• Anonym (Oroliga mamman)

min mamma är rasist

Hej. Jag har en dotter på 13 och en son på 10. Bägge två har FB. nu till problemet. Min mamma är rasist och lägger ut massor av rasistiska bilder. Vad ska jag göra för att mina barn inte ska ta efter henne?

• Svar på tråden min mamma är rasist
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Vad finns det att säga?) skrev 2015-02-21 12:19:35 följande:

Rätt att avgöra fostran och att försöka isolera sina ungar från livet är två helt skilda saker.

i så fall förklarar jag hur det verkligen ligger till och att tyvärr så finns det människor som inte har alla hemma och sprider en massa fördomar.
    Mina börjar närma sig ändå ålder där jag måste förklara skillnad mellan fördomar och rena fakta.

Pksd?

Det enklaste är att förklara för sina barn att vi är alla olika och vi tycker olika. En del säger en Del konstiga saker men fråga om du undrar något. För den personen är det en sanning och det får respekteras. Tids nog lär sig våra barn att sortera och bilda en egen uppfattning utifrån vad dom själva ser och upplever.
  • tjockobbe
    Anonym (Vad finns det att säga?) skrev 2015-02-21 12:46:15 följande:

Kan man ju fråga sig.

tjockobbe skrev 2015-02-21 12:42:30 följande:

Din son får inte ha Facebook. Han är för ung.

Ta bort hans konto så är problemet löst. Sen när han fyllt 13 och uppfyller ålderskraven på Facebook så kan du ta upp det med din mamma.

Långt vettigare att förklara hur världen fungerar för barnen framför att försöka måla in dom i nån skev bubbla där man försöker dölja saker som faktiskt pågår runt omkring oss.

Visst ska man förklara. Men faktum är fortfarande att han FÅR INTE ha Facebook. Just för att han räknas som för ung i förhållande till allting som visas på Facebook.
    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Anonym (Haha)
    Anonym (...) skrev 2015-02-21 12:35:30 följande:
    Det tragiska är att du anklagar invandringen för dina egna misslyckanden, tillkortakommanden i samma stund som du trycker i dig en pizza, kebab, hamburgare, tacos osv, osv. Du iklär dig offerrollen istället för att ta lead i ditt liv. Om du har lyckats ekonomiskt, karriärsmässigt är du likväl ett offer fortfarande, känslomässigt. Där behöver du rikta dina krafter mot för att bli en bättre, lyckligare och mer harmonisk människa...
    Det där pizza-kebab-snacket. Funkar det än?
  • Anonym (Tummen upp)
    tjockobbe skrev 2015-02-21 12:52:09 följande:
    Visst ska man förklara. Men faktum är fortfarande att han FÅR INTE ha Facebook. Just för att han räknas som för ung i förhållande till allting som visas på Facebook.
    Allt för få tycks förstå varför det finns åldersgränser! Samma med spel och filmer mm!
  • Anonym (Bra)

Det va en vettig mamma du har som vågar stå för sin åsikt. Hoppas dina barn tar efter det. Sen är det upp till dina barn va de tycker. Inget du kan isolera dem ifrån.

• Anonym (*)
    Anonym (Haha) skrev 2015-02-21 12:44:40 följande:
    Egna åsikter? Vilken sten har du bott under?
    Det är allmänt känt att SD:are anser att deras åsikter är fakta. 

Det hänger ju ihop med att de flesta SD:are inte kan stå för sina åsikter offentligt.

Om man tycker ett land är bra eller dåligt är en subjektiv bedömning, det är ingen åsikt. Vissa saker kan mätas och jämföras, men helhetsbilden är alltid subjektiv.
  • Anonym (*)
    Anonym (Haha) skrev 2015-02-21 12:44:40 följande:
    Egna åsikter? Vilken sten har du bott under?

Det hänger ju ihop med att de flesta SD:are inte kan stå för sina åsikter offentligt.

Om man tycker ett land är bra eller dåligt är en subjektiv bedömning, det är ingen åsikt. Vissa saker kan mätas och jämföras, men helhetsbilden är alltid subjektiv.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (*) skrev 2015-02-21 16:39:19 följande:

För att något är känt så är det sant? Och du talar för alla som sympatiserar med Sd också antar jag?
  • litentös

Shiiiet xD yo, brushor lugna ner er jao!

Till TS, jag tycker du kan ta bort sonens konto tills han kommer upp i ålder för fb.

Till din mamma kan du säga att antingen sluta posta rasistiska bilder eller så kan hon inte vara vän med din dotter på fb. Tragisk, men jag förstår din oro. Min dotters släkt på pappas sida är fruktansvärt rasistiska och jag vill inte att min dotter ska lyssna på sån skit. Samma sak så vill jag inte att hon ska växa upp med fördommar mot t ex homosexuella.

tjockobbe skrev 2015-02-21 12:42:30 följande:

Din son får inte ha Facebook. Han är för ung.

Ta bort hans konto så är problemet löst. Sen när han fyllt 13 och uppfyller ålderskraven på Facebook så kan du ta upp det med din mamma.

varför får han int ha fb? vad är det värsta som kan hända?
  • tjockobbe
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2015-02-21 23:40:31 följande:

varför får han int ha fb? vad är det värsta som kan hända?

Har du Facebook själv eller? Det visas porr, rasistiska bilder och allt möjligt. Tycker du detta är lämpligt för en 10 - åring att se bara sådär?

OH nej, det var ju precis det som din trådstart handlade om!!

Dubbelmoral.

Ungen ska inte ha Facebook helt enkelt. Egentligen inte dottern heller men har Facebook sänkt från 16 till 13 så har dom.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Oroliga mamman) skrev 2015-02-20 11:34:27 följande:

Hej. Jag har en dotter på 13 och en son på 10. Bägge två har FB. nu till problemet. Min mamma är rasist och lägger ut massor av rasistiska bilder. Vad ska jag göra för att mina barn inte ska ta efter henne?

Vad är det för bilder som är rasistiska? Kan du ge exempel? (Skulle aldrig tillåta så små barn ha FB f ö och hålla noga koll på vilka sidor de besöker) hela tiden.
  • tobbe01
    Anonym (Haha) skrev 2015-02-21 12:53:21 följande:
    Det där pizza-kebab-snacket. Funkar det än?
    Ja och funkar det inte så drar vi till med Zlatan (och skickar med den där slitna "offerkoftan") orka
    tjockobbe skrev (null) följande:
    Har du Facebook själv eller? Det visas porr, rasistiska bilder och allt möjligt. Tycker du detta är lämpligt för en 10 - åring att se bara sådär?

OH nej, det var ju precis det som din trådstart handlade om!!

Dubbelmoral.

Ungen ska inte ha Facebook helt enkelt. Egentligen inte dottern heller men har Facebook sänkt från 16 till 13 så har dom.
    Ja jag har FB. Men jag sitter alltid med sonen och hjälper honom att skriva till vänner och sånt. Vi har aldrig sett något porr.
Svar på tråden min mamma är rasist