• Mamma till två gullegrisar

Är det stor omställning med tredje barnet??

Nu har vi bestämt oss för att få en ny familjemedlem i framtiden :) vårt tredje och sista barn .. är det lika stor omställning från tvåan till trean som det var från ettan till tvåan? Minsta är 4,5 år nu.. tänkte ev en graviditet till sommaren /våren..

• Svar på tråden Är det stor omställning med tredje barnet??
  • nozpa

Från 1 till 2 barn var ingen större omställning för oss. Lite mer från 2 till 3 barn. Han är dock bara 4 månader, men de första 3 månaderna var jobbiga. Eller säkert helt normala med ett nattvaket barn.

Som sagt, han är bara 4 månader, så så mycket utmaningar har vi inte ställts inför ännu.
    Allt är ju extra bökigt med en bebis när man ska någonstans. Men det kvittar ju om det är första eller 3:e :)

Vi är nöjda med beslutet om 3 barn. Känns komplett nu. :)

• Mamma till två gullegrisar

Så känner jag med. Efter tre