• SofiaDahl

Sjukdom ledde till ogiltig frånvaro

För någon vecka sedan sökte jag 3 dagars ledighet från gymnasiet på grund av ett bröllop, men blev avslagen på två av tre dagar. Jag fick ledigt självaste dagen bröllopet var. Jag bestämde mig för att sjukanmäla mig de två dagarna jag var borta, och jag BLEV faktiskt sjuk under alla dessa dagar och dessutom en dag till efteråt. Efter att ha kommit tillbaka har nu min mentor gått in och ändrat all giltig frånvaro till ogiltig frånvaro under de två dagarna jag var på bröllop. Observera att jag under de två ändrade dagarna var sjuk men inte hade en godkänd ledighetsansökan. Sjukanmälan på den fjärde dagen då jag inte sökt ledig är inte ändrad till ogiltig frånvaro.

Saken var den att jag aldrig skulle ha sjukanmält mig från början, utan gjorde det endast för att min mentor sa att jag skulle få göra omprov för ett matteprov som låg under en av dagarna ifall jag hade en godkänd ledighetsansökan. Jag fick ledigt den dagen provet var (eftersom bröllopet låg samma dag), men han ångrade sig sen och sa att jag inte skulle få göra omprov alls eftersom den var skolans policy. 

Det enda beviset jag har på att jag faktisk var sjuk är ett sms jag skickade under tredje dagen till mitt extrajobb där det står att jag har feber och inte kommer kunna jobba följande dag.

Det jag undrar är ifall skolan har rätt att ändra en sjukanmälan till frånvaro på det här sättet? För jag var sjuk på riktigt, trots att jag var borta.

• Svar på tråden Sjukdom ledde till ogiltig frånvaro
  • Tutilure

Ja, det är ju inte så konstigt att de inte tror dig när du redan hade begärt att få vara ledig de dagarna men fått avslag. Jag hade nog inte heller trott dig.

Men finns det någon som kan intyga att du var sjuk?

Har du mycket frånvaro så att det står och faller med de här dagarna? Annars kanske du helt enkelt får ta att de är registrerade som ogiltig frånvaro.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym (?)

Vad spelar det för roll att du har några dagars ogiltig frånvaro?

• SofiaDahl

Jag åkte på bröllopet och min familj skulle kunna intyga att jag var sjuk. Frånvaron är ett problem eftersom studiebidraget dras in ifall man har över 4 timmar frånvaro under en månad och detta blev ca.12 timmar.

• Aniiee

Gjort är gjort, tyvärr, och du kan inte göra  så mycket nu. Men nästa gång du ansöker om ledigt, får avslag och sedan blir sjuk (eller "blir sjuk" som de flesta skulle anse händer) så skaffa ett sjukintyg hos farbror doktorn

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (8 timmar?)

På mitt gymnasium är det iallfall 4 timmar ogiltig frånvaro så går mentorn och snackar med en och frågar vad som pågår och ger en varning om man fortsätter skolk så blir det indraget efter ungefär 4 timmar till,
    Så runt 8 timmar för indraget.

Men försök snacka med dem på något vis, be föräldrar ringa kanske?

• Anonym (f)

Ja de tror så klart att du ljuger men du får väl bara stå på dig. Gå tll rektorn om det så krävs.

Detta förutsatt att du verkligen sjukanmälde dig till skolan varje morgon de dagar du var sjuk som man förväntas göra och inte kom med det i efterhand.

• Anonym (Anna)

Så du var hemma sjuk under alla dagarna utom den som själva vigseln var? Du deltog inte i någon form av firande eller var bortrest dessa dagar?

Svar på tråden Sjukdom ledde till ogiltig frånvaro