• Dasha

För sen vid lämningen

Hej!

undrar om det är så illa att komma 15 min för sent till förskola på morgonen. min 5åring går 9.00-14.00 tre dagar i veckan, jag är mammaledig. Det blir ofta stressigt på morgonen, trots att vi bor nära. Vi kommer ofyast 5-10 min sent, ibland 15 min, nån gång 20 min för sent.

En i personalen verkar vara väldigt irriterad på mig för det, men när jag frågar rakt så säger hon att det absolut inte är nån fara och helt ok.

de har samlingen 9.30, så vi är inte försenade till det. Dottern behöver inte att en fröken tar in henne och tröstar eller nåt, hon springer in själv. Är dottern sjuk - då ringer jag före kl. 8.00.

undrar om det är värd att stressa så som vi gör på morgonen för att komma exakt i tid. Jag hämtar ju henne aldrig för sent.

• Svar på tråden För sen vid lämningen
  • Dasha
    Jennie med ie skrev 2015-02-18 18:47:40 följande:

Blickar kan man misstolka, men att ge sarkastiska kommentarer är inte okej. Hon får också ta sitt ansvar och säga hur det egentligen är när du frågar, om det stör så får hon berätta det och förklara varför och så kommer ni överens om ett förhållningssätt.

tack!
  • nozpa

Mitt barn har tid från 8:30. Vi kommer nästan aldrig innan 8:45. Jag kollade av om det var okej, var inga problem alls. "Du får lämna precis när du vill". Vill inte heller stressa på morgonen. Ibland kan det vara läge att gå så man hade varit på förskolan 8:15, men hellre 15  minuter senare än 15 minuter tidigare. Dom äter frukost vid 8 på förskolan.

• sportpappa

Lämpligt är att kolla upp vilka tider förskolan anser är lämpligast att lämna.

Jag kan lämna sonen från 07:30 och han ska vara på plats absolut senast 08:00 för att inte lämna mitt i frukosten. Om vi kommer senare än 08:00 så får jag snällt vänta till efter 08:30 och då lämna senast 09:00 för då är det morgonsamling. Om jag missar även den tiden så får jag lämna efter 09:30 för att inte störa morgonsamlingen. Klara och tydliga regler. Då blir det inga missförstånd eller sura blickar.

Vi börjar så gott som alltid gå hemifrån vid 07:45 och är framme vid förskolan vid 07:50-07:55.

• SthlmSthlmSthlm

På mitt barns förskola säger dem att det är helt okej att komma vid halvtio istället. Verksamheten börjar inte förns då.

Skulle man komma senare än så, så är inte det hela världen heller. Barnet får smyga in och sätta sig bara. :)

• Gladskit

Men om du alltid kommer 09:15, varför inte schemalägga flickan 09:15 då istället för att skriva 09:00 och alltid vara sen?
    Alternativt börja morgonen några minuter tidigare så att ni hinner till 09:00.

• CissiJissi
    Dasha skrev 2015-02-18 18:21:11 följande:

tack!

då struntar jag i att hon säger nåt sarkastiskt eller tittar ilsket när vi kommer för sent

Vilken otydlig kommunikation.. Varför gör människor så, bläh! Jag tror att min spontana genuina respons då skulle vara lite uppgivet frågande "men du sa ju att det inte var någon fara? Varför får jag intrycket att du ändå är besvärad?"!
  • Dasha
    Gladskit skrev 2015-02-19 13:57:38 följande:

Men om du alltid kommer 09:15, varför inte schemalägga flickan 09:15 då istället för att skriva 09:00 och alltid vara sen?
    Alternativt börja morgonen några minuter tidigare så att ni hinner till 09:00.

Vi är ofta klara för tidigt, sen sitter och väntar 5-10 min för att inte komma 5-10 min för tidigt. sen händer det grejer när det är precis dags att gå: bebisen bajsar, eller 5-åringer bönar: snälla, jag är ju nästan färdig med min bild (som hon började att rita när vi hade 10 min över) eller så börjar det regna och då ska hon ha regnbyxor på sig vilket tar längre tid än att komma med regnbyxor i handen...

jag hämtar henne oftast 15 min för tidigt, därför är jag aldrig för sen att hämta. jag har ju 15 min på mig, ifall
  • Dasha
    SthlmSthlmSthlm skrev 2015-02-19 13:53:00 följande:

På mitt barns förskola säger dem att det är helt okej att komma vid halvtio istället. Verksamheten börjar inte förns då.

Skulle man komma senare än så, så är inte det hela världen heller. Barnet får smyga in och sätta sig bara. :)

så bra!
  • Dasha
    CissiJissi skrev 2015-02-19 15:29:06 följande:
    Vilken otydlig kommunikation.. Varför gör människor så, bläh! Jag tror att min spontana genuina respons då skulle vara lite uppgivet frågande "men du sa ju att det inte var någon fara? Varför får jag intrycket att du ändå är besvärad?"!
    jag vågar nog inte säga så...har ju liksom tagit upp det en gång. men visst är det störande! nästan fegt av hon inte vågar säga rakt.
  • Gladskit
    Dasha skrev 2015-02-19 16:01:49 följande:
    Vi är ofta klara för tidigt, sen sitter och väntar 5-10 min för att inte komma 5-10 min för tidigt. sen händer det grejer när det är precis dags att gå: bebisen bajsar, eller 5-åringer bönar: snälla, jag är ju nästan färdig med min bild (som hon började att rita när vi hade 10 min över) eller så börjar det regna och då ska hon ha regnbyxor på sig vilket tar längre tid än att komma med regnbyxor i handen...

jag hämtar henne oftast 15 min för tidigt, därför är jag aldrig för sen att hämta. jag har ju 15 min på mig, ifall
    Men gå hemifrån lite tidigare då istället, så har ni en tidsbuffert om barnet skulle bli nyfiket på något på vägen. Då slipper ni komma för sent och du slipper få dumma kommentarer (även om det ändå skulle spela roll fastän de inte är ärliga och säger det).
    Jag har också barn och jag vet att det händer saker hela tiden som gör att planerna ändras och man blir sen. Men som någon skrev så finns det en poäng i att lära barn att det ÄR viktigt att komma i tid. Av respekt för andra människor och deras tid framförallt!
  • Flygfotogen

Att passa tiderna är att respektera verksamheten. Vi har många barn som kommer 09:00 och vissa av dessa barn har svårt med separationsångest. Då är det bra om folk är punktliga enligt schema så att alla möten och farväl blir avklarade. Kommer någon insläntrande 09:10, 09:15, 09:25... Ja då kan hela den fasen dra ut på tiden i en halvtimme eller längre för den som är ledsen. Det handlar om respekt för verksamheten helt enkelt. 

• Flygfotogen
    Dasha skrev 2015-02-19 16:01:49 följande:

Ni gör er klara och sen sätter ni er ner och blir sena..? Varför inte gå när ni är klara och ha en trevlig promenad på väg till förskolan? Prata med varandra, titta på omgivningen...
  • IsDimma
    Flygfotogen skrev 2015-02-27 16:54:12 följande:

Att passa tiderna är att respektera verksamheten. Vi har många barn som kommer 09:00 och vissa av dessa barn har svårt med separationsångest. Då är det bra om folk är punktliga enligt schema så att alla möten och farväl blir avklarade. Kommer någon insläntrande 09:10, 09:15, 09:25... Ja då kan hela den fasen dra ut på tiden i en halvtimme eller längre för den som är ledsen. Det handlar om respekt för verksamheten helt enkelt. 

Nu säger jag inte att du har fel. Men jag har ett barn på min avdelning spm börjar klockan sju varje dag. Det här barnet har svårt med alla separationer så alla som kommer efter honom (12 stycken av dom andra 13 barn vi har) så blir han ledsen igen. Det spelar ju liksom ingen roll om barnet som ska komma klockan nio kommer 9.15 eller 9.00.

Sen tycker jag ändå att man ska hålla på tiderna. Sätt hellre då en senare tid.
  • Flygfotogen

Har vi barn med sådana problem som kommer tidigt så försöker vi göra allt så lugnt som möjligt för barnet. Oftast genom att hen får vara med ett par andra barn och en pedagog och duka frukost medan en annan pedagog tar emot de som kommer i ett annat rum. Möjligheten till det beror ju också lite på hur lokalerna är utformade. Tidigt på morgonen kan vi i regel sysselsätta barn som är ledsna med något. Endera får de mumsa på en frukt vid bordet, duka lite... Något som avleder. Det är svårare att åstadkomma avledningen när det kommit fler barn och flera anländer samtidigt 09:00. 

Svar på tråden För sen vid lämningen