• KaptenDavidsson

Fungerar namnet Vilda även när hon är vuxen?

Jag och min sambo funderar på att döpa vår dotter till Vilda, men även om jag tycker det är jättesött och bra namn på vår lilla bebis undrar jag hur det kommer att funka när hon är vuxen. 

Vad tror ni, funkar det med tex Direktör Vilda eller Dr Vilda?

• Svar på tråden Fungerar namnet Vilda även när hon är vuxen?
  • Soffan

Känner en hund som heter Wilda.. för mig är det mer ett djurnamn. Jag tycker inte att det funkar på vuxen person.

• ClubbedSpore

Man tilltalar varken direktör eller doktor med förnamn, så då spelar det ingen roll. Right?

• Donum

Nu funkar det inte, men när hon har blivit vuxen så finns det så många andra som har sådana namn att det inte lär vara iögonfallande.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • fluu

Inte i mitt tycke. När hon blir vuxen så kommer det inte vara något konstigt att som vuxen heta så, det betyder däremot inte att det passar på en vuxen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Känner för övrigt en vuxen Vilda och det passar henne inte. Eller passade snarare eftersom hon bytte när hon började på universitetet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

Jag tycker nog inte att det passar sämre på en vuxen än på ett barn! Däremot är det ju tydligt förknippat med betydelsen så det blir ju verkligen ett namn att leva upp till. Jag tycker nog att namnet är ganska fint, men å andra sidan finns det så många käcka flicknamn i samma anda som inte har den tydliga associationsnivån som Vilda och de kanske är att föredra. 

• Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-02-17 17:29:55 följande:

Jag tycker nog inte att det passar sämre på en vuxen än på ett barn! Däremot är det ju tydligt förknippat med betydelsen så det blir ju verkligen ett namn att leva upp till. Jag tycker nog att namnet är ganska fint, men å andra sidan finns det så många käcka flicknamn i samma anda som inte har den tydliga associationsnivån som Vilda och de kanske är att föredra. 

Ungefär så tänker jag också.
Svar på tråden Fungerar namnet Vilda även när hon är vuxen?