• AnnieAnniee

VART KAN MAN KÖPA KATT?

Hej!
    Har letat i flera månader efter en katt, en vanlig bondkatt som är kastrerad ingen fancy ras katt efter som de kostar skjortan och har oftast speciella behov.

Men det verkar helt omöjligt? Har varit inne på kattjouren på fb (samt andra liknande sidor), blocket m.m. Har varit inne i affärer där folk lägger upp annonser men nej, ingenting. 

Enkelt, En kelig katt som är kastrerad. Max 400 då alla pengar gått till klöspinne och massor av annat katt tillbehör, samt behövt lägga höns nät på balkongen så den inte hoppar ut. (innekatt) 

Är medveten om att detta inte är en par säsong men börjar bli otålig. Vill bara ha en katt lixom

Har ni några tips? 
    Tack i förväg

• Svar på tråden VART KAN MAN KÖPA KATT?
  • alla har olika åsikter
    AnnieAnniee skrev 2015-02-21 23:25:47 följande:

Hej!

Har letat i flera månader efter en katt, en vanlig bondkatt som är kastrerad ingen fancy ras katt efter som de kostar skjortan och har oftast speciella behov.

Men det verkar helt omöjligt? Har varit inne på kattjouren på fb (samt andra liknande sidor), blocket m.m. Har varit inne i affärer där folk lägger upp annonser men nej, ingenting. 

Enkelt, En kelig katt som är kastrerad. Max 400 då alla pengar gått till klöspinne och massor av annat katt tillbehör, samt behövt lägga höns nät på balkongen så den inte hoppar ut. (innekatt) 

Är medveten om att detta inte är en par säsong men börjar bli otålig. Vill bara ha en katt lixom

Har ni några tips? 

Tack i förväg

Det kostar mer än 400 att bara kastrera en katt så säljer någon en kastrerad billigare än så, så vill de nog bara bli av med den. Lättare att köpa en kattunge för någon hundralapp och kastrera själv på djursjukhuset sen om det är det man vill.
  • Fuuu

Blir så jävla irriterad på folk som köper billiga djur av anledningen att dom är billiga. Ett husdjur KOSTAR! Och ska du ha en bondkatt så köp för guds skull en omplacering, bondkattsavel är ingenting man ska stödja!

• Anonym (....)
    Fuuu skrev 2015-02-23 12:34:24 följande:

Blir så jävla irriterad på folk som köper billiga djur av anledningen att dom är billiga. Ett husdjur KOSTAR! Och ska du ha en bondkatt så köp för guds skull en omplacering, bondkattsavel är ingenting man ska stödja!

Förstår inte vad du har emot bondkatter, dom är oftast finare och tåligare än raskatter.
  • jenny99

Håller med,jag stödjer inte bondkattsavel.Jag tar bara emot djur från katthem eller djur som far illa/övergivna,jag skulle aldrig lägga en krona på att köpa från blocket från nån som inte ens tagit katten till veterinär.Katt är värd varje krona men pengarna är inte värda att betala vem som hellst.Mina katter har jag aldrig betalat för eftersom de blivit övergivna/farit illa men däremot betalar jag för kastrering chip avmaskning försäkringar mm.Jag skulle aldrig få för mig att låta min katt få massa ungar bara sådär.

• IceJossan
    Anonym (....) skrev 2015-02-25 09:47:04 följande:
    Förstår inte vad du har emot bondkatter, dom är oftast finare och tåligare än raskatter.
    Det handlar inte om att man har nåt emot bondkatter. Det handlar om att det finns så extremt många övergivna bondkatter som behöver få hjälp och egna goa hem att bo i INNAN man avlar fram ännu fler bondkattungar.
    Det finns ca 100 000 hemlösa katter i Sverige och 99,9% av dem är bondkatter. När alla dessa katter blivit omhändertagna, DÅ kan man låta ens bondkatter få ungar. Men innan dess bör man inte avla på bondkatter alls eftersom det redan finns ca 100 000 fler katter än vad det finns hem till. För varje bondkatt som föds ur en planerad kull, så är det en hemlös bondkatt som aldrig får hjälp och istället tvingas fortsätta leva sitt korta liv i svält och kyla.
    Antalet hemlösa katter ökar hela tiden pga att folk så gärna vill ta en kull på sin söta hona, utan att tänka på eller bry sig om de förödande konsekvenser detta har på de katter som verkligen behöver ha hjälp.
  • Anonym (....)
    IceJossan skrev 2015-02-26 08:29:10 följande:
    Det handlar inte om att man har nåt emot bondkatter. Det handlar om att det finns så extremt många övergivna bondkatter som behöver få hjälp och egna goa hem att bo i INNAN man avlar fram ännu fler bondkattungar.
    Det finns ca 100 000 hemlösa katter i Sverige och 99,9% av dem är bondkatter. När alla dessa katter blivit omhändertagna, DÅ kan man låta ens bondkatter få ungar. Men innan dess bör man inte avla på bondkatter alls eftersom det redan finns ca 100 000 fler katter än vad det finns hem till. För varje bondkatt som föds ur en planerad kull, så är det en hemlös bondkatt som aldrig får hjälp och istället tvingas fortsätta leva sitt korta liv i svält och kyla.
    Antalet hemlösa katter ökar hela tiden pga att folk så gärna vill ta en kull på sin söta hona, utan att tänka på eller bry sig om de förödande konsekvenser detta har på de katter som verkligen behöver ha hjälp.
    Nu tänker du fel! Tänker du på det sättet så bör man inte avla katter överhuvudtaget innan alla hemlösa katter fått hem, varken bondkatter eller raskatter.
    Så länge man tar ansvar för kattungarna så får vem som helst avla, men vill man inte ha ansvar för att föda upp kattungar så bör man sterilisera katten.
  • Madmoiselle
    Anonym (....) skrev 2015-02-26 13:33:50 följande:

