Anonym (går nog ej) skrev 2015-02-19 18:55:02 följande:
Påstår inte att du har fel, men var har du hittat denna info? Det jag hittat är att man inte får godkänna ett efternamn som "lätt kan förväxlas med ett efternamn som någon annan bär eller har rätt att bära". Den som fått efternamnet kan lämna samtycke till att någon annan också får heta det, men den andra sökanden måste vara en släkting. Hit räknas föräldrar, syskon och syskonbarn. På PRV:s hemsida står det att man inte kan byta till en sambos efternamn.
Jag ville byta till ett efternamn som jag har i släkten, men som inte är i rakt nedstigande led.
Då var jag först tvungen att få tag på samtliga som bar efternamnet, få deras godkännande, för att sedan göra en ansökan.
Jag har för mig att PRV numera skickar ut papper till alla berörda, om namnet bärs av färre en tio personer. Men där kan jag ha fel. Det kanske ändå är upp till den sökande att söka upp samtliga bärare och få deras godkännande.
I vilket fall som helst, så kan hennes sambo endast få ett skriftligt godkännande av henne och sedan ansöka om samma efternamn.