• Absolut rent

Gammal+nya reavinst

Kan inte leta reda på mitt svar på skatteverkets sida men här brukar vara folk som vet.
    Vi har hittat ett hus som kostar 2 miljoner, vi har lånelöfte och pengar till insats, pantbrev olagfart-.
    Vi bor i en lägenhet som vi troligen kommer att sälja för ca 2,1-2,2 miljoner vilket ger en vinst på 300,000-400,000 tusen.
    Vi köper alltså något som är billigare och man kan vad jag förstår inte skjuta upp skatten utan ska betala skatt nästa år( minus mäklararvode, lagfart) - så långt är jag med.
    Vi har sedan tidigare uppskjuten reavinst - maken 50.000 och jag 125.000 kommer dessa också att läggas till nya vinsten så att det innebär att vi måste betala skatt runt 500.000 tusen? ( maken för sin del +nya och jag för min del + ny)
    Eller kan den gamla delen fortsättas var uppskjuten?
    Hoppas här är någon som kan komma med siffrorna jag vill ha.

• Svar på tråden Gammal+nya reavinst
  • Mascaraklumpar

Ni måste betala den gamla skatten. Tidigare kunde man skjuta upp den flera gånger, men nu har de tagit bort den möjligheten.

Däremot är det möjligt att ni kan skjuta upp en del av den nya skatten trots att den nya bostaden är billigare. Skatteverket har en broschyr (typ "försäljning av bostad" eller nåt liknande) där det står exakt hur man ska räkna, ta och titta i den om ni inte redan gjort det.

• Absolut rent

Jodå jag kan fortfarande ta med och få uppskov med den gamla reavinsten OM ag köper dyrare ( men KANSKE på väg bort ) men det var inte frågan......

• Mascaraklumpar

Ok, vi säger så.

Svar på tråden Gammal+nya reavinst