Nu tänker du fel! Tänker du på det sättet så bör man inte avla katter överhuvudtaget innan alla hemlösa katter fått hem, varken bondkatter eller raskatter.

Så länge man tar ansvar för kattungarna så får vem som helst avla, men vill man inte ha ansvar för att föda upp kattungar så bör man sterilisera katten.

Det är en annan marknad för raskatter än för bondkatt tyvärr. Sedan har jag aldrig någonsin stött på någon som tar fullt ansvar för sin bondkatt som ska föda, och då menar jag att man utför de nödvändiga testerna på honan och hanen innan parning, man är med vid födseln och har en ordentlig försäkring eller pengar om de behövs ett akut kejsarsnitt, man väger kattungarna varje dag och ser till att de är vaccinerade, chippade och veterinärbesiktigade innan de säljs.
  • IceJossan
    Av de hemlösa katterna är 99,9% bondkatter. Det är de som klassas som slit- och slängvara idag, en billig söt katt kan vilken nöt som helst få tag i och gulla med tills de tröttnar och slänger ut dem.

Raskattköpare väntar ofta många månader, ibland år, på att rätt kattunge av rätt ras ska födas och som de får tinga. De hämtar inte en billig bondkattunge istället, för det är inte vad de vill ha. Och det är inte raskatter som springer hemlösa, det är ytterst ovanligt.
    Men ja, jag önskar att raskattaveln också minskade och att fler kunde ta en bondkatt från ett katthem istället.

Bondkatter är billiga, vem som helst kan som sagt impulsköpa en katt som billig leksak till barnen eller annat. Utan att ta så väl hand om den, ge den lämplig mat, ge den veterinärvård vid behov osv, eftersom "det bara är en katt". Och när barnen tröttnat så slänger de ut den eller dumpar av den nånstans. För det var ju bara en billig leksak.

Detta händer inte på långa vägar lika ofta med katter som varit dyra eftersom det svider mer i plånboken att köpa en dyr katt och de flesta som gör det är seriösa och ansvarsfulla.

För att höja bondkattens status och minska antalet hemlösa katter behöver det födas färre kattungar. Men så länge folk tar kull på sina bondkatter så försenas hjälpen ytterligare och de hemlösa hinner föda ännu fler ungar under tiden. Man kan gott säga att för varje kull någon tar på sin hona så föder en hemlös hona också en kull. Men om man kastrerar sin hona så kan den hemlösa honan få hjälp i tid och slippa bli dräktig. Man har då förhindrat ett led av kattungar som föds planerat och därmed öppnat upp hem för katter som redan finns till, samtidigt som man förhindrat att ett helt led av hemlösa kattungar föds.
    Det finns därmed några färre katter och det blir svårare för "vem som helst" att få tag på en billig leksak.

Om man fortsätter på det sättet och i större skala så har vi snart minskat enormt mycket på antalet hemlösa katter eftersom färre nya ungar föds och fler katter hinner få hjälp.

Så småningom, när det inte längre är något problem med hemlösa katter, kan man småskaligt börja avla på bondkatterna igen. Alla kommer inte kastrera så det kommer aldrig sluta födas bondkatter, men det behöver inte ske på det sätt det gör idag - att alla anser sig "ha rätt" till att ta en kull på sin hona så att det föds bondkattungar överallt, hela tiden, och de säljs billig så att vem som helst kan hämta en som de sen dumpar när de tröttnat, så att de hemlösa katterna ökar och ökar i antal.

Jag sliter arslet av mig för att hjälpa utsatta katter, och hittills under mina 8,5 år i hittekattsbranschen så har jag hjälpt EN raskatt, alla andra har varit bondkatter. Det är hos bondkatterna problemet ligger.

Förstår du nu hur jag menar? Jag är inte emot bondkatter, jag är emot att de behandlas så ruttet av samhället och klassas som slit- och slängvaror.
  • IceJossan

Man kan krasst säga att man räddar livet på mängder av hemlösa eller vanvårdade katter bara genom att kastrera sin egen.

Låt säga att min katt får 4 ungar - 2 hanar och två honor, för enkelhetens skull. Alla får varsitt bra och kärleksfullt hem.
    Ena honkattungen får egna ungar - 2 hanar och 2 honor. Alla får varsitt bra hem.
    Hon får en kull till - 2 hanar och 2 honor. Alla får varsitt bra hem.
    En av de honkattungarna får sen en kull med ungar - 2 hanar och 2 honor. Alla får egna bra hem. Ett av hemmen tröttnar på sin katt och dumpar den. Det råkar vara en hona som sen får egna ungar, säg 4st. De föds hemlösa i svält och kyla om vintrarna. 2 av dem dör, 2 av dem växer upp och får ungar med varandra och en koloni av hemlösa katter bildas. På 2 år har de hunnit bli 25 katter som dessutom härstammar från ren inavel.
    En annan av alla ungar dumpas, en hane, och den letar rätt på en hona som han parar. Denna hona får 4 ungar, men ägaren vill inte veta av dem så h*n slår ihjäl dem.

Låt säga att alla av de bra hemmen som hade köpt/fått kattungar av mig och även i senare generationer (min katts barnbarn) istället hade skaffat katt på annat håll om inte mig katt fått ungar så hade det alltså funnits (enligt detta exempel) 16 hem.

Om jag kastrerar min katt utan att låta henne få ungar så räddar jag alltså indirekt livet på 16 katter som kan få adopteras till dessa hem istället för att växa upp på soptippar, i vanvårdshem osv. Plus att jag räddar ytterligare 35 katter från att hamna i dåliga hem och dumpas eller födas till ett skitliv i kolonier där det är ont om mat och skydd.

Om man istället för att ta kull på sin hona tar sig an en hemlös hona som behöver få föda sina ungar i lugn och ro i ett gott hem (man kan vara jourhem åt henne till ett katthem) så räddar man inte bara drygt 40 katter från ett skitliv, utan ser även till att en dumpad katthona och hennes nyfödda får den bästa tänkbara starten i livet.
  • Karlaa

Djurens Vänner Malmö tar 700 för en adoption. Då är katten avmaskad, öronmärkt och kastrerad, vilket kostar betydligt mer än 700 så man tjänar på att ta en katt därifrån. De har också hunnit lära känna katten och kan berätta vilka behov katten har, om den är kelig och framåt eller skygg och behöver "jobb".

Vi har två katter därifrån, den ena är en extremt social och kelig katt som är en riktig guldklimp! Finaste, gosigaste katt jag träffat. Hon räddades dräktig från ett koloniområde och fick en kull ungar första natten på djurhemmet. Vi adopterade en av ungarna också men hon visade sig vara precis tvärtom, skygg och skraj för sin egen skugga i princip, men sånt vet man ju inte förrän de blir stora. Min lilla knasboll Hjärta Det är ju en stor fördel med att ta en vuxen katt, där man vet vad man "får".

Kolla in deras hemsida för vilka katter som finns just nu, men det kommer in nya hela tiden: www.djurensvannermalmo.com .

• Anonym (xX)

Raskatter har speciella behov? Vart sjutton har du fått det ifrån? Jag har både huskatter och raskatter, inte urskiljer skötseln dom emellan. *skratt*
    Du borde inte skaffa dig en katt. En katt kostar och är inget husdjur för snåljåpar. Testa vandrande pinnar istället.

Annars har du billiga katter på djurskydden och i katthemmen. Om du inte ens kan lägga ut en sån summa så borde du inte ha en katt, en katt kostar med BRA mat och inte nå skitmat från ica, kattsand, tillbehör, kastrering vare sig det är en hona eller hane, veterinärkostnader så som avm, vacc, mm, försäkring, id, mm. En katt eller ett husdjur överhuvudtaget kostar. Billigaste är gosedjuren!

Katt från katthemmen följer med kastrering, id, vacc, avm, försäkring, mm. Som kostar mycket mera om man ska lägga ut det själv.  Stöd INTE huskatt avel! Plus att du hjälper en hemlös katt få ett hem och du hjälper en annan katt få komma in i värmen och få mat i magen.

• Anonym (xX)

Raskatt uppfödare sköter sig enormt mycket bättre och gör kontrollerad avel mer än "huskattavel" där honan slängs ut på gatan och hoppas att någon hane ska komma fram och para henne. Sen så säljs de billligt eller skänker man bort kattungen till första bästa utan att ens kolla upp det nya hemmet, och utan att de ens får det som kattungen behöver så som avm, vacc, id, försäkring mm. Huskattavel tar hemskt hemskt sällan ansvar för sin "uppfödning" och bör därför stoppas. Se katthemmen och alla hemlösa katter som svälter. Det är mer eller mindre bara huskatter. Inte raskatter.
    Man ska inte sterilisera en katt. Både honor och hanar ska vara kastrerade. Sterilisering är inget bra alternativt för honorna. Och nej, det heter inte sterilisering på katthonor och kastrering på katthanar. Det är två olika saker. Och kastrering bör man göra på honorna och även hanarna. För att även stoppa överflödet.

Svar på tråden VART KAN MAN KÖPA KATT?