• Afwell

    Starta eget under föräldraledigheten

    Hej,

    Har fråga angående starta eget under föräldraledigheten. Hoppas någon på försäkringskassan kan svara.

    Jag är för närvarande föräldraledig med mitt barn på 15 månader och har under tiden sagt upp mig från mitt arbete. Har efter det att min dotter fyllt 1 år tagit ut 5 dagar i veckan.
    Tanken är att jag skall starta upp konsultverksamhet och arbeta som det efter min föräldraledighet, dvs starta egen firma. Men nu har möjligheten dykt upp att få börja arbeta några dagar i veckan. så för att behålla min SGi så kommer jag anpassa min  föräldrapenning (antal dagar) så att arbetade dagar + FP uppgår till minst 5 dagar. 
    Det jag nu undrar är hur kommer min FP påverkas då jag går från att vara hemma (5dagar/v) och börja jobba deltid (egen firma). Min nuvarande SGI är ju beräknad på den inkomst jag tidigare hade (dåvarande arbetsgivare). När kommer det göras en ny utredning av min FP? 

    Tacksam för övriga tips och råd gällande detta! :)

  • Svar på tråden Starta eget under föräldraledigheten
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Så länge som du tar ut föräldrapenning som motsvarar din minskning i arbetstid så ska din SGI vara skyddad. Först när du inte längre skyddar din SGI, utan endast arbetar så är det aktuellt att en ny SGI fastställs för dig.


     


    Du är också välkommen att läsa mer om SGI för egna företagare under följande länk:


     


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare


     


     


    Hälsningar


    Allan, Handläggare

Svar på tråden Starta eget under föräldraledigheten