• Anonym (Utsatt)

Tidigare våld i familjen -nu reagerar barnen

För många år sedan när barnen var små blev jag psykiskt och fysiskt utsatt för våld av deras pappa. Jag polisanmälde men det fanns inte tillräckligt med bevis för att få honom fälld.

Sen dess så har pappan haft helgumgänge med barnen och det verkade fungera bra fram tills för omkring tre år sedan då barnen uppmärksammade bråk i form av svordomar och att pappan och hans dåvarande sambo ofta gick in i ett annat rum och stängde dörren och att sambon sen försvann från lägenheten i flera timmar osv.

Barnen började även i denna vevan att fråga om pappan gjort likadant emot mig vilket jag då var tvungen att bekräfta.

För 1,5 år sedan efter att det tagit slut mellan dom sökte jag upp tjejen för att få bekräftat att det som barnen berättat stämde, vilket det gjorde.

Nu sen ett år så vill barnen knappt ens iväg till sin pappa och med den fakta som föreligger så känner jag att jag kan verkligen inte tvinga dom. Har jag rätt att låta dom slippa åka, dom är 8,5 och 11 år gamla?

Vi har inga avtal och jag har ensam vårdnad.

• Svar på tråden Tidigare våld i familjen -nu reagerar barnen
  • Anonym (arsle)

Du är ensam ansvarig för barnens bästa i och med att du har enskild vårdnad. Vad tror du själv? Far de illa av umgänget? Finns det ingen du kan fråga typ skolpsykolog, socialtjänsten, bris?

• Akua

Jag kan inte tänka mig att du måste få dina barn att vara hos sin pappa. Om de inte vill vara där så låt de slippa!!! Men ja, det kan ju vara bra för dig att ta kontakt med socialen eller med polisen. Diskutera situationen och hör om de har några råd att ge.

• Akua

Ja, du har ensam vårdnad också! Ja men då behöver du väl verkligen inte få dem till pappan.

Du kanske också ska ringa till bup och få till ett möte för dig och kanske nästa gång också med dina barn. De kan ju behöva bearbeta det se varit med om, låter som att det vore ett ganska rimligt behov hos dina barn.

Btw, starkt att du anmälde honom och lämnade honom!

kram!

• Anonym (Utsatt)

Tack för era svar.

Så som jag ser det så är det min skyldighet att se till så att barnen inte kommer till skada eller utsätts för obehag och i och med att dom nu är så pass gamla så kan ju polletten ha trillat ner och dom har börjat förstå att pappans beteende inte är acceptabelt utan rent av olagligt. Jag vet att äldsta jobbat en hel del med brott och straff i skolan så därigenom kan hon ju ha fått ännu större förståelse.

Jag tänker inte tvinga iväg mina döttrar mot deras vilja och om pappan har något problem med det så får han väl gå vidare med det så kan vi ju förklara varför två flickor inte vill åka iväg till en pappa som utövar våld emot sina närstående.

• Anonym (-)
    Anonym (Utsatt) skrev 2015-02-12 13:06:39 följande:

Tack för era svar.

Så som jag ser det så är det min skyldighet att se till så att barnen inte kommer till skada eller utsätts för obehag och i och med att dom nu är så pass gamla så kan ju polletten ha trillat ner och dom har börjat förstå att pappans beteende inte är acceptabelt utan rent av olagligt. Jag vet att äldsta jobbat en hel del med brott och straff i skolan så därigenom kan hon ju ha fått ännu större förståelse.

Jag tänker inte tvinga iväg mina döttrar mot deras vilja och om pappan har något problem med det så får han väl gå vidare med det så kan vi ju förklara varför två flickor inte vill åka iväg till en pappa som utövar våld emot sina närstående.

Det är väl bättre att förekomma. Om du håller barnen borta från sin pappa och han går vidare med det kan det ses som att du inte kan samarbeta och att han kan få del av vårdnaden igen.
    Bättre du själv tar kontakt med BUP i första hand, och kanske även soc och ev familjerätten för att få råd om hur du bör gå tillväga. Se till att få eventuella råd i skriftlig form.
    Sunt förnuft i all ära (att låta barnen slippa umgänge), men det är inte säkert att rätten ser saken på samma vis som du om pappan anmäler.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (-) skrev 2015-02-12 13:59:26 följande:

Det är väl bättre att förekomma. Om du håller barnen borta från sin pappa och han går vidare med det kan det ses som att du inte kan samarbeta och att han kan få del av vårdnaden igen.

Bättre du själv tar kontakt med BUP i första hand, och kanske även soc och ev familjerätten för att få råd om hur du bör gå tillväga. Se till att få eventuella råd i skriftlig form.

Sunt förnuft i all ära (att låta barnen slippa umgänge), men det är inte säkert att rätten ser saken på samma vis som du om pappan anmäler.

Visst förvisso.

Fast han vill inte ha del i vårdnaden för den avsade han sig självmant för att slippa engagera sig.
  • Anonym (bbr)
    Anonym (-) skrev 2015-02-12 13:59:26 följande:
    Jag tycker det här låter som bra råd!
    Bättre att förekomma och dokumentera ner. Ifall pappan skulle få för sig att agera.

Särskilt med tanke på att yngsta flickan är så pass ung.

Och oavsett nuvarande ålder tror jag att det kan vara positivt för barnen att få prata med en utomstående professionell som kan kolla av om de har funderingar kring pappans våld.
Svar på tråden Tidigare våld i familjen -nu reagerar barnen