• Buffbuff

Föräldraledig sjuk

Jag är föräldraledig och har blivit sjuk, kan ej ta hand om mitt barn så mormor kommer att hjälpa till.

Hur går jag tillväga nu? Jag förstår att jag kan sjukanmäla mig via mina sidor på FK. Men behöver jag också "stoppa mina föräldrapenning" eller sker detta automatiskt i samband med min sjukanmälan? Har för mig att man tidigare även skulle ringa och stoppa sin föräldrapenning. Har inte hittat något på FKs sida om just det. Behöver barnets mormor styrka på något vis att hon tar hand om barnet, är pensionär så hon vabbar ej. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Föräldraledig sjuk
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, du kan själv göra en sjukanmälan på ?Mina sidor? men du ska inte ändra din ansökan om föräldrapenning. När vi får in din sjukanmälan kommer vi att stoppa din föräldrapenning. Du behöver göra en friskanmälan när du ska vårda barnet igen och göra ny ansökan om föräldrapenning. Om du hade rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå kan du ansöka om sjukpenning för de dagar som du är sjuk. Det är karens första dagen så man kan få sjukpenning från dag 2.

Angående barnets mormor så behöver hon inte styrka att det är hon som vårdar barnet.

Hälsningar

Ella, handläggare

Svar på tråden Föräldraledig sjuk