• Karin78

Hur sluta ni med napparna`?

Hur sluta ni med napp var gav eventuellt era barn dem?

Vår dotter kom helt plötslig på att hon inte skulle ha någon napp mer när vi var i Thailand hon satt i vagnen så var vi i djurparken och titta på djuren så kom vi till Elefanterna som hade en bebis då kasta dotter sin napp Till Elefant bebisen.

Då vi sa att vad ska du ha nu för napp ?

Jag är stor nu och ingen bebis blev svaret.

Vi hade sagt att den lilla var en Elefant bebis hon sa att den bebisen skulle få hennes nappar så hon kasta in de hon hade i vagnen 3 st,

Vi hade en reserv napp i väskan.

Men nä ingen mer napp efter det.

Så vår dotter gav dem till Elefanterna i Thailand som hon är jätte stolt över det berättar hon mer en gärna för allt och alla bara man frågar om var hon gjorde av napparna.

( Vi bad ursäkt till djurskötaren men han sa att det var ok. och log, hon fick till och med sitta på elefant bebisen fatt man normalt inte fick det för att hon var så duktig.) 

• Svar på tråden Hur sluta ni med napparna`?
  • Mammatillw

Sonen slutade med napp på julafton förra året, vi hade tillsammans bestämt att de små tomtenissarna skulle få napparna:) Så han slog in dom i ett paket & gav till tomten. Som tack för det från nissarna så dök ett jätte paket upp dagarna efter jul:) Efter det frågade han inte ens efter nappen.

• Erizajo

Min dotter fick ett brev av tomtenissen Truls som ville ha napparna till sina syskon. Som tack fick hon en massa paket. Gick jättebra !

• Duckan

Vi drog en vals om att det fanns så många bebisar i världen som bättre behövde hennes nappar. Det var inte helt smärtfritt dock utan det var lite tårar och svårt att somna vissa kvällar. Hon var då precis 3 år.

• Xarxia

Får man fråga hur gamla era barn var när de slutade? Min dotter blev 2 i december och hon är besatt av sin napp. Vi var hos tandläkaren förra veckan och han tyckte det skulle vara bra om vi försökte vänja henne av med nappen så snabbt som möjligt. Vi har börjat prata om katterna på Skansen med tanken att vi ska försöka bli av med nappen i sommar när man ändå är ledig.

• Duckan

Xarxia, mitt tips blir att dra ner på nappandet till att endast få ha den vid vila och sen till kvällen.
    Sen kan ni ta bort den helt till sommaren eller till julen då hon är 3 år.

• Yonndax

Sonen är 4 år och vi pratar ofta om det här att sluta med napp. När vi var på 4 års kontroll hos tandläkare tänkte vi ta upp det och även använda det lite för att få honom att sluta. Då säger tandläkaren att det är heeelt ok att ha napp på natten fram tills det att man börjar tappa mjölktänderna och de permanenta ska växa ut. Inte precis det vi ville höra. Nu har vi iaf gjort upp en plan om att hänga napparna i nappträdet när han fyller 5 år.

Han använder bara napp på natten och om han är sjuk. Han lägger självmant ifrån sig nappen på morronen men letar efter den på kvällen när han ska sova och frågar efter den. Just nu är han inne i en väldigt känslig period med mycket stök på dagis och ett syskon som kommer om nån månad att vi inte vill pusha för mycket om nappen

• Mammatillw

Sonen var 3 år & 5 månader. Vi hade trappat ner och han hade bara nappen på natten från det stt han var 3år.

• Karin78
    Xarxia skrev 2015-02-19 09:24:30 följande:

Får man fråga hur gamla era barn var när de slutade? Min dotter blev 2 i december och hon är besatt av sin napp. Vi var hos tandläkaren förra veckan och han tyckte det skulle vara bra om vi försökte vänja henne av med nappen så snabbt som möjligt. Vi har börjat prata om katterna på Skansen med tanken att vi ska försöka bli av med nappen i sommar när man ändå är ledig.

3år
  • Donum

Sonen fick lämna napparna till kaninerna på Liseberg. Vi gick på nappjakt i hela huset kvällen innan och rensade ut alla nappar så han var väl förberedd. Då var han nästan 4 år. Jag tror att han sa en gång efter det att han ville ha napp. Inga tårar eller någon sorg. Vi blev väldigt förvånade för han var otroligt nappfixerad. Även lillasyster var nappfixerad och efter att hon fått en sån glipa mellan tänderna att hon knappt kunde tugga så bestämde vi att hon bara fick ha napp på kvällen/natten. Men efter en dag eller två slutade vi med det också. Lite protester var det men inget allvarligt. Häromdagen hittade hon en napp i bilen men den slängde hon spontant iväg. Hon är 2 år så hon slutade mycket tidigare än sonen.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Celice29

Vår dotter slutade med napp när hon var 3,5 år. Vi hade pratat om det länge o hon var supertaggad att skicka dem till tomten. Hon skrev själv adressen o la kuvertet på lådan. Detta var mitt i sommaren ???? Hon sa några kvällar att hon saknade napparna men det gick jättebra. Hon hade ju kvar sin snutte. Innan hon slutade hade hon (kanske ett halvår eller så) bara haft nappen på kvällen/natten. Jag hörde ett annat tips på att "trappa ner" där föräldrarna knöt fast en napp typ i tvättstugan o barnet fick gå dit o snutta vid behov. Efter några dagar fanns inte behovet längre!

• Varit där

Min dotter bestämde själv när hon var drygt 6månader att inte ha napp då hon spottade ut dom. Dock så har hon en kompis och en moster som är jämngamla som hade när de var drygt 2-3 år och då ville hon ha fast bara när hon var med dom. Nu är hon 3,5 och gav sina nappar till sin kusin när han var här och hälsade på i sommras eftersom det är bebisar som har napp ;)

Svar på tråden Hur sluta ni med napparna`?