• Lambda

Mask i kattspya!

Den ena katten som är innekatt har spytt ett par gånger. Igår såg jag en rosa smal grej i spyan. Petade på den med pappret och då levde den!

Har nu förstått att det är mask men hur!? När vi fick hem katterna sa dom att dom blivit avmaskade två gånger. Är så äcklad och rädd att bli eller redan blivit smittad!

Ska till Apoteket men är det någon speciell sort som är bra? Vill verkligen bli av med detta! Ska jag maska av den andra katten med? Dom går på samma låda, äter ur samma skål osv.

• Svar på tråden Mask i kattspya!
  • BuoBä

Mask från katt smittar inte till människor.

Det är gissningsvis spolmask som den fått via mammans mjölk, men maskmedlen på apoteket brukar ta flera sorters mask. Avmaska båda katterna bara för säkerhets skull.

• Fontana

Äckligt - ja. Men absolut inte ovanligt för kattägare att råka ut för. Det vill säga katten råkar ut för det, som BuoBä säger så smittar det inte till människa.

Gå till apoteket och fråga om råd. Det finns i princip tre sorters avmaskningsmedel: en som tar spolmask, en som tar bandmask och en som tar båda sorterna. "Följ anvisningarna på paketet" som det heter.

• Pentra

Men, hallå! Anledningen till att t.ex. små barn kan få mask i magen är för att de leker i sandlådor där katter har lagt sin avföring. Självklart smittar kattens maskar över till människa. Det är allmänt känt sedan väldigt många år. Och det är inte den enda smitta de bär på som kan drabba oss människor... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Deviant

Det är mer sällsynt att innekatter får mask men visst händer det, sannolikt har den ätit värddjur vilket inte behöver vara möss utan flera insekter kan vara värdar för maskarna också. Både bandmask och spolmask kan smitta till människa men det är inte speciellt vanligt. Jag har tre utekatter som är flitiga jägare och får mask hela tiden men har aldrig oroat mig för det i alla fall. 

Axilur finns receptfritt på apoteket och tar båda dessa typer av mask. Det skall ges 3 dagar i rad och se till att väga djuren och vara noga med doseringen, snåla inte då det kan bygga resistens hos maskarna snarare än att du blir av med dem. Avmaska samtliga katter (och eventuella hundar) samtidigt. 

• BuoBä
    Pentra skrev 2015-02-15 14:04:35 följande:

Men, hallå! Anledningen till att t.ex. små barn kan få mask i magen är för att de leker i sandlådor där katter har lagt sin avföring. Självklart smittar kattens maskar över till människa. Det är allmänt känt sedan väldigt många år. Och det är inte den enda smitta de bär på som kan drabba oss människor... ... Med vänlig hälsning, Pentra

www.1177.se/Skane/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-smittas-man-med-spolmask/

Och det här låter som spolmask. Bandmask kommer ut i andra änden och ser ut som små risgryn.

I övrigt är det rätt dumt öht att äta bajs.
  • Lambda

Det blev Flubenol från Apoteket. Det ges i tre dagar och ska ta båda sorters maskar. Ska inte sätta det på tassen igen, kissen skakade på tassen och jag hade maskmedel överallt.

Nu hoppas jag det funkar!

• BuoBä
    Lambda skrev 2015-02-16 00:45:07 följande:

Det blev Flubenol från Apoteket. Det ges i tre dagar och ska ta båda sorters maskar. Ska inte sätta det på tassen igen, kissen skakade på tassen och jag hade maskmedel överallt.

Nu hoppas jag det funkar!

Haha känner igen det där!

Utsidan av frambenet, upp mot axeln så att säga, funkar på min katt. Fast vissa katter försöker gnida av kladdet istället, mot mattor och finsoffan. Det ska inte vara lätt att ge dem medicin.
Svar på tråden Mask i kattspya!