• Anonym (Ledsen och uppgiven)

Tappat sexlusten

Ok ännu en tråd om tappad sexlust då.. Känner bara att jag måste få något råd för jag är rätt uppgiven.

Min fru har helt tappat sexlusten och känner inget behov att ha sex. Vi har som mest sex 1 gng i månaden och då är det alltid på mitt initiativ. Vi är inte så bra att prata om det och jag vet inte riktigt hur jag ska attackera ämnet utan att det blir en dålig diskussion som leder till att det är jag som kräver sex och att hon känner sig pressad att behöva ligga för att jag vill.

Hon säger att sexlusten har svalnat efter två barnfödslar och att hon inte har något behov att ligga som vi gjort tidigare. Hon känner ingen lust eller behov. Till saken hör den att hon har en massageapparat som jag vet tror hon använder någon gång i veckan så någon typ av lust verkar det ju finnas. Blir sårad av att veta detta för det känns mer som att det är jag som är problemet, att jag inte är intressant längre..

När vi väl har sex så är det väldigt skönt och njutbart, och om hon inte är väldigt duktig på att fejka så ser jag på henne att hon njuter oxå och hon säger att det väldigt ofta är skönt när vi väl kommer till skott. Dilemmat är att hon varken vill eller låter mig få henne sugen när hon inte känner lust. Hon avfärdar all typ av närhet istället för att ge det ett försök. Det enda sexuella vi har mellan gångerna är när vi visar oss nakna för varandra eller när jag ber om att få ha henne nära mig när vi är mindre påklädda.  

I det vardagliga försöker vi verkligen "uppskatta" varandra med kramar och kyssar och smekningar på rygg o.s.v. Jag försöker vara en bra man med att vi delar på sysslorna hemma och underlätta för varandra i vardagen men föräldralivet har alltid sina upp och ner med dålig sömn m.m.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera detta då jag känner att jag håller på att bli tokig. Jag älskar henne över allt annat och kan inte tänka mig att njuta med någon annan då jag verkligen blir upphetsad och njuter fullt ut av att vara med henne så förslag och tips på älskarinna är inte aktuellt. Titta på porrfilm eller spela något sexspel eller sexiga underkläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig men jag vill inte pusha för hårt för att det ska bli en låsning och få motsatt effekt då det är ett väldigt laddat ämne då vi har hamnat i diskussioner där skuldkänslan har hamnat på henne för att hon tappat lusten och alltid nekar mig då jag har varit sugen.

Så kvinnor (eller män som lyckats) hjälp mig att hitta i denna labyrinten för att hitta en balans för att bådas behov ska kunna matcha bättre....

Eller är det jag som verkligen måste anpassa mig till min frus minskade sexlust?? Tycker ändå att man ska tillgodose sin partners behov till viss del sen förstår jag mycket väl att jag inte kan kräva sex utan det måste bli en balans där vi ser till bådas bästa men det känns som vågskålen väger ojämnt just nu :(

• Svar på tråden Tappat sexlusten
  • Underhill

Onanera, börja träna/träna mer, fortsätt att uppskatta, men försök hålla lite distans. Kommunicera mera utanför sängen kring det hela utan att anklaga och eller få henne att känna sig otillräcklig. Vet att det ej är så lätt i praktiken. Det är en tung period att gå igenom när barnen fortfarande är små. Försök att bryt vardagen och alla rutinerna med något kul både för er själva och tillsammans.

E vi överens så kör vi

Jo tack, onanera är "ventilen" so¨får det att funka. Vill ju dock inte vara helt urladdad om det är en sådan dag att man skulle kunna ha trevligt tillsammans för då blir det ju oftast inte på samma sätt. Men att jag nobbar en sådan dag kanske gör att det blir lite mer lust från hennes sida att åtrå något mer än att hon "bestämmer" att hon vill ha sex idag och vet att hon får det.

Men sedan det här med onani. När jag vet att hon onanerar själv i perioder då hon inte som helst visar något intresse av att vilja ha sex med med mig, vad är det?? Sätter ju endel griller i huvudet på mig när hon väljer att tillfredsställa sig själv istället för att njuta med sin partner... Jag har sagt åt henne om hon så skulle bli sugen mitt i natten (vilket aldrig har hänt men jag önskar att så vore) så ska hon inte tveka på att ta initiativ att väcka mig eller liknande. Fantiserar hon om något som jag inte har eller är det mer av bekvämlighet att hon väljer detta alternativ? Hon vet att jag älskar att tillfredsställa henne med tungan och jag tror/hoppas att jag gör det bra de gångerna jag gör det och har sagt till henne att jag njuter lika mycket som henne att se henne njuta och att jag är nöjd med det vissa ggr, d.v.s. att inte penetrationssex är nödvändigt. Trots detta vill hon aldrig endast ha oralsex..

• Linux1003

Känner väl igen det du beskriver. Själv gift 3 barn och dryga 40. Önskade jag kunde ge tips och råd men tyvärr. Har provat det mesta, pratat, föreslagit terapi, egen tid etc men det funkar inte. Hon har alltid förklaringar på varför hon inte har lust och blir något mer frekvent efter varje samtal men ebbar ut efter en vecka igen. Jag tror inte ens partner förstår allvaret förrän du gör ett drastiskt drag och då är det många gånger försent att reparera. Frågan är om du vågar ta steget? Jag kan säga att jag har funderat starkt men vill inte pga mina barn.

• Underhill
    Anonym (Ledsen och uppgiven) skrev 2015-02-22 09:46:58 följande:

Jo tack, onanera är "ventilen" so¨får det att funka. Vill ju dock inte vara helt urladdad om det är en sådan dag att man skulle kunna ha trevligt tillsammans för då blir det ju oftast inte på samma sätt. Men att jag nobbar en sådan dag kanske gör att det blir lite mer lust från hennes sida att åtrå något mer än att hon "bestämmer" att hon vill ha sex idag och vet att hon får det.

Men sedan det här med onani. När jag vet att hon onanerar själv i perioder då hon inte som helst visar något intresse av att vilja ha sex med med mig, vad är det?? Sätter ju endel griller i huvudet på mig när hon väljer att tillfredsställa sig själv istället för att njuta med sin partner... Jag har sagt åt henne om hon så skulle bli sugen mitt i natten (vilket aldrig har hänt men jag önskar att så vore) så ska hon inte tveka på att ta initiativ att väcka mig eller liknande. Fantiserar hon om något som jag inte har eller är det mer av bekvämlighet att hon väljer detta alternativ? Hon vet att jag älskar att tillfredsställa henne med tungan och jag tror/hoppas att jag gör det bra de gångerna jag gör det och har sagt till henne att jag njuter lika mycket som henne att se henne njuta och att jag är nöjd med det vissa ggr, d.v.s. att inte penetrationssex är nödvändigt. Trots detta vill hon aldrig endast ha oralsex..

Skulle gissa att det inte har med dig att göra så mkt. Trivs hon med sig själv? Tränar hon och eller är aktiv? Kommer hon ut och iväg? Förstår hur du tänker kring din egna onani, men gissar att du skulle fixa 2ggr om och när det "krävs"!? När det gäller din frus onani så förstår jag om det känns trist att hon "hellre" gör det själv än med dig, men så behöver det ju inte vara. Har du frågat henne? Kan vara en fördel att hon onanerar, men inte konstigt att du tänker som du gör kring det.
    E vi överens så kör vi

Drastiskt drag vet jag inte, älskar ju henne över allt annat men när det kommer till mängden sex är jag inte nöjd, dock när vi har sex är det riktigt bra så gå isär för att jag inte får tillräckligt med sex eller uppmärksamhet sexuellt är nog det sista alternativet.

Hon tränar men trivs väl inte till 100% med sig själv och det kan väl vara svårt efter två graviditeter med gravidmage osv. Kan ju inte påstå att hon är mindre attraktiv nu än innan, jag tänder på henne dagligen så det är inte där problemet är att hon känner sig ful inför mig, snarare missnöjd att träningen inte ger resultat och att hon inte trivs med sig själv. Kan väl erkänna att vi njuter av livet och äter gott men medvetet inte slänger i oss onyttigheter.

Antar att ge henne lite distans och tagga ner och kanske inte vara så uppenbart "på" jämt utan kanske mer åt andra hållet kan ge henne lite lust tillbaka. Värsta är väl om hon tror att jag är nöjd med så som vi har det bara!

Läste i någon annan tråd att någon hade satt sig ner å pratat och varit väldigt ärliga mot varann när det kom till sex, som en reset och starta om från början vad den andre verkligen gillar och vad som är bra idag. Skulle gärna vilja ha det samtalet men vill inte pusha eller rusa på med ett sådant förslag då jag misstänker att det leder till stress och irritation.

• Anonym (Tommorow Never Knows)

Befinner mig i exakt samma livssituation som TS. Kortfattat: Hon har tappat lusten, Byrålådan proppad med löskukar. Hon känner nån slags "press" när de kommer på tal (mitt initiativ) om att skaka liv i vår intimitet. Fast än värre är att hon reagerar passivt när jag frågar håller vi på att glida isär? 

Och det verkar som att hon inte har något som helst intresse för att förbättra det!
    I vilket fall har hon inga idéer på hur eller allra minst när? Jag har t.o.m bevandrat tanken ifall hon träffar någon annan (utöver löskukarna) För ett halvår sedan gick vår relation in i en slags nedförsbacke och när det kändes som allra sunkigast (ömsesidigt: endast praktisk kommunikation, 0 närhet/sex) så tänkte jag att: Fan heller att vår relation ska pajja så det var då jag tog första steget runt nyår till att kommunicera. Jag gav henne komplimanger, berörde henne, pratade om starkare "vikten av vi" känsla och försökte kommunicera om våran intimitet etc.. 

Hon kör i mina ögon på som vanligt som det var under vår "nedförsbacke". Ger inga komplimanger tillbaka, vill inte prata om "oss" tar sällan eller inte initiativ till närhet eller intimitet. Allra minst verkar hon inte vilja prata om det? Jag kan ibland se det som ett slags statiskt flyktbeteende(?)

Det blir ganska plågsamt med en envägskommunikation och samtidigt vara fysiskt "i samma rum" med kvinnan du älskar över allt annat. Men att inte nå henne!
    -Hon kanske inte vill vara tillsammans med mig? 
    -Hon kanske har en sexuell relation vid sidan av?
    -Eller får s.k extern bekräftelse, och negligerar min bekräftelse till henne?

Detta konstaterat utifrån att jag dragit några detaljer eller vår livs/relationshistoria (jag hänvisar till TS trådstart) men ändå ifrågasätta mig själv, mina brister och är väldigt tydlig med de till henne. Självkänslan sista tiden har ju åkt berg-å-dalbana men mitt självförtroende är fortfarande intakt. Så jag kommer helt enkelt kräva ett svar inom kort från henne om vi allvarligt håller på att glida isär trots att det ibland känns som en konstgjord andning! Det är verkligen en labyrint, med många återvändsgränder.

• Anonym (förlängesedan)

En till här...
    Känns som om TS har läst min tankar för jag är precis i samma situation.
    Vi fungerar annars jättebra i det vardagliga men det är precis som hon bara slår av strömbrytaren så fort man vill mysa lite.
    Hon har fullständigt tappat lusten verkar det som. Tidigare innan vi fick barn hade vi sex ca 5-6ggr i veckan. Har ju accepterat att det har blivit mindre intima stunder en period efter att man har fått barn men nu är dom ju några år.
    Trodde att det skulle kunna bli lite bättre snart men det blir bara mer och mer sällan hon vill.
    2ggr har det blivit i år varav den senaste tror jag hon bara gick med på pga av att jag skulle vara lugn så hon kunde gå på fest.
    Vanligaste ursäkten är "jag orkar inte" och när man har lagt ungarna får höra "gud vad trött jag är, jag skulle kunna gå å lägga mig nu" så vet man att det är fan ingen ide att ens försöka.
    Senast ikväll i soffan när jag började kyssa henne på halsen och smeka henne lite lätt på insidan av låret så blev jag avvisad med "sluta hålla på så" och så fortsatte hon pilla på mobilen ist.

Vill ju som sagt inte pressa henne men vad fasiken ska man ta sig till??

• Linux1003
    Anonym (förlängesedan) skrev 2015-02-25 00:16:56 följande:

En till här...
    Vi fungerar annars jättebra i det vardagliga men det är precis som hon bara slår av strömbrytaren så fort man vill mysa lite.
    Hon har fullständigt tappat lusten verkar det som. Tidigare innan vi fick barn hade vi sex ca 5-6ggr i veckan. Har ju accepterat att det har blivit mindre intima stunder en period efter att man har fått barn men nu är dom ju några år.
    Trodde att det skulle kunna bli lite bättre snart men det blir bara mer och mer sällan hon vill.
    2ggr har det blivit i år varav den senaste tror jag hon bara gick med på pga av att jag skulle vara lugn så hon kunde gå på fest.
    Vanligaste ursäkten är "jag orkar inte" och när man har lagt ungarna får höra "gud vad trött jag är, jag skulle kunna gå å lägga mig nu" så vet man att det är fan ingen ide att ens försöka.
    Senast ikväll i soffan när jag började kyssa henne på halsen och smeka henne lite lätt på insidan av låret så blev jag avvisad med "sluta hålla på så" och så fortsatte hon pilla på mobilen ist.

Japp, vi är nog många här med samma problem. Min fru brukar ha ensamrätten på att vara slutkörd, trött och orkeslös. Klagar alltid på att vi lägger oss för sent men som t ex igår när barnen hade lagt sig tidigt och vi låg i sängen redan vid 21 så började hon hålla på med sin telefon i en halvtimme. Därefter vänder hon sig om och säger god natt! Snacka om slöseri...
  • Underhill

...hm...det blir inte enklare när barnen blir större och är uppe längre på kvällarna, tyvärr. Viljan att vara intim och söka närhet måste finnas anser jag. Finns inte den kan allsköns orsaker och eller anledningar ordbajsas för att "slippa". Finns säkert en och annan man, som har samma beteende, så kvinnan får hålla sig. Tror inte det skiljer sig nämnvärt där (könsmässigt)...möjligen att kvinnan är i en sådan fas oftare än män just i småbarnsfasen. Trist. Känns inte som man når fram med något oavsett vad man hittar på. Inte undra på att relationer ebbar ut...

E vi överens så kör vi
  • Underhill
    Anonym (förlängesedan) skrev 2015-02-25 00:16:56 följande:

En till här...

Jobbar hon eller är hon fortfarande föräldraledig? Hjälps ni åt som familj...alltså verkligen hjälps åt? Telefon och eller TV kan verkligen vara en lustdödare. Döstirra på en skärm blir man sällan kåt av :) Min partner är oxo trött på kvällarna. Som förgjort att få till något då. Ingen idé att ens försöka känner jag. Varför anstränga sig när det blir "nej" 9 ggr av 10!?...o periodvis definitivt alltid nej. Nä, då får det vara numera. Trötthet är verkligen ett problem. Sen är man olika. Vissa är piggare på morgonen. Har ni möjlighet att titta på alternativa tider för det intima och se över vad ni gör och hur ni gör det och tänka om lite, så kanske det kan ge lite energi!?
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (Tommorow Never Knows)

Ja det där med trötthet och som skrevs i #9 att det verkara vara nån slags ensamrätt på det, det köper inte jag iaf. Även i en s.k "tvåsamhet" och en vi-känsla så har all och envar i tvåsamheten ett ansvar vilket i min mening vilar på att också ta sig an problemet. Om det är andra faktorer och skäl till att inte vilja ta tag i sitt för att generera att "tvåsamheten" och då i de här fallet att få lite fart på intimiteten. Då är det bara rädsla, egoism feghet eller oärlighet som är skälet till att inte vilja förändra sig. 

Detta gäller både män och kvinnor!

• Drexl

Det är lätt att försöka finna alla möjliga förklaringar till varför kvinnan har tappat lusten. Oftast är dock förklaringen mycket enkel: biolog. Det beror generellt bara på biologin, inte på något annat.

Kvinnor har generellt betydligt lägre libido än män, beroende på att män har ungefär tio gånger högre testosteronhalt än kvinnor. Testosteron alstrar kåthet. Så enkelt är det. Kvinnor som har tappat sin sexlust och tillför kroppen testosteron blir väldigt kåta. Men, det innebär såklart bieffekter, så det är väl inget att rekommendera.

Än värre blir det när kvinnor passerat klimakteriet, då dör sexdriften ut för gott för minst hälften.

Trist, men sant. Men det är viktigt att komma ihåg att hon inte älskar dig mindre för att hon inte vill ha sex längre. Hon kan vara upp över öronen förälskad i dig, men samtidigt totalt ointresserad av att ha sex med dig, det är viktigt att förstå.

Du har två val: lär dig leva utan sex, eller gör slut.

Svar på tråden Tappat sexlusten