• nevvan

Tidig foglossning med småsyskon

Hej
    Jag åkte på en ganska tidig foglossning, redan före v.10. Nu är jag inne i v.14 och det gör ont att gå (mer än 50m) eller stå. Det är ingen supersmärta än men ganska konstant hela dagarna och väldigt påfrestande totalt sett. Försöker gå kortare sträckor med små steg och göra det mesta för att avlätta. Har köpt en bälte som gör att jag kan gå lite längre och stöder upp något.

Problemet är att jag har en liten tvååring som är rätt tung, envis viljestark och tjurig. Han vill sällan gå dit jag vill att han ska gå eller göra det jag vill att han ska göra. Jag försöker verkligen undvika lyft men det går inte alltid. Hämtningar och lämningar från dagis har blivit riktigt jobbiga och även om min man försöker avlasta så mycket som möjligt så blir det inte bättre. Släpa en skrikande sprattlande unge på 15kg från dagis har inte gett en positiv verkan.

Vi har ingen familj eller släkt på den här sidan av landet, så avlastning utifrån är lite svårt. Förra graviditeten hade jag problem från v.20 men kunde avlasta och vila så de aldrig blev akuta.

Jag vill helst undvika sjukskrivning, jag har ett kontorsjobb och det känns inte som att det blir sämre på jobbet utan snarare hemma.

Min fråga är alltså, ni som haft liknande problem tidigt, blev de sämre? Jag vill liksom veta vad jag står inför. Jag kan stå ut med läget just nu, men jag är rätt orolig att det blir mycket värre framöver.

• Svar på tråden Tidig foglossning med småsyskon
  • billies

Jag måste fråga, hur känns foglossning? Väntar andra barnet och var aldrig med om det här med första men nu misstänker jag att jag kan ha fått det :'-(

• älskarlivet81
    billies skrev 2015-02-12 13:01:25 följande:

Jag måste fråga, hur känns foglossning? Väntar andra barnet och var aldrig med om det här med första men nu misstänker jag att jag kan ha fått det :'-(

För mig var det som knivar vid varje steg jag tog. Hade foglossning med första också men då satt det mestadels där bak, med andra barnet satt det mest i de främre fogarna och det blir tydligen ofta värre foglossning då. 
  • billies
    älskarlivet81 skrev 2015-02-12 13:15:25 följande:
    För mig var det som knivar vid varje steg jag tog. Hade foglossning med första också men då satt det mestadels där bak, med andra barnet satt det mest i de främre fogarna och det blir tydligen ofta värre foglossning då. 
    Ohh.. Men typ vilka ställen? För jag tycker att det känns sjukt mycket typ mot underlivet eller ljumskarna? Att det typ trycker neråt hela tiden. Skitsvårt att sätta finger på smärtan å exakt var det sitter. Har lite i ländryggen med å den är ganska konstant där men just framsidan känns så.. Konstigt. Om det nu är foglossning. Men svårt att stå på ett ben tex å ta på mig kläder å man kan inte rulla runt i sängen å byta sida för det gör ont typ överallt.
  • älskarlivet81
    billies skrev 2015-02-12 13:20:01 följande:
    Ohh.. Men typ vilka ställen? För jag tycker att det känns sjukt mycket typ mot underlivet eller ljumskarna? Att det typ trycker neråt hela tiden. Skitsvårt att sätta finger på smärtan å exakt var det sitter. Har lite i ländryggen med å den är ganska konstant där men just framsidan känns så.. Konstigt. Om det nu är foglossning. Men svårt att stå på ett ben tex å ta på mig kläder å man kan inte rulla runt i sängen å byta sida för det gör ont typ överallt.

Det var inget tryck för mer men det gjorde ont över blygdbenet (jag skrek högt när min bm skulle känna hur min dotter låg) och nog också över ljumskarna men det strålade ut från bäckenet.
  • älskarlivet81
    billies skrev 2015-02-12 13:20:01 följande:

Meeded första strålade smärtan ner påbaksidan av låren.
  • nevvan

Bilden är tagen från 1177, rödmarkerat ser man de områden som kan bli besvär. Bägge sidorna om typ svanskotan och längst fram på blygdbenet.

För min del känns det som knivar som hugger till mot de bakre framförallt, vid förra graviditeten hade jag även främre. Jag tyckte först det var konstigt att smärtan bytte sida, men sen insåg jag efteråt att det finns fogar på bägge sidorna. Jag får oftast ont när jag står eller går. Ibland brukar det domna ner längs benen också.

Illustration på ett bäcken och de fogar som påverkas under graviditeten.

• nevvan

Jag har för mig att min förra barnmorska när jag klagade på diffus ländryggsmärta tryckte till mitt på blygdbenet när jag låg på rygg och jag skrek allmänt rätt högt, sen konstaterade hon "japp, du har foglossning".

• billies

Oh tack så mycket tjejer. Får nog kolla upp det här, det kom igår efter att jag tränade och kändes inte så värst mycket när jag sprang utan snarare när jag suttit ner lite å ska resa mig upp. Gör ont vid första stegen jag tar men när jag väl börjat gå lite (har visserligen bara gått korta sträckor idag) så känns det inte lika mycket som vid första stegen eller när jag reser mig eller byter sida i sängen. Hade varit skönt att få det bekräftat att det är foglossning med isf, kanske inte så aktuellt att jobba så långa pass då heller

• ummsumaya
    nevvan skrev 2015-02-12 13:52:14 följande:

Bilden är tagen från 1177, rödmarkerat ser man de områden som kan bli besvär. Bägge sidorna om typ svanskotan och längst fram på blygdbenet.

För min del känns det som knivar som hugger till mot de bakre framförallt, vid förra graviditeten hade jag även främre. Jag tyckte först det var konstigt att smärtan bytte sida, men sen insåg jag efteråt att det finns fogar på bägge sidorna. Jag får oftast ont när jag står eller går. Ibland brukar det domna ner längs benen också.

jaa, där bak har jag ont så int i h-vete. Det gör konstant ont, som en rejäl menssmärtan som vägrar ge sig, till at det hugger. En mix av dem båda, Sen går det ner i ljumskarna. Värdelöst att, t.ex skjuta en låda framför sig med ett av benen, känns som någon slitit av benet på en. Men det har blivit värre med antal barn jag burit/fött
  • ummsumaya
    ummsumaya skrev 2015-02-12 14:29:06 följande:
    jaa, där bak har jag ont så int i h-vete. Det gör konstant ont, som en rejäl menssmärtan som vägrar ge sig, till at det hugger. En mix av dem båda, Sen går det ner i ljumskarna. Värdelöst att, t.ex skjuta en låda framför sig med ett av benen, känns som någon slitit av benet på en. Men det har blivit värre med antal barn jag burit/fött
    värdelös skriving. Ber om ursäkt.
  • Ala1310

Jag har haft foglossning båda mina graviditeter. Väldigt jobbig med graviditet nummer två (tvillingar). Blev sjukskriven vid vecka 25. Först 25 % och sedan 50 %.

Gick hos sjukgymnast och fick akupunktur under andra graviditeten. Tillsammans med vattengympa för gravida med foglossning gav det smärtlindring. Har fått följande riktlinjer från både ortoped och sjukgymnast:
    - gå som ett barn upp för trappor, dvs kliv upp med båda fötterna på ett trappsteg innan du tar nästa. Gå med det bästa benet först
    - vila/sov på sidan med en kudde mellan benen för att hålla bäckenet rakt
    - undvik lyft och att bära saker
    - försök att inte göra rörelser som innebär att bäckenet inte är rakt. Kan till exempel vara att kliva in i en bil med en fot först eller gå upp för en trappa med ett ben i taget
    - sätt dig på sätet i bilen först, lyft därefter in båda benen i bilen samtidigt.
    - dammsug inte! (min favorit)
    - när du ska lägga dig, sätt dig på sängen först och lyft båda benen parallellt upp i sängen
    - och säkert en massa mer som jag inte kommer ihåg =)

Svar på tråden Tidig foglossning med småsyskon