• Sihe

Kan vi ta samma nyskapade efternamn?

Jag och min pojkvän vill ha samma efternamn innan vårt barn föds så hela famfamiljen får samma namn. Jag får inte byta till hans så vi tänkte skapa ett nytt. Vi är varken gifta eller sambo och kommer inte bli inom de nänärmaste åren. Kan man då som "vänner" skaffa gemensamt namn?

Har mailat prv men fick inget vettigt svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-19 15:53
    Ursäkta stavningen, mobilen som bråkar ;)

• Svar på tråden Kan vi ta samma nyskapade efternamn?
  • Anonym (Tippy)

Såvitt jag begriper som själv har bytt efternamn till ett nytt:

Om en av er hittar på ett nytt namn (eller väljer ett ur PRVs lista) och byter till det så äger den personen rättigheterna till namnet. Ändringen kostar 1800 kr, och sen tillkommer priset för nytt körkort och pass förstås.

Den andra kan sedan få namnet genom giftermål, eller genom att ansöka och att den som äger namnet ger sitt tillstånd med fullmakt. Ni kan inte byta tillsammans på en blankett för ni är inte en familj enligt reglerna; då måste man vara gift eller ha registrerat partnerskap. Så står det på blanketten:

www.prv.se/globalassets/dokument/personnamn/blanketter/ansokan_efternamn_n1.pdf

Att gifta sig borgerligt är å andra sidan gratis så varför man skulle betala för en namnändring extra om man ska ha barn ihop är mer än jag begriper. Att skaffa barn är ett större beslut än att gifta sig, och för barnets trygghet är det bättre om föräldrarna är gifta, om något skulle hända någon av er. Läs mer här:

www.dn.se/ekonomi/sambos-med-barn-bor-gifta-sig/

Min sambo gifte sig till mitt nya namn, det var både enklast och bäst.

• Sihe

Vi varken vill eller kan gifta oss men det hör inte hit.

Tack för svaret om namnbyte. Då får jag byta och han sedan ansöka om att få heta det. Men undrar om det är möjligt. Vad jag läst mig till kan tex ett person ta sitt syskons nya namn men endast om det godkänns av syskonet. Dvs kan man bara få ta ett nytt namn inom släkten, om det då godkänns

• aleydis

Ring och prata med Prv innan du byter så du vet om det funkar. Det är lite av en process att skapa nytt efternamn, Prv måste godkänna. Du får ge tre förslag, kolla innan så det verkar grönt ljus.

• Anonym (går nog ej)

Som sagt, PRV prövar ansökan. Att bilda ett nytt efternamn är rätt svårt då vissa krav sätts upp. Tex får inte namnet påminna om en annan släkts namn eller någons artistnamn. Fullständiga villkor finns i 12-13§§ i namnlagen. Det svåra här är att om man ska ha ett efternamn som man inte har anknytning till alls så måste det vara ett helt nytt efternamn- ingen annan i hela Sverige får heta det. Om ni vill ha samma efternamn så måste ni ansöka separat eftersom enbart makar anses vara ?familj?. Detta innebär ju dock att om din pojkvän får sitt namn beviljat och du sen ansöker om samma efternamn så uppfylls ju inte kravet på att ?ingen annan får heta det?. Enda sättet för dig att få hans efternamn (eller han ditt) är alltså genom att ni ingår äktenskap med varandra.

• Superpappa

Ja, det kan ni.
    Nekar dem er som sambos, att ta samma namn, så kan ni kringgå det hela genom att en av er byter till namnet först. När detta registrerats så byter partnern till samma namn. Allt som krävs är att partnern får bytet godkänt av samtliga bärare av namnet - som ju endast är dennes partner.

• Sihe
    Anonym (går nog ej) skrev 2015-02-19 18:33:00 följande:

Som sagt, PRV prövar ansökan. Att bilda ett nytt efternamn är rätt svårt då vissa krav sätts upp. Tex får inte namnet påminna om en annan släkts namn eller någons artistnamn. Fullständiga villkor finns i 12-13§§ i namnlagen. Det svåra här är att om man ska ha ett efternamn som man inte har anknytning till alls så måste det vara ett helt nytt efternamn- ingen annan i hela Sverige får heta det. Om ni vill ha samma efternamn så måste ni ansöka separat eftersom enbart makar anses vara ?familj?. Detta innebär ju dock att om din pojkvän får sitt namn beviljat och du sen ansöker om samma efternamn så uppfylls ju inte kravet på att ?ingen annan får heta det?. Enda sättet för dig att få hans efternamn (eller han ditt) är alltså genom att ni ingår äktenskap med varandra.

Ja det var lite så jag med tänkte
  • Sihe
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:37:37 följande:

Ja, det kan ni.

Nekar dem er som sambos, att ta samma namn, så kan ni kringgå det hela genom att en av er byter till namnet först. När detta registrerats så byter partnern till samma namn. Allt som krävs är att partnern får bytet godkänt av samtliga bärare av namnet - som ju endast är dennes partner.

Fast vi är ju inte sambo
  • Superpappa
    Sihe skrev 2015-02-19 18:49:22 följande:
    Fast vi är ju inte sambo
    Men det behöver ni inte vara då, om en av er tar namnet först och den andra ansöker om att få ta samma.
    Då kommer den av er som tog namnet först, att bli tillfrågad om det är okej att XX också tar namnet.
  • Anonym (går nog ej)
    Superpappa skrev 2015-02-19 18:37:37 följande:

Ja, det kan ni.

Påstår inte att du har fel, men var har du hittat denna info? Det jag hittat är att man inte får godkänna ett efternamn som "lätt kan förväxlas med ett efternamn som någon annan bär eller har rätt att bära". Den som fått efternamnet kan lämna samtycke till att någon annan också får heta det, men den andra sökanden måste vara en släkting. Hit räknas föräldrar, syskon och syskonbarn. På PRV:s hemsida står det att man inte kan byta till en sambos efternamn.
  • Superpappa
    Anonym (går nog ej) skrev 2015-02-19 18:55:02 följande:
    Påstår inte att du har fel, men var har du hittat denna info? Det jag hittat är att man inte får godkänna ett efternamn som "lätt kan förväxlas med ett efternamn som någon annan bär eller har rätt att bära". Den som fått efternamnet kan lämna samtycke till att någon annan också får heta det, men den andra sökanden måste vara en släkting. Hit räknas föräldrar, syskon och syskonbarn. På PRV:s hemsida står det att man inte kan byta till en sambos efternamn.
    Jag ville byta till ett efternamn som jag har i släkten, men som inte är i rakt nedstigande led.
    Då var jag först tvungen att få tag på samtliga som bar efternamnet, få deras godkännande, för att sedan göra en ansökan.
    Jag har för mig att PRV numera skickar ut papper till alla berörda, om namnet bärs av färre en tio personer. Men där kan jag ha fel. Det kanske ändå är upp till den sökande att söka upp samtliga bärare och få deras godkännande.
    I vilket fall som helst, så kan hennes sambo endast få ett skriftligt godkännande av henne och sedan ansöka om samma efternamn.
  • Kerubmamman
    Anonym (går nog ej) skrev 2015-02-19 18:55:02 följande:
    Här finns info, läs under Medgivande http://www.prv.se/vara-tjanster/personnamn/byta-personnamn/ratt-ansokningsblankett/befintligt-efternamn/
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Tippy)
    Anonym (går nog ej) skrev 2015-02-19 18:33:00 följande:

Jag tyckte inte det var särskilt svårt i alla fall och många har frågat om mitt efternamn är gammalt/tycker det är fint så det ser inte konstigt ut eller nåt.
    Kan man googla så kan man hitta ett namn som inte finns redan, dvs finns det inte på google + uppfyller övriga regler så lär det med hög sannolikhet bli godkänt.

Som jag skrev ovan så kan man ansöka om att ta ett befintligt namn men då måste man få det godkänt av alla levande med det namnet.

Jag hade enligt PRV kunnat anta ett ovanligt släktnamn som jag inte hade direkt koppling till men då hade jag varit tvungen att fixa fullmakt från alla 11 levande släktingar som bar namnet att de gick med på det. Så istället för att kuska Sverige runt med fullmakter valde jag att skapa ett nytt.
  • Anonym (Tippy)

Sorry, läste inte klart tråden innan jag började svara.

What superpappan said!!

Svar på tråden Kan vi ta samma nyskapade efternamn?