• Anonym (Orolig)

Slutade röka om dagarna, men varje natt börjar jag röka i drömmarna igen... någon mer?

Jag har varit rökfri i 4 år nu och är glad över det. Fördelarna är otroliga, även om röksuget kickar in ibland (särskilt soliga dagar när jag är i gott sällskap).

Det flyter egentligen på ganska bra, men. Det stora MEN:ET. Jag drömmer att jag börjar röka igen varje natt!

Varenda natt drömmer jag att jag börjar småröka igen, feströka, smygröka. Jag känner nikotinkicken lika väl som första gången jag stoppade en cigarett i munnen och jag njuter så in i helvete. Jag tänker, och säger, alltid att en cigg ibland gör inget. Men innerst inne vet jag att skulle jag röka en cigarett så skulle det lätt bli ett paket om dagen igen.

Varje morgon vaknar jag med ångest. Har jag verkligen rökt? Nej. Nej. Ibland kan jag leta igenom hallen för att försäkra mig att jag inte har gömt cigaretter någonstans, men det är alltid en dröm. Och det är ju skönt, på sätt och vis. Men det resulterar också i att jag varje natt blir påmind om nikotinets effekt och under dagen sitter jag och suktar efter nikotinet.

Det är så himla jobbigt!!

Någon som känner igen sig?

Även om jag har slutat och mår bra av det så känns det som att nikotinberoendet aldrig kommer släppa. Hade jag rökt idag med det nuvarande cigarettutbudet hade jag aldrig slutat röka, det ska Gudarna veta. Är himla rädd att om jag faller tillbaka i träsket så kommer jag bli kvar där.

• Svar på tråden Slutade röka om dagarna, men varje natt börjar jag röka i drömmarna igen... någon mer?
  • Anonym (Fd rökare)

Drömmer också om att jag har börjat röka igen & har en jävla ångest när jag vaknar. Jag vill absolut INTE börja röka igen, så jag brukar djupandas och känner att ångesten och röksuget försvinner, tack och lov! 

Jag har varit rökfri i snart 8 år och känner också sug efter en cigarrett ibland, oftast efter maten eller om jag går förbi någon som röker. 

Ett annat sätt som hjälper att bli av med röksuget är motion. Tänk på alla fördelar med att vara rökfri och fortsätt att stå emot abstinensen. Den går över lika fort som den kommer. 

Lycka till med ett nikotinfritt liv! Solig

• Anonym (L)

Missbruksdröm. Vanligt.

• Anonym (Fd rökare)
    Anonym (L) skrev 2015-02-20 19:54:24 följande:
    Missbruksdröm. Vanligt.
    Jo, men borde den inte avta efter 8 jävla år?!
  • Anonym (fd)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-20 19:08:31 följande:

Jag har varit rökfri i 4 år nu och är glad över det. Fördelarna är otroliga, även om röksuget kickar in ibland (särskilt soliga dagar när jag är i gott sällskap).

Det flyter egentligen på ganska bra, men. Det stora MEN:ET. Jag drömmer att jag börjar röka igen varje natt!

Varenda natt drömmer jag att jag börjar småröka igen, feströka, smygröka. Jag känner nikotinkicken lika väl som första gången jag stoppade en cigarett i munnen och jag njuter så in i helvete. Jag tänker, och säger, alltid att en cigg ibland gör inget. Men innerst inne vet jag att skulle jag röka en cigarett så skulle det lätt bli ett paket om dagen igen.

Varje morgon vaknar jag med ångest. Har jag verkligen rökt? Nej. Nej. Ibland kan jag leta igenom hallen för att försäkra mig att jag inte har gömt cigaretter någonstans, men det är alltid en dröm. Och det är ju skönt, på sätt och vis. Men det resulterar också i att jag varje natt blir påmind om nikotinets effekt och under dagen sitter jag och suktar efter nikotinet.

Det är så himla jobbigt!!

Någon som känner igen sig?

Även om jag har slutat och mår bra av det så känns det som att nikotinberoendet aldrig kommer släppa. Hade jag rökt idag med det nuvarande cigarettutbudet hade jag aldrig slutat röka, det ska Gudarna veta. Är himla rädd att om jag faller tillbaka i träsket så kommer jag bli kvar där.

Det är något annat du saknar. Eller så saknar du "något".
    Hjärnan kan spela en elaka spratt ibland.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fd rökare) skrev 2015-02-20 19:56:22 följande:
    Jo, men borde den inte avta efter 8 jävla år?!
    Man har jämfört nikotinmissbruk med heroinmissbruk. Många heroinister går på subutex på livstid. Jag är själv nikotinist.
  • Carnitas
    Anonym (L) skrev 2015-02-20 20:02:18 följande:
    Man har jämfört nikotinmissbruk med heroinmissbruk. Många heroinister går på subutex på livstid. Jag är själv nikotinist.

Heroinister vittnar själva om att sluta röka är än svårare än sluta med heroinet.

• Anonym (L)
    Carnitas skrev 2015-02-20 20:11:47 följande:

Heroinister vittnar själva om att sluta röka är än svårare än sluta med heroinet.

Jag var snusfri i ett halvår. Värsta tiden i mitt liv. Jag gav upp när jag vaknade sex månader efteråt och insåg att jag kände samma sug nu som sex månader tidigare. Barn borde bli vaccinerade mot nikotin. Jag hörde om ett sånt vaccin för tio år sen. Har inte hört något mera.
  • Anonym (haha)

Har slutat snusa och detta händer mig varje natt.

Vaknar och känner mig besviken för att jag inte lyckades typ. 

• Anonym (haha)
    Carnitas skrev 2015-02-20 20:11:47 följande:

Ah men heroin ÄR svårare.

Däremot så är cigg/snus svårt på det sättet att det är billigare, accepterat och man känner kanske ganska mycket ångest efter att ha slutat med heroin, nikotin känns liksom inte som en så stor grej då ;)
  • Mrs Green

Det gjorde jag också då och då i flera år efter jag slutat. Även när jag var gravid och då hade jag jätteångest när jag vaknade för drömmen kändes så verklig :)

• Carnitas
    Anonym (haha) skrev 2015-02-21 12:25:12 följande:
    Ah men heroin ÄR svårare.

Däremot så är cigg/snus svårt på det sättet att det är billigare, accepterat och man känner kanske ganska mycket ångest efter att ha slutat med heroin, nikotin känns liksom inte som en så stor grej då ;)
    Bara återberättar i vad en del heroinister säger.
Svar på tråden Slutade röka om dagarna, men varje natt börjar jag röka i drömmarna igen... någon mer?