• skeppsflicka

Katten sket i min munn

(lång text)

Hej, innan jag påbörjar denna tråden vill jag bara säga det att ingen katt har skitit i min munn. Valde titeln för att skapa uppmärksamhet, så att många skulle komma in på den här tråden/inlägget, ju mer fler kommer in desto mer "råd" får jag förhoppningsvis! Men jag antar att åtminstone ordet katt är mycket relaterat till det jag ska skriva om.

Jag och min pappa som bor i en lägenhet funderar på att skaffa katt. Och nej, vi kan inte bara skaffa katt. Det är tyvärr jävligt mycket mer komplicerat än så. Jag kan väl börja med förklaringen:
    Jag är en snart fjortonårig tjej som bor med min familj i Göteborg. Mina föräldrar är skilda sedan några år tillbaka. Min mamma är pälsallerigker.. Jag bor både hos mamma och pappa. Mamma bor mer i "förorten" (ca 2min till skolan) och pappa närmare stan (10 min med bil till skolan. Då pappa har en flickvän som bor ca 4 timmar bort och är där 50% av tiden gör det mycket komplicerat. Han är här HEMMA varannan vecka, och när han är här så bor jag så mycket hos honom som jag kan.

tillbaka till katten.
    Vi är riktigt sugna på att skaffa en katt. (har många frågor så gör er redo). Jag och pappa har pratat lite om det och är fortfarande fast på level 1, han är dock väääldigt medveten om att jag skulle må bra av en katt, då jag lidit av depression i snart två år nu. Min psykolog säger att det nog skulle vara bra och kul för mig ;) Vi båda är väldigt medvetna om att det finns "allergivänliga" katter, så att ha en sådan katt hos mamma hade KUNNAT varit ett alternativ, men nej. Det är inte aktuellt. Då pappa inte är här så blir det svårt att ha katt, så därför tänkte vi kanske fråga grannen om hon kunde tänka sig (tiden då pappa e borta) att gå hit varannan dag och titta till katten. Tanken är då att jag också ska gå hit varannan dag då hon inte är här. Skulle de gå? Eller räcker det att bara jag går hit varannan dag? Hur länge klarar sig en katt ensam? Har heller inte möjlighet att åka hit varje dag. Men varannan dag skulle nog kunna funka. har ju allergimorsan där hemma så varje gång efter skolan när jag har varit här och gullat med katten så måste jag duscha och byta kläder. Men det går hur bra som helst :D Skulle göra nästan all för att få ha min egna katt!
    Eftersom det inte kommer vara så mycket folk här hemma, är det bra att ha två katter? Funderar på att först skaffa en katt, och sedan möjligtvis en till. Hade de varit bra? Är det någon större skillnad på en han/honkatt? Är hanen aggressivare och honan keligare?  Jag vill ha en snäll och kelig katt. Om jag skaffar katt så blir det förmodligen en ragdoll! Har hört att dom är mycket kelvänliga! Helst hona tror jag, vad är bäst? Är det bra att köpa en vuxenkatt? Spelar det någon roll om man köper en kattunge eller en  katt på två år? oxh Om jag vill byta namn, finns det en risk att den inte kommer lyssna till det nya då?

Förlåt för  lång text, men snälla behöver mer svar! (kommer göra mer inlägg/trådar) Mycket råd och svar uppskattas! (ursäktar mig även för massvis med stavfel och sånt)

• Svar på tråden Katten sket i min munn
  • Frontline

Finns väl egentligen bara ett bra svar och det är att du/ni ska inte ha en katt alls.
    Är man inte hemma varje dag och ser till den ska man ingen ha, är väl ok att katten är ensam hemma under dagen om man jobbar eller går i skola men inte mer en så...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • skeppsflicka

det förstår jag, det var därför vi har planen att jag och pappas granne skulle turas om när pappa in är hemma. Men det klart när jag är där så kommer jag definitivt att kela med den. SÅ förslaget var ju också då att skaffa en till katt. 

Frågan är egentligen hur man kan förenkla situationen

• skeppsflicka
    Frontline skrev 2015-02-15 00:19:27 följande:

Finns väl egentligen bara ett bra svar och det är att du/ni ska inte ha en katt alls.
    Är man inte hemma varje dag och ser till den ska man ingen ha, är väl ok att katten är ensam hemma under dagen om man jobbar eller går i skola men inte mer en så...

det förstår jag, det var därför vi har planen att jag och pappas granne skulle turas om när pappa in är hemma. Men det klart när jag är där så kommer jag definitivt att kela med den. SÅ förslaget var ju också då att skaffa en till katt. 

Frågan är egentligen hur man kan förenkla situationen
  • Tassen

Det är lag på att katter ska ha tillsyn minst 2ggr om dagen. Funkar inte detta ska ni ej ha katt.

• Guldbarb

Som redan skrivit måste katten ha tillsyn minst 2 gånger per dygn. Oavsett om ni skulle skaffa en eller flera katter är det inget snällt upplägg för katten att vara mer eller mindre ensam så mycket som det faktiskt blir (även om ni skulle kunna tillgodose 2 gånger per dygn). Du vill dessutom ha en "snäll och kelig" katt vilket gör att den behöver vara rätt social vilket gör det ännu värre att den skulle få vara ensam så pass mycket. Risken är att ni får en katt som inte ser människor som något annat än den som ger mat och i övrigt blir rätt osocial. Tänker jag till mina egna katter så skulle de må extremt dåligt av ett sådant upplägg då dom knappt klarar det för några få dagar (vilket gör att vi om vi måste åka bort helst har kattvakt som bor hos oss). Så nej, skaffa ingen katt med det upplägget.

• IceJossan

Jag förstår

Men som komplettering till det föregående talare skrivit så vill jag även berätta om riskera med att skaffa en katt till en sådan tillvaro du beskriver.

En katt behöver i regel ha ganska mycket sällskap. Det skulle innebära att du måste titta till katten dels på morgonen men även vara där i flera timmar på eftermiddagen/kvällen. Nån timme eller en stund räcker inte. Det gäller i så fall även grannen, och det är nog inte så stor chans att denne vill ta det ansvaret.

Många katter som är ensamma för mycket, även om de bor två tillsammans, visar sitt missnöje över för lite lek och sällskap genom att kissa på andra ställen än i lådan. Ofta blir det i sängar, soffor, på skor och kläder. Detta är mycket vanligt.

Ytterligare en stor risk är att katten blir mycket understimulerad, då det inte kommer finnas någon hemma så mycket. Ni får räkna med sönderrivna väggar och möbler. Katten kan även bli oberäknelig och visa aggressiva beteenden när den väl får utlopp för sin energi och sina gosbehov så det liksom "slår över" från att ha haft skittråkigt och varit ensam. Det är inte helt ovanligt.

De katter som skulle trivas i en sådan tillvaro är katter som inte är så intresserade av människor eller inte ser dem som nödvändigt sällskap.
    Jag har 5 katter. Bara en av dem är född och uppvuxen i ett vanligt hem.
    De är: En f.d. sommarkatt som någon lämnat. Hon låter mig gosa med henne men hon söker ALDRIG kontakt självmant utan är rädd för att komma fram till mig. En som fångades in som liten men hon har aldrig blivit riktigt tam och vågar inte gå fram till mig. En f.d. förvildad gammal katt som trivs inne men som inte låter mig röra vid henne. En f.d. förvildad skygg katt som nu är tam men ganska rädd emellanåt. Och en tam katt som är född och uppvuxen i ett hem med människor, han är social och kelig.

De 4 katter som är fega eller inte så kontaktsökande funkar kalasbra hemma hos mig trots att jag jobbar heltid och ibland är borta på helkvällsaktiviteter. Den som mår betydligt sämre när jag varit borta länge är den helt tama katten som är social och gosig. Jag hoppas att du förstår sambandet, att den enda av mina katter som är som du önskar - social och gosig - är den som inte alls är nöjd med att jag är borta långa dagar. En katt hos dig skulle ha knappt nåt sällskap alls varannan vecka livet ut och en katt som är social kommer vantrivas i en sådan tillvaro. Även om de är två katter tillsammans.

Även om det är roligt och mysigt med katt så blir en sådan tillvaro allt annat än rolig för en själv heller. Åtagandet att man MÅSTE gå dit och vara där i några timmar varje dag, två gånger om dagen, är kanske roligt i början men vetskapen om kattens ensamhet och tvånget att skynda sig dit varje dag blir högst troligt en börda efter ett tag. Det kanske funkar bra i några månader, men katten lever i många år.

Jag råder dig däremot att leta upp ett katthem i trakten, dit du kan åka och mysa och gosa med katterna som dessutom verkligen behöver din kärlek :)
    Då kan du umgås med katter på annat sätt, i väntan på att boendesituationen förändras så att du kan skaffa katt sen :)

• SasuButt

det finns en lag som säger att man måste minst kolla till katten var 4 eller 5 timme, så jag tycker att om ni inte har tid för att ha en katt, då katter också kan få seperationsångest (som en av mina katter har) så borde ni antingen inte skaffa en katt alls, eller skaffa 2 katter så katten inte är ensam.

Precis som människor så behöver en katt sällskap och uppmärksamhet, Vem will bo hos någon som knappt aldrig är hemma?

• Anonym (Kattägare)

Såklart att ni kan skaffa katter, två stycken är att rekommendera när ni jobbar och går i skola, gärna av samma ålder. Kanske kullsyskon som kastreras vid könsmognad. Kön spelar mindre roll, men välj samma kön så ej det finns risk är syskonparning.

Krav ni måste uppfylla: tillsyns 2gånger om dagen enligt svensk lag. Går ej att tumma på detta, så passning av granne och dig växelvis en gång varannan dag fungerar inte.

Så bäst är om din pappas flickvän gillar katter så kan katterna vara där din pappa är. Tryggast för katterna och mer socialt och lättare tillsynsmässigt! Katter klarar av växelboende när det är mellan två platser. Annars måste ni eller grannen besöka er minst två gånger om dagen, helst mer... Men det är ju ingen smidig lösning.

Första året med alla inköpt, försäkringar, kastrering, vaccinering, införskaffande av kattsaker mm går en katt på mellan 5000-9000kr beroende på uträkning, val av saker, mat m.m. Så räkna på att ni behöver ha råd att lägga ca 1000kr/månad på katterna så kan ni få ihop lite buffert också om en katt blir sjuk eller behöver vård.

• IceJossan

Fast det är mycket sällan det räcker med bara tillsyn 2 gånger per dag. Katterna, om de är sociala (vilket TS vill ha) så är det högst olämpligt att bara ge dem tillsyn två gånger per dag varannan vecka jämt. Det är som gjort för problem, främst protestkissande i möblerna pga att katterna mår dåligt över att ha så lite sällskap.

Växelboende kan absolut funka, men INTE att ha katterna ensamma med bara tillsyn varannan vecka.

Svar på tråden Katten sket i min munn