• Anonym (Plupp)

Svenskt medborgarskap med ny partner?

Killen jag träffar har precis fått permanent uppehållstillstånd efter 3 år i Sverige, och han har då sambo.

Han vill dock inte vara med henne längre. Min fråga är då, nu när han ska ansöka om svenskt medborgarskap- måste han göra det med henne eller kan han göra det med mig?

• Svar på tråden Svenskt medborgarskap med ny partner?
  • Anonym (nja)
    Anonym (Plupp) skrev 2015-02-19 23:31:55 följande:

Killen jag träffar har precis fått permanent uppehållstillstånd efter 3 år i Sverige, och han har då sambo.

Han vill dock inte vara med henne längre. Min fråga är då, nu när han ska ansöka om svenskt medborgarskap- måste han göra det med henne eller kan han göra det med mig?

Han måste självklart inte göra det med henne. Han kan göra det ensam. Han har permanent uppehållstillstånd i Sverige så det finns inget längre som "binder" honom till henne.

Men jag tror att det är så att om dom går isär, eftersom han fick uppehållstillstånd pga henne så tar det 1 år extra innan han kan ansöka. Men jag är inte helt säkert på det, har inte läst nått på hemsidan om det eller så, men vet flera som har fått det beskedet.
  • fjanten

Man får ansöka om svensk medborgarskap efter att ha varit på någon form av visum eller uppehållstillstånd i Sverige i mer än fem är. Däremot får man söka efter tre år om man varit med en och samma partner under den tiden, så..

• Anonym (Plupp)
    fjanten skrev 2015-02-20 00:49:21 följande:

Man får ansöka om svensk medborgarskap efter att ha varit på någon form av visum eller uppehållstillstånd i Sverige i mer än fem är. Däremot får man söka efter tre år om man varit med en och samma partner under den tiden, så..

Så även om han lämnar henne nu efter 3 år så får han lov att ansöka?
  • fjanten

Ja han får lov att ansöka, men måste då antagligen vänta två år eftersom han inte är tillsammans och bor med med samma tjej.

• fjanten

Egentligen är det heller ingen brådska för honom att söka, har han permanent uppehållstillstånd kan han inte kastas ut ur landet, men får (nästan) göra allt som personer med medborgarskap får göra.

• Anonym (Plupp)

Någon som vet och är 100% säkra?

• SpanskaFlugan
    Anonym (Plupp) skrev 2015-02-20 13:05:10 följande:

Någon som vet och är 100% säkra?

Migrationsverket...
  • fjanten

Jag utgår främst från min partners fall. Han kom till Sverige från Australien för tio år sedan. Först var han sambo med en tjej i två år, och hade alltså sambovisum. Det förhållandet tog slut, och då träffade han en ny som han var på sambovisum med i två år till = fyra år i Sverige. Sedan tog även det förhållandet slut, och vi träffades. När han sammanlagt varit i Sverige i fem år (på visum) sökte han efter svenskt medborgarskap och blev godkänd.

Enligt migrationsverket hade han kunnat söka efter tre år på partnervisum om det varit med samma partner under tre år.

• Anonym (Plupp)

Puff :)

• Anonym (Plupp)
    fjanten skrev 2015-02-20 13:09:13 följande:

Jag utgår främst från min partners fall. Han kom till Sverige från Australien för tio år sedan. Först var han sambo med en tjej i två år, och hade alltså sambovisum. Det förhållandet tog slut, och då träffade han en ny som han var på sambovisum med i två år till = fyra år i Sverige. Sedan tog även det förhållandet slut, och vi träffades. När han sammanlagt varit i Sverige i fem år (på visum) sökte han efter svenskt medborgarskap och blev godkänd.

Enligt migrationsverket hade han kunnat söka efter tre år på partnervisum om det varit med samma partner under tre år.

Okej tack :)
  • SpanskaFlugan

Om du gör medborgarskapsguiden på Migrationsverkets hemsida får du svar. Han har varit i Sverige i tre år men inte fyra år. Om han inte är sambo med dig, eller varit sambo med dig kortare än två år kan han INTE söka medborgarskap efter bara tre år. Ni måste vara sambo i minst två år innan han kan söka medborgarskap. 

Nu låter jag elak, men det är faktiskt säkrast att gå direkt till källan när man söker svar på komplicerade frågor, inte gissa sig till fakta via ett internetforum. 

Här  hittar du medborgarskapsguiden: www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Medborgarskapsguiden.html 

Svar på tråden Svenskt medborgarskap med ny partner?