• Majsan 81

    Mjölkproteinallergi

    Hej

    Jag har en 4-åring som har mjölkproteinallergi och nu har jag börjat undra om min 1,5-åring också har det. 

    Han har haft utslag i form av röda torra fläckar som nästan liknar eksem lite här och där på kroppen och han har haft otroligt svårt att komma till ro på kvällen och när han vaknar på natten. Ligger vaken flera timmar och snurrar runt i sängen. Vi har trott att sömnproblemen har berott på att han varit snuvig, täppt i näsan och lite småhostig sedan september men jag har bara trott att det är förkylningar som avlöst varandra. Ända tills jag igår började tänka på att det kanske kunde vara mjölkproteinallergi. Jag läste då om symptom på internet och upptäckte att vissa även får just snuva, nästäppa och hosta. Detta var inget som hans storebror hade så det var inget som jag just då lade på minnet. Dock så hade hans bror samma problem med att inte kunna komma till ro på kvällen och natten. Han hade även eksem men de var mer koncentrerade till vissa ställen. 

    Så till min fråga. Är det någon annan vars barn har haft symptomen snuva och nästäppa som kan svara på hur lång tid det tog innan dessa symptom försvann efter att ni börjat med mjölkfri kost? 

    Undrar även om någon vet om det är vanligt att även syskon blir mjölkproteinallergiker? Vi har det lite i släkten. Både min syster och min mans bror var mjölkproteinallergiker när de var yngre. 

    /Maja

  • Svar på tråden Mjölkproteinallergi
  • Santin

    Testa att utesluta all mjölk i några veckor. Då ser ni ju om det blir nån skillnad. Annars fråga BVC.

    Min bror fick exem av mjökprotein så det kan ju vara det. Tycker ni gör rätt i att undersöka sken närmare.

  • Majsan 81

    Vi började med mjölkfritt igår kväll. Inte så jättestort steg nu när vi redan har en allergiker i familjen. Största problemet är vällingen som han inte alls gillar den nya sorten. Risken finns väl att det blir nu han lägger av med vällingen men då får vi leva med det. 

    Det enda som inte riktigt stämmer är att jag trodde att det var i princip alla mjölkproteinallergiker som fick problem med att vikten avstannade. Hans storebror stod i princip still i både vikt och längd ända tills vi för ett år sedan fattade och tog bort mjölken. Men jag tycker att lillebror går upp i vikt som han ska. Ligger till och med lite i överkant på viktkurvan. Men det kanske finns undantag till detta. 

  • liol1973
    Majsan 81 skrev 2015-02-14 09:59:45 följande:

    Vi började med mjölkfritt igår kväll. Inte så jättestort steg nu när vi redan har en allergiker i familjen. Största problemet är vällingen som han inte alls gillar den nya sorten. Risken finns väl att det blir nu han lägger av med vällingen men då får vi leva med det. 

    Det enda som inte riktigt stämmer är att jag trodde att det var i princip alla mjölkproteinallergiker som fick problem med att vikten avstannade. Hans storebror stod i princip still i både vikt och längd ända tills vi för ett år sedan fattade och tog bort mjölken. Men jag tycker att lillebror går upp i vikt som han ska. Ligger till och med lite i överkant på viktkurvan. Men det kanske finns undantag till detta. 


    Det är inte alla som får tarmsymptom, och bland dem som får det är det först när tarmen blivit riktigt skadad som näringsupptagningsförmågan blir så nedsatt att vikt och längd avstannar.

    Barnet har alltså ofta haft andra diffusare symptom innan man kommer till det stadiet. Det kan alltså mycket väl vara så att nästäppan är din sons diffusa symptom, och att han aldrig behöver få skadad tarm om ni utesluter redan nu. :)
Svar på tråden Mjölkproteinallergi