• camillas1985

Springmask!! Någon som kan nått om det här?

Upptäckte mask på min 6 åring i onsdags kväll så på torsdagen vid lunch tog vi alla första kuren med medicin. Nu känns allt så otroligt äckligt och jag kan bara tänka på dessa maskar. Undrar lite över när vi är smittfri, när vågar man bjuda hem folk igen, kan vi hälsa på andra utan att vara rädda att få med ägg i våra kläder? Ja frågorna är många. Vet att vi ska behandla oss igen om 2-3 veckor men hur stor är risken för att vi inte blir av med de på den tiden? Kan man behandla sig en tredje gång bara för att vara säker? Måste man verkligen tvätta alla leksaker och allt? De har ju såååå mycket. Måste jag tvätta leksaker måste jag väl tvätta verkligen ALLT typ gardiner, madrasser, dammsuga väggar mm. 

Snälla berätta allt ni vet =). 

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Springmask!! Någon som kan nått om det här?
  • Lovisblomman

Vi fick det förra året. Vi tog behandlingen tre ggr. Tokstäda huset efter både första andra och tredje behandlingen. Alla gosedjur la jag i en plastsäck som inte fick se dagens ljus på tre veckor. Dammsug soffor torka av alla ytor skura mm. Gardiner o sånt lät jag bli. Men bytte sängkläder ofta tills vi visste att vi var kvitt maskarna.

• Lovisblomman

Kan tillägga att jag dammsög alla madrasser vid varje byte av sängkläder o. Kanske lite överkurs men man ha ju läst skräcktrådar om dom som inte blivit kvitt dom.

• camillas1985

Ja jag tycker också att jag läst mycket om folk som inte fått det att försvinna. Hur lång tid tar det efter man tagit tabletterna som maskarna ska dö? Nu när jag kolla mellan barnets rumpa så hade han en som levde och han har jag inte sett nått på innan.

• camillas1985

Måste väl bli så att man får räkna 3 veckor från sista levande masken man ser eftersom de ju lägger ägg. Vet att det finns medicin som tar död på ägg och allt så tycker ju att man borde få sånt på en gång om de nu är så svårt att få bukt på de. Inte kul att få de flera gånger och all den här tiden och energin som behövs till allt städande finns det inte gott om heller. 

• Lovisblomman

Jag ringde faktiskt till vc o fick vermox. Den hämmar ju äggens utveckling. Bara dra en vit lögn o säga att ni inte blir av dom med den receptfria varianten :)

• Lovisblomman

Sen har jag läst trådar om dom som tagit tabletter o sett dom upp till fem dgr innan dom har försvunnit. Tog 2-3 dar för oss.

• camillas1985

Haha ärlig som man är så har jag inte ens tänkt tanken på att ringa och dra en vitlögn för vc så tack för det tipset =). Fick ni utskrivet över telefon eller fick ni lov att åka dit för undersökning? Är de tabletter eller flytande medicin? Äldsta killen har otroligt svårt att få i sig medicin i alla former. Det var ett under att han fick i sig de här tabletterna vi tog men de fick också lov att blandas med glass och sylt haha. 

• Lovisblomman

Tabletter till mig o min sambo o flytande till tösen. Har banansmak så den e inge äcklig :)

Drog den vitalögnen eftersom hon fick inte i sig så mkt av tabletten. Genomskådade när vi blandade den i sylt o mat :) hon e ju bara tre så svälja dom hel gick inte alls.

Räckte med ett telefonsamtal. Tror knappast dom vill titta i baken på en :)

• camillas1985

Haha bra då.

Men funderar över de här äggen och hur stor risk de är att man tar med sig de till andra. På måndag åker barnen till sin pappa och jag hade planerat att sova borta tisdag och onsdag. Vågar man det eller är risken stor att jag tar med ägg dit? Barnens mormor undrar också om hon vågar låta någon av dom sova över hos dom nästa helg som det var planerat?

• Lovisblomman

Klart det kan sitta i kläder, men tycker chansen e väldigt liten. Tänk på att du ska tvätta allt i 60 grader. Annars dör inte äggen.

• Flickan och kråkan

Vi har haft springmask....i höstas. Jag och i alla fall två av barnen, eventuellt yngsta också. När jag har varit i kontakt med vården så får jag känslan av att det är väldigt svårt att verkligen bli av med helt....nästan omöjligt. Massor med människor lever med springmask utan att veta om det. Sedan när det blir en tillräckligt stor mängd så ger det besvär och man märker det. Vi har varit symptomfria väldigt länge, men om vi är helt utan dem det vet jag inte.....tveksamt. Läste om resistens och att det i stort sett inte finns något medel längre som gör en verkligt maskfri.

• camillas1985

Men fy att det ska vara så svårt. Helst av allt skulle jag vilja åka hemifrån ett par veckor och bara fortsätta behandla oss varannan vecka men går ju inte.

När ska man våga bjuda hem folk igen liksom? Usch och jag som tänkte att mask är ju bättre än löss iaf men så tänker jag inte längre. Lössen verkar mer lättbehandlade.

• Smarthuvud

Jag vet mer än jag vill veta om masken. Men det kan verkligen göra en knäpp i huvudet med mask i hushållet. Jag förstår din oro, men saknar tips. Jag har nog ätit över 300 masktabletter de senaste åren. Har lyckligtvis inte upptäckt mask hos mig själv, men man är ju som en unge som slagit i tanden och tycker att den sitter löst. Jag håller tummarna för er!

Svar på tråden Springmask!! Någon som kan nått om det här?