För det första så vill jag beklaga sorgen. Det är alltid tråkigt när någon i familjen dör. Jag förlorade min pappa för 2 år sedan. Det första jag, min mamma och min syster gjorde var att ta kontakt med en begravningsbyrå. Här finns det många att välja på, men vi valde en som hade s.k borgerlig begravning. Det betyder att man utformar akten som man själv vill. Det finns inga rätt eller fel. Min pappa var inte särskilt kyrklig av sig. Begravningen hölls i ett kapell och vi valde själva sånger och vad som skulle sägas. Det blev mer personligt. Begravningsbyrån gav oss förslag på olika kistor. Vi valde en ganska billig, eftersom den ändå skulle brännas. De gav oss namn på olika blomsterhandlare som sedan hjälpte oss med blommorna. De hjälpte oss med dödsannonsen i tidningen och gav oss förslag hur den skulle kunna se ut. Vi diskuterade grav eller inte grav. Min pappa ville inte ha någon grav. Han tyckte inte att vi skulle behöva åka dit och sköta den, så vi beslöt oss för att sprida askan i en minneslund. De hjälpte oss med bouppteckningen och såg till att kistan och alla blommor kon i tid till begravningen. De hjälpte oss välja ett ställe där vi kunde ha minnesstunden efteråt. Det är dyrt med en begravning, förstår egentligen inte varför det ska kosta så mycket. Pappas begravning gick på över 10000 och då hade vi ändå valt bland det billigaste och hade ingen grav eller sten.