• behedwin

Läggning som jag förstörde

Jag gör ont i hela kroppen efter gårdagens läggning

Som vanligt började sängrutinerna kicka igång vid 19-19.30. Men vår son på 5 (snart 6) var inte intresserad av att sova.

Vi läste lite saga och låg och prata... Men sedan var det bara stoj och lek... Vi blev arga och byttes av med varandra för att ha färskt tålamod.

Vid 22 gick vi alla för att sova och vår son stökade fortfarande och skulle inte sova.

Då explodera jag och sa att han fick va själv uppe och bar ut han ur sovrummet till en mörk lägenhet. Han skrek att han var rädd för mörkret men jag släppte honom i soffan och gick in i sovrummet och stängde dörren. Han bröt ihop och kom springande, livrädd. Handlade om 20 sekunder... Han var rädd och vi tröstade och pratade med honom om varför det blev såhär... Han somna sedan på en gång bara han låg stilla.

Det gör ont i mig att jag gjorde honom så rädd. Att jag inte nådde fram till honom med resonemang och samtal under hela kvällen.

• Svar på tråden Läggning som jag förstörde
  • PetraMunchen

Att vara förälder är att ständigt göra fel, förlåta sig själv och sen fortsätta med att vara förälder och göra det bästa man bara kan för sina barn. Prata med honom vid lugnt tillfälle om det hela så kanske du når fram och kan få ro. Att resonera om sömn precis när man ska somna funkar sällan. Själv har jag ibland vänt på det hela och låtit barnen bestämma själv när de vill gå och lägga sig. Dvs sagt... "säg till när du vill gå och lägga dig". Funkar förvånansvärt ofta. Så klart blev du rädd för ditt eget agerande men du gör honom en tjänst om du förklarar att även du kan få för mycket av allt och göra fel. Ni löser det hela, det är jag övertygad om.

• Natulcien

Han kanske inte är trött? Att försöka lägga ett barn som inte är trött är ju dömt att misslyckas och skapar bara onödig stress. Sömnbehovet minskar ju med tiden, så han kanske behöver få vara vaken lite längre på kvällarna?

Annars håller jag med ovanstående. Om sonen inte vill sova så säger vi åt honom att säga till själv när han vill sova. Funkar oftast jättebra. Prova det!

Svar på tråden Läggning som jag förstörde