Sjukdom ledde till ogiltig frånvaro
För någon vecka sedan sökte jag 3 dagars ledighet från gymnasiet på grund av ett bröllop, men blev avslagen på två av tre dagar. Jag fick ledigt självaste dagen bröllopet var. Jag bestämde mig för att sjukanmäla mig de två dagarna jag var borta, och jag BLEV faktiskt sjuk under alla dessa dagar och dessutom en dag till efteråt. Efter att ha kommit tillbaka har nu min mentor gått in och ändrat all giltig frånvaro till ogiltig frånvaro under de två dagarna jag var på bröllop. Observera att jag under de två ändrade dagarna var sjuk men inte hade en godkänd ledighetsansökan. Sjukanmälan på den fjärde dagen då jag inte sökt ledig är inte ändrad till ogiltig frånvaro.
Saken var den att jag aldrig skulle ha sjukanmält mig från början, utan gjorde det endast för att min mentor sa att jag skulle få göra omprov för ett matteprov som låg under en av dagarna ifall jag hade en godkänd ledighetsansökan. Jag fick ledigt den dagen provet var (eftersom bröllopet låg samma dag), men han ångrade sig sen och sa att jag inte skulle få göra omprov alls eftersom den var skolans policy.
Det enda beviset jag har på att jag faktisk var sjuk är ett sms jag skickade under tredje dagen till mitt extrajobb där det står att jag har feber och inte kommer kunna jobba följande dag.
Det jag undrar är ifall skolan har rätt att ändra en sjukanmälan till frånvaro på det här sättet? För jag var sjuk på riktigt, trots att jag var borta.