• solidafrida

Får man tinga ett namn?

Får man tinga ett namn? Hur ska det isf gå till? Och hur agerar man när någon knycker namnet framför näsan på en?

Jag och min man kom för två årsedan överens om ett mkt ovanligt namn, färre än 2000 personer bär namnet i Sverige. Jag hade för något årsedan tät kontakt med en nära släkting, vi längtade båda efter att bli gravida och vi pratade ständigt om det. Det är sannolikt så att jag vid något tillfälle nämnt namnet under vår intensiva längtanperiod, dock kan jag inte svära på det. I andra sammanhang har jag inte sagt något om namnet eftersom jag varit rädd att någon ska glömma att JAG sagt det och ta det själva.

Vi har valt att vänta med att skaffa barn och när vi väl gör det vet vi såklart inte vilket kön det barnet kommer ha. Vi har barn av det andra könet och vågar nästan inte hoppas, men i hemlighet gör man det. Den nära släktingen har blivit gravid med ett barn av det kön som vi inte har och som vi hoppas att vi någon gång får. De har ett barn sedan tidigare av samma kön och de hade då ett namn sedan flera år som barnet döptes till.

Under denna graviditet har de pratat om flera namn, inte nämnt det vi har... Tills nyligen, då de från ingenstans och utan att veta var de fått iden kommit på att deras barn ska ha det namnet som vi har bestämt för två årsedan att vi ska döpa vårt eventuella framtida barn till.

Vi blev chockade när de berättade det och sa att det namnet har vi haft i flera år. Ingen reaktion. Sedan förökte vi strunta i det. Vi avfärdade oss själva som löjliga, det är ju bara ett namn. Men i flera dagar har vi, båda två, inte kunnat tänka på nåt annat, inte kunnat diskutera något annat. Ont i magen, drömmar om diskussioner med släktingen och nedstämdhet. Inte klokt! Situationen är bisarr! Men känslorna kommer vi inte ifrån, vi känner oss ledsna och "bestulna". Det är inte bara ett namn för oss, det är en ide som vuxit sig stark, en fantasi som upprepar sig varje dag som vi väntar och längtar.

Så min man, vars blodsläkting det är, bestämde sig för att ge det ett försök att "rädda" namnet. För låt säga att de om ett tag väljer ett av de andra namnen de talat om tidigare, eller att de bara just kom på namnet och därför skulle kunna hitta ett annat om de bara visste att vi de facto bara haft DET namnet i två års tid. Men då måste vi agera snabbt, innan det skiter sig på alla håll. Det vore väldigt synd om namnet går oss förlorat och sen tar i te de heller det... Och dessutom är vi övertygade om att om vårt första barn, som föddes innan deras första, hade varit av motsatt kön och om vi då omedvetet valt deras drömnamn, då hade de tagit upp det med oss. Men det är bara vad vi tror. Och det är inte helt hundra att vi nämnt namnet tidigare och det är osannolikt men inte omöjligt att vi bara råkat hitta samma ovanliga namn.

De tycker vi agerat helt fel och att vi borde hållt käft. De tycker vi borde vara glada för att de ska få barn och att de var först på bollen eftersom de väntar barn av det könet som namnet avser. De hävdar att de haft namnet ett tag, iaf i en månad. Men för två- tre veckor sedan när jag frågade senast om namn då var inte detta namn på tapeten och de hade just fått reda på könet då.

Situationen är pissig! Och vi är definitivt delaktiga i pissigheten. Vi kunde hållt tyst och bara svalt, men vi valde som sagt att inte göra det.... Vad hade ni gjort? Hur hade ni tänkt?

Vad hade ni gjort?
  • Svar på tråden Får man tinga ett namn?
  • Natulcien

Nej, det är klart att man inte kan paxa namn. Det verkar väldigt konstigt att ni gör en så stor grej av detta? Det är väl barnet som är viktigt, inte namnet?

• Hannah76

Jag tycker sånt hör är svårt.

De kan ju gilla namet lika mycket som ni?

Om ni inte får barn eller barn av annat kön, vad händer då?

• Shoreline

Håller fullständigt med föregående inlägg.
    Visst kan man ha namnförslag men tycker det är lite konstigt att ett namn liksom redan är bestämt. Ni är inte ens gravida och ni vet ju inte vilket kön det blir på första barnet.

• tulip79

Nej det går inte att paxa. Det man kan göra är att inte säga vilket namn man vill framtida barn. Vi avslöjade inte för någon vilket namn vi valt förrän barnet var fött!

• Santin

Spelar det någon roll att ni väljer samma namn? De kommer ju inte vara samma årskull. Har två kusiner som heter Linus båda två.

• nozpa

Namnet känns förstört nu. Kvittar om dom inte väljer det. Skulle det inte kännas konstigt för er OM ni får ett barn att döpa det till detta namn då ni vet vilken tråkig situation som uppstod runt just detta namn?

Nej, be om ursäkt, "rädda namnet" :)

• VackrareKanIngenVara
    nozpa skrev 2015-02-20 15:11:53 följande:

Namnet känns förstört nu. Kvittar om dom inte väljer det. Skulle det inte kännas konstigt för er OM ni får ett barn att döpa det till detta namn då ni vet vilken tråkig situation som uppstod runt just detta namn?

Nej, be om ursäkt, "rädda namnet" :)

Bra skrivet! Håller helt med!
  • fluu

Nej, det får man inte. Gäller det någon väldigt nära kan man ju prata sig fram, men aldrig paxa namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

Eftersom ni drömt så länge om detta namn skall ni givetvis använda det om ni får ett barn av detta kön. Dock har ni ingen rätt att förvägra de andra att ta samma namn. Jag tycker ni skall försöka försonas med släktingarna, vara glada att de valt ett fint namn och själva välja samma namn. Det är inte allt i världen och det är inte säkert att ni kommer träffa dem så mycket ändå. 

Hade ni levat förr hade det kanske varit ännu större chans att detta hade hänt och att två personer får samma namn var väldigt vanligt. I min släkt finns det något exempel på att alla förstfödda i flera generationer hette Hans och när den förstfödde i en generation dog hela tiden så fick nästa barn också heta Hans. Så kan det gå...

• DenLillaSjöjungfrun

Jag skulle ha känt som du känner ts, om det hade hänt mig.

Jag är inte gravid och planerar inte att bli de, inte det närmaste framtiden iallafall, men jag vet redan vilka namn jag skulle vilja använda och mina är också ovanliga. Jag tycker visst att man kan paxa namn. Mina närmaste vet vilka namn jag gillar och skulle aldrig ta dem, precis som jag inte skulle ta deras.

Men med vissa så vågar jag inte säga vad mina favo namn är, för jag är rädd att de ska ta dem...

Nu verkar det som din släkting (förmodligen) inte visste om ditt namn. Jag tror att om jag var i din sits, att jag kanske ändå skulle använt namnet. De är ju medvetna om namnet nu, så de skulle inte kunna säga någonting om det...

Saken är bara, att det går inte att veta hur länge de har "haft" namnet. Jag vet att hon nämnde det nyligen, men när vissa frågar mig, så brukar jag inte säga mitt #1 namn utan kanske #3 namn(rädsla av de ska min #1).

• Lindsey Egot the only one

Min mans släkt är lite knepiga. Där finns det inte bara två som har samma namn utan ytterligare två till. Kusinerna ha valt samma namn till sina döttrar som bara har några år emellan.

• gbgumman

Förstår att det är tufft TS. Känslor kan vara så stora. Oförsvarligt stora! Jag skulle vart ärlig. Berätta hur du känner och varför. Förklara att du vet att man inte kan paxa namn men ibland är det svårt att agera/känna rationellt. Du kommer hitta ett nytt fint namn. Jag trodde att jag aldrig skulle hitta bättre namn till mina barn när de föddes. Men nu hittar jag hela tiden nya namn jag skulle valt idag. Inte så att jag ångrar deras namn (det är de namnen som är dem) men jag hade nog valt annat idag för jag har ju utvecklats och förändras.

• solidafrida

Tack för alla svar!

Jag har idag dragit iväg ett sms att vi är glada för deras skull och oavsett vilket namn de än väljer så är vi glada för det med!

Vi kommer inte döpa till samma, det om nåt skulle kännas skumt! Tar de inte namnet så kanske vi tar tb det och tar dem det så hittar vi såklart ett annat! Men från och med nu säger jag inte ett ljud till fertila kvinnor om vilka fina namn jag hittar ???? Å jag tänker fortsätta vara ärlig med hur jag känner, även då det ställer till det ibland!

Fy fan vilken resa livet är! Trevlig helg!

Tack för alla svar
Svar på tråden Får man tinga ett namn?