Anonym (....) skrev 2015-02-26 13:33:50 följande:
Nu tänker du fel! Tänker du på det sättet så bör man inte avla katter överhuvudtaget innan alla hemlösa katter fått hem, varken bondkatter eller raskatter.
Så länge man tar ansvar för kattungarna så får vem som helst avla, men vill man inte ha ansvar för att föda upp kattungar så bör man sterilisera katten.
Av de hemlösa katterna är 99,9% bondkatter. Det är de som klassas som slit- och slängvara idag, en billig söt katt kan vilken nöt som helst få tag i och gulla med tills de tröttnar och slänger ut dem.
Raskattköpare väntar ofta många månader, ibland år, på att rätt kattunge av rätt ras ska födas och som de får tinga. De hämtar inte en billig bondkattunge istället, för det är inte vad de vill ha. Och det är inte raskatter som springer hemlösa, det är ytterst ovanligt.
Men ja, jag önskar att raskattaveln också minskade och att fler kunde ta en bondkatt från ett katthem istället.
Bondkatter är billiga, vem som helst kan som sagt impulsköpa en katt som billig leksak till barnen eller annat. Utan att ta så väl hand om den, ge den lämplig mat, ge den veterinärvård vid behov osv, eftersom "det bara är en katt". Och när barnen tröttnat så slänger de ut den eller dumpar av den nånstans. För det var ju bara en billig leksak.
Detta händer inte på långa vägar lika ofta med katter som varit dyra eftersom det svider mer i plånboken att köpa en dyr katt och de flesta som gör det är seriösa och ansvarsfulla.
För att höja bondkattens status och minska antalet hemlösa katter behöver det födas färre kattungar. Men så länge folk tar kull på sina bondkatter så försenas hjälpen ytterligare och de hemlösa hinner föda ännu fler ungar under tiden. Man kan gott säga att för varje kull någon tar på sin hona så föder en hemlös hona också en kull. Men om man kastrerar sin hona så kan den hemlösa honan få hjälp i tid och slippa bli dräktig. Man har då förhindrat ett led av kattungar som föds planerat och därmed öppnat upp hem för katter som redan finns till, samtidigt som man förhindrat att ett helt led av hemlösa kattungar föds.
Det finns därmed några färre katter och det blir svårare för "vem som helst" att få tag på en billig leksak.
Om man fortsätter på det sättet och i större skala så har vi snart minskat enormt mycket på antalet hemlösa katter eftersom färre nya ungar föds och fler katter hinner få hjälp.
Så småningom, när det inte längre är något problem med hemlösa katter, kan man småskaligt börja avla på bondkatterna igen. Alla kommer inte kastrera så det kommer aldrig sluta födas bondkatter, men det behöver inte ske på det sätt det gör idag - att alla anser sig "ha rätt" till att ta en kull på sin hona så att det föds bondkattungar överallt, hela tiden, och de säljs billig så att vem som helst kan hämta en som de sen dumpar när de tröttnat, så att de hemlösa katterna ökar och ökar i antal.
Jag sliter arslet av mig för att hjälpa utsatta katter, och hittills under mina 8,5 år i hittekattsbranschen så har jag hjälpt EN raskatt, alla andra har varit bondkatter. Det är hos bondkatterna problemet ligger.
Förstår du nu hur jag menar? Jag är inte emot bondkatter, jag är emot att de behandlas så ruttet av samhället och klassas som slit- och slängvaror.