• Anonym (snart arbetslös)

Skicka original eller kopia av arbetsgivarintyg till a-kassan?

Nån som vet om det räcker med att skicka en kopia av arbetsgivarintyget till a-kassan eller ska det vara i original. Blir arbetslös från mars och jag undrar om man bör behålla arbetsgivarintyget i original? Eller om man bara ska ta kopia och spara? Letade lite på a-kassans sajt men den var så rörig och hinner inte sitta i telefonkö eftersom jag fortfarande jobbar.

• Svar på tråden Skicka original eller kopia av arbetsgivarintyg till a-kassan?
  • Anonym (**)

Hej hej. 

Du skickar originalet MEN gör en kopia innan så du också har ett ex :)

Tack för snabbt svar, självklart kommer jag att göra kopia innan och scanna in det så jag kan spara en fil i datorn med det.

• vikarien

Dom kräver original eller vidimerad kopia.

Något annat går dom aldrig med på!

Ett tips är att be om dubbla intyg så har du två original. Brukar jag göra, inga bekymmer

Ok tack för tipset, nu är det nog försent att be om ett intyg till av mitt gamla jobb och inte varit på det nya så länge så jag behöver det gamla också. Kanske nöjer mig med att skicka en vidimerad kopia då, bevittnat av två personer.

• vikarien
    Anonym (snart arbetslös) skrev 2015-02-11 21:30:49 följande:

Ok tack för tipset, nu är det nog försent att be om ett intyg till av mitt gamla jobb och inte varit på det nya så länge så jag behöver det gamla också. Kanske nöjer mig med att skicka en vidimerad kopia då, bevittnat av två personer.

Det brukar finnas kvar rätt länge, minst ett år iaf. Så det bör bara vara att ringa och be om ett nytt.

De flesta arbetsgivarna är vana vid alla dessa intyg

Men ska du ha det vidimerat så gå gärna till arbetsförmedlingen så får dom göra det där.

Dom är en myndighet, vidimerat av privatpersoner kan dom vara jäkligt kinkiga med så att du vet
Svar på tråden Skicka original eller kopia av arbetsgivarintyg till a-kassan?