• analin

Får man göra så här? (inom äldreomsorgen)

Hej!

Jag arbetar extra inom äldreomsorgen och trivs väldigt bra på min avdelning och med mina kollegor. Det finns totalt 4 avdelningar på mitt jobb och jag har blivit inskolad på en utav dem. Likaså gäller för några av mina kollegor, de känner inte till andra boenden, avdelningar eller rutiner, enbart sånt som gäller våran avdelning.

Ibland är det så att gruppchefen kommer in och säger till, utan att ens fråga, att någon av mina kollegor ska gå till en annan avdelning och jobba under dagen eller nästkommande dag, trots att hen inte fått någon inskolning där. En annan kollega var tvungen att byta avdelning helt och hållet trots att hon egentligen inte ville. För man har ju byggt upp så mycket kring den avdelning man arbetar på, då blir det jättetråkigt att behöva lämna.

Min fråga är alltså om någon vet om gruppchefen har rätt att göra på det här viset?

• Svar på tråden Får man göra så här? (inom äldreomsorgen)
  • dumdummast

Jag jobbar åt kommunen där jag bor. Hos oss har dom rätt att göra så, eftersom vi är inte är anställda på en specifik avdelning utan är anställd i hela huset.

• micromat

Japp det har dom.. Oftast har man en anställning inom kommunen eller på ett boende. Det innebär egentligen att man kan få jobba över allt..

Har jobbat inom äldreomsorgen länge och jag har alltid fått hoppa runt på olika avdelningar osv. Trots att man bara haft brevidgång på 1..

• dumdummast

Sen så händer det att dom måste flytta folk under dagen hos oss också. Ifall det är för lite folk på en avdelning av någon anledning och det finns personal att "ta av" från någon annan avdelning.

• KaSaM

Ja, medarbetare får och kan flyttas mellan olika våningar om verksamheten kräver det. Inget konstigt alls utan snarare något som hör till jobbet i sig.

• Dexter dot com

Ja, självklart får man som chef flytta sina anställda inom verksamheten. Det finns ju genomförandeplaner att läsa om du inte vet vad som ska göras hos en boende men oftast finns det ju en van personal på avd som kan instruera dig i rutiner mm.

• Ms H

Är avdelningarna väldigt olika? Behöver man olika kompetens beroende på vilken avdelning man är på?

• analin

Tack för alla svar!
    Ibland är det så att mina kollegor har fått komma till en avdelning där de aldrig varit, har alltså inte blivit inskolade där och har ingen erfaren kollega på avdelningen att fråga. De vet inte ens vad de boende heter eller några som helst rutiner, mediciner osv. vad är det för omsorg när man inte har fått någon som helst info om människorna man ska ta hand om? jag tycker det är väldigt taskigt, även om man själv har flera års erfarenhet inom yrket, men alla behov är ju individuella. Sen finns det sällan tillräckligt mycket tid till att sätta sig och läsa om samtliga boende heller. 

Tycker att det är så synd och man känner sig så maktlös när man inte kan ge den tid man vill till alla boende eller ta hand om dem på bästa sätt. Vården handlar bara om stress och neddragningar. 

Svar på tråden Får man göra så här? (inom äldreomsorgen)