa att flytta tillbaka till Sverige, kan jag eller min partner fa foraldrar penning aven fast barnen ar fodda utomlands. Min tanke ar att skriva dom i sverige, skaffa person nummer och medborgarskap.

Tack pa forhand!

• Svar på tråden Tva barn fodda i utlandet...
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, det går bra att ta ut föräldrapenning även om barnen är födda utomlands. Eftersom ni har bott utomlands en längre tid behöver ni förmodligen bli inregistrerade i den svenska socialförsäkringen på nytt. Det gör ni genom att fylla i och skicka in blanketten "5456 Uppgifter för utredning av försäkringstillhörighet". Den finns för utskrift på vår webbplats:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/blanketter_och_intyg/blanketter

Om du eller den andra föräldern har fått föräldrapenning eller motsvarande förmån från något annat land är det viktigt att ni ordnar intyg som visar detta. Utländsk föräldrapenning ska nämligen räknas av från de dagar som ni får i Sverige.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Tva barn fodda i utlandet...