• Anonym (:/)

Två exakt lika missfall

Jag har haft 2 missfall, ett för fyra år sen och ett häromdagen. Vi har inga barn och båda graviditeterna har varit en överraskning. Men en tanke som slog mig och pojkvännen är att missfallen har skett samma vecka, vaknat ungefär samma tidpunkt på natten med enorma smärtor, så pass att jag spytt av smärtorna. Det har varit exakt samma förlopp. Är det vanligt att det sker exakt lika eller har det bara varit slumpen? Min pojkvän är orolig just att båda missfallen har varit exakt lika och är rädd för att något är fel. 

• Svar på tråden Två exakt lika missfall
  • Almina

Jag hade två precis likadana missfall (samma vecka och samma förlopp). Men min tredje graviditet gick bra! Vi tänkte precis som ni efter de två missfallen, att något måste vara fel, men så behöver det alltså inte vara!

• Lene72

Jag hade som du två lika missfall i samma vecka, 9, med ett års mellanrum. Vi gjorde en utredningdär dom hittade polyper i livmodern. En slags ofarliga utväxter, men som gör det svårare att bli gravid och lyckas man blir det ofta missfall. De hittades vid en gynundesökning med lite kontrastvätska insprutad. Kändes ingenting. En lätt operation under narkos tog bort dem . Under op hittades också ett ojämnt område som brändes och hyvlades till. Sjukskriven två dagar +helg. Efter nästa mens fick man börja försöka igen. Andra månaden tog det sig och jag är nu i vecka 14 :) Kan vara värt att kolla upp. Polyper är vanliga ca 30% av alla tjejer har det men inte alla får problem av dom.

• LFF

Båda mina foster dog ungefär samtidigt. Det ena blev ett MF, det andra upptäcktes på KUB-ultraljudet i v12 men symtomen hade avtagit samma tid som gången innan. I mitt fall skilde det några år mellan händelserna och ingen graviditet emellan. Vid MF1 upptäcktes ett myom som sedemera opererades bort innan graviditet och MF2. 

Mina två gryn hade båda dött ungefär i v9. Vid graviditet 3 var jag vansinnigt orolig. Hade haft kontakt med en gynekolog innan som sa att jag skulle ringa när jag fick plus på stickan nästa gång så skulle vi kolla upp det lilla grynet. Fick mitt plus, ringde och fick världens chock, väntade tvillingar. Trots att jag sett att de mådde bra, trots att de mådde ypperligt ett par veckor senare vid KUB-ultraljudet, så kunde jag inte tro på att det skulle gå vägen förrän efter RUL. Och jag är oändligt tacksam för alla extra ultaljud jag fick göra pga tvillingarna då de rörde sig mot varandra och knappt kändes.

Svar på tråden Två exakt lika missfall