• Spexig

Mormor är död, vad gör man rent praktiskt?

Min mormor dog igår, 93 år gammal och efter en glad sista tid i livet så det är helt okej. Men i morgon ska jag o mamma försöka fixa allt det där praktiska o då hade det varit bra om nån kunde tipsa mig om vad "allt det där praktiska" är och hur man gör det.

Mormor bodde ensam i en bostadsrätt. Hon har två barn o 5 barnbarn. Just nu ligger hon på bårhuset på sjukhuset. Hemtjänsten är informerad.

Jag antar att vi ska ringa begravningsbyrå. Hjälper de med tex det juridiska oxå?
    Vi bör väl ringa nån fastighetsbyrå o boka värdering av lägenheten?
    Kolla upp typ prenumerationer o sånt.
    Autogiron.
    Vad mer?

• Svar på tråden Mormor är död, vad gör man rent praktiskt?
  • Rocket Mania

Boka tid på begravningsbyrå så fort ni kan. De kan hjälpa er med precis allt. Mitt bästa råd är att ta hjälp med det ni kan. Det kostar men det är skönt att slippa faktiskt, de på begravningsbyrån är ju proffs!

• Spexig

Å vad bra, då är ju det ett bra ställe att börja på.

• SpanskaFlugan
    Spexig skrev 2015-02-22 09:56:22 följande:

Å vad bra, då är ju det ett bra ställe att börja på.

De kan även rekommendera en bouppteckningsman som sköter allt det juridiska runt arv och testamente och försäljningen av bostadsrätten.
  • Ensam hemma

Jag beklagar sorgen.

Som tidigare inlägg berättat så är det enklast för er att kontakta begravningsbyrån. Där finns information om vad ni ska tänka på och vad ni själva måste göra. Många saker går automatiskt när myndigheterna får reda på vad som skett, men det är en del saker som ni själva måste ta tag i, t ex prenumerationer och liknande. Ni får även hjälp om ni behöver fullmakter. De kan även hjälpa er att få kontakt med någon som kan sköta det juridiska vilket underlättar eftersom det här ju inte är någon situation man är van att hantera. 

• Ms H

Beklagar sorgen.

För att inga problem ska uppstå inom familjen, tänk på att stämma av allt med din mammas syskon innan ni gör något.

• MarianS

För det första så vill jag beklaga sorgen. Det är alltid tråkigt när någon i familjen dör. Jag förlorade min pappa för 2 år sedan. Det första jag, min mamma och min syster gjorde var att ta kontakt med en begravningsbyrå. Här finns det många att välja på, men vi valde en som hade s.k borgerlig begravning. Det betyder att man utformar akten som man själv vill. Det finns inga rätt eller fel. Min pappa var inte särskilt kyrklig av sig. Begravningen hölls i ett kapell och vi valde själva sånger och vad som skulle sägas. Det blev mer personligt. Begravningsbyrån gav oss förslag på olika kistor. Vi valde en ganska billig, eftersom den ändå skulle brännas. De gav oss namn på olika blomsterhandlare som sedan hjälpte oss med blommorna. De hjälpte oss med dödsannonsen i tidningen och gav oss förslag hur den skulle kunna se ut. Vi diskuterade grav eller inte grav. Min pappa ville inte ha någon grav. Han tyckte inte att vi skulle behöva åka dit och sköta den, så vi beslöt oss för att sprida askan i en minneslund. De hjälpte oss med bouppteckningen och såg till att kistan och alla blommor kon i tid till begravningen. De hjälpte oss välja ett ställe där vi kunde ha minnesstunden efteråt. Det är dyrt med en begravning, förstår egentligen inte varför det ska kosta så mycket. Pappas begravning gick på över 10000 och då hade vi ändå valt bland det billigaste och hade ingen grav eller sten. 

Svar på tråden Mormor är död, vad gör man rent praktiskt?