Brangelinas adoptioner stör mig
Som de flesta vet så har ju Angelina Jolie och Brad Pitt 6 barn ihop, snart 7 barn. Den första pojken Maddox adopterade Angelina från Kambodja ihop med Billy Bob Thornton, men fick egen vårdnad efter skilsmässan. Sedan adopterade hon Zahara själv från Etiopien, men träffade Brad Pitt och därefter adopterade han dessa två barn. Sedan fick de en biologisk dotter Shiloh. Därefter adopterade de Pax från Vietnam. Efter det fick de biologiska tvillingarna Knox och Vivianne. Nu ska de adoptera en son från Syrien.
Detta låter inget konstigt och harmoniskt och bra. Det jag stör mig på är Angelina Jolies förhållningsssätt och syn på adoptioner. Som ni vet så är hon Goodwill ambassador för FN och reser runt till fattiga länder och till flyktingläger, och har man tittat på många intervjuer med henne så verkar det helt klart som att hon ser på adoptioner som något slags "bistånd" och att hon själv gör en god gärning! Jag tycker och (i den svenska adoptionsvärlden) att det är ett fel synsätt, för man ska aldrig adoptera ett barn för att SJÄLV känna sig som en god människa. Man ska adoptera för att man vill ha ett barn och inte att man gör någon en tjänst. Förstår ni? Barnet som adopteras har inte bett om att adopteras och en adoption är ingen garanti för ett lyckat och framgångsrikt liv. Men i Angelinas fall känns det onekligen så att hon med sin trassliga bakgrund och behov av bekräftelse, gör det för att det är ett BEVIS på att hon är en bra och god människa som hjälper fattiga människor! Helt fel enligt mig. Hon adopterar ju bara barn som kommer från väldigt fattiga länder.
Tex när hon spelade in film i Kambodja så besökte hon ett barnhem och fick syn på lilla Maddox och blev kär i honom, och sedan adopterade hon honom. sedan var det likadant efter hon varit i Etiopien. Nu har hon besökt flyktinglägret i Syrien ochf ick syn på 2-åringen och bestämde sig för att adoptera honom!
Jag menar är hennes adoptioner ens enligt lagboken? Vem handhåller en adoption av en tvååring i ett flyktingläger? Hur utreds hon? Hur sköts papprena, Men USA är ju väääldigt liberalt och saker och tings sköts outside the box, bara man har pengar, och det är det jag också stör mig på. I Sverige grös uredningar, kontroller och man måste gå föräldrarutbildningar innan, men i USA är det verkligen inte sammakontroll och har man bara pengar så går allt.
Sedan läser man intervjuer med Angelina om att hon insett att hon inte alls har mest gemensamt med biologiska barnen förutom ett (Vivianna) utan att hon till sin förvåning har mycket gemensamt med ett av de adopterade barnen (Maddox). Man bara jaha? Hur ser hon på de adopterade barnen, som slags trofeer och ett bevis på hennes goda gärningar? Nej fy tusan. Hin åker runt med FN och "räddar" barn, inte för att hon vill ha ett till barn, utan hon vill vara moder teresa. Jag tycker det är fel!!!!