• erda

Hjälp med lite udda namn till hund

Det finns massor av trådar med namn på nätet och ja har kollar väldigt många. Dock hittar ja bara en massa vanliga och tråkiga namn så nu söker ja hjälp här.

Namnet ja söker ska vara till en hundtjej som kommer att bli ganska stor, mörk, korthårig vakthund.
    Namnet ska inte vara så vanligt utan lite mer speciellt. Inget sockersött, men heller inget krav på ett monsternamn :)

Har funderat på rockstjärnor men kommer inte på någon ball som är kvinna. Har letat bland filmkaraktärer, bilnamn, krigare, idrottare... ja allt men tycker inte att ja hittar nåt bra.

Snälla ös på med så blir jag glad.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med lite udda namn till hund
  • erda
    Deceree1 skrev 2015-02-21 14:52:20 följande:

Hej:) hur går det med din tik? Blir det nåt namn?

Njä de går inte så bra, hon är fortfarande utan :)
    Förstår inte att det ska vara så svårt.
    Allt (nästan) låter ju bra på en hane men inget passar vår tjej. Känns som det finns många namn som är söta nu när hon är liten, men om några månader är hon inte så pluttig längre och då vill vi ha ett namn med lite kraft i.
    Känns lite pinsamt när folk börjat fråga vad hon heter och att vi inte kommit på nåt ännu...
  • Abbe83
    Fler förslag:
    Artemis- jaktens gudinna
    Dundra
    Gaia- var i grekisk mytologi moder jord
    Herta- betyder kraft
    Storma
    Uma- betyder den dånande på fornnordiska
  • Fral13

Jag ser det som en fördel att en stor hund (som en del kan bli rädda för) har ett "snällt" namn. Så mina förslag är kanske inte tuffa, men jag föredrar den typen av namn. ;)

Stella (-betyder stjärna)
    Yster
    Bella
    Luna (-betyder måne)
    Vera
    Tindra

Eller så kan man göra tvärt emot vad alla förväntar sig och välja "tant namn":
    Mona
    Gun
    Gull-Britt
    Maj
    Majken
    Astrid
    Asta
    Åsa

"vanligare" namn på stora hundar som jag träffat på är:
    Amazon
    Athena
    Diva 
    Embla
    Kobra 
    Nova
    Puma
    Storm
    Troja
    Idun
    Zelda

• Deceree1

Om du har lust kan du lägga in en bild på tiken så kanske det är lättare att se vad hon kan passa till för namn ?

• Annie D

Våra grannar döpte sina hundar till Rusk, Dis och Dimma. Fina och annorlunda namn :)

• Bianca

Min familj o jag ska snart skaffa en hund. Förmodligen kommer hon heta Halomi, Kreta, Ferrari elr Monroe. Hoppas du hittar bra förslag på namn

• IceJossan
    erda skrev 2015-02-18 18:59:54 följande:

Tack för alla era förslag men jag hittar inget som känns klockrent, så hon är fortfarande utan namn. (nästan lite pinsamt)
    Gillar era förslag där namnets betydelse står med, även om ja inte orkar gå igenom en lista på flera hundra namn i bokstavsordning kopierat från någon annan sida.

Listan är min egen, så den är inte kopierad från nån annan sida, jag använder den när jag döper hittekatter inom den förening jag jobbar.
    Om du vill kan jag sortera ut namn med betydelser, om du är mer intresserad av sådana och om du inte orkar gå igenom det själv.
Svar på tråden Hjälp med lite udda namn till hund