Katten sket i min munn
(lång text)
Hej, innan jag påbörjar denna tråden vill jag bara säga det att ingen katt har skitit i min munn. Valde titeln för att skapa uppmärksamhet, så att många skulle komma in på den här tråden/inlägget, ju mer fler kommer in desto mer "råd" får jag förhoppningsvis! Men jag antar att åtminstone ordet katt är mycket relaterat till det jag ska skriva om.
Jag och min pappa som bor i en lägenhet funderar på att skaffa katt. Och nej, vi kan inte bara skaffa katt. Det är tyvärr jävligt mycket mer komplicerat än så. Jag kan väl börja med förklaringen:
Jag är en snart fjortonårig tjej som bor med min familj i Göteborg. Mina föräldrar är skilda sedan några år tillbaka. Min mamma är pälsallerigker.. Jag bor både hos mamma och pappa. Mamma bor mer i "förorten" (ca 2min till skolan) och pappa närmare stan (10 min med bil till skolan. Då pappa har en flickvän som bor ca 4 timmar bort och är där 50% av tiden gör det mycket komplicerat. Han är här HEMMA varannan vecka, och när han är här så bor jag så mycket hos honom som jag kan.
tillbaka till katten.
Vi är riktigt sugna på att skaffa en katt. (har många frågor så gör er redo). Jag och pappa har pratat lite om det och är fortfarande fast på level 1, han är dock väääldigt medveten om att jag skulle må bra av en katt, då jag lidit av depression i snart två år nu. Min psykolog säger att det nog skulle vara bra och kul för mig ;) Vi båda är väldigt medvetna om att det finns "allergivänliga" katter, så att ha en sådan katt hos mamma hade KUNNAT varit ett alternativ, men nej. Det är inte aktuellt. Då pappa inte är här så blir det svårt att ha katt, så därför tänkte vi kanske fråga grannen om hon kunde tänka sig (tiden då pappa e borta) att gå hit varannan dag och titta till katten. Tanken är då att jag också ska gå hit varannan dag då hon inte är här. Skulle de gå? Eller räcker det att bara jag går hit varannan dag? Hur länge klarar sig en katt ensam? Har heller inte möjlighet att åka hit varje dag. Men varannan dag skulle nog kunna funka. har ju allergimorsan där hemma så varje gång efter skolan när jag har varit här och gullat med katten så måste jag duscha och byta kläder. Men det går hur bra som helst :D Skulle göra nästan all för att få ha min egna katt!
Eftersom det inte kommer vara så mycket folk här hemma, är det bra att ha två katter? Funderar på att först skaffa en katt, och sedan möjligtvis en till. Hade de varit bra? Är det någon större skillnad på en han/honkatt? Är hanen aggressivare och honan keligare? Jag vill ha en snäll och kelig katt. Om jag skaffar katt så blir det förmodligen en ragdoll! Har hört att dom är mycket kelvänliga! Helst hona tror jag, vad är bäst? Är det bra att köpa en vuxenkatt? Spelar det någon roll om man köper en kattunge eller en katt på två år? oxh Om jag vill byta namn, finns det en risk att den inte kommer lyssna till det nya då?
Förlåt för lång text, men snälla behöver mer svar! (kommer göra mer inlägg/trådar) Mycket råd och svar uppskattas! (ursäktar mig även för massvis med stavfel och sånt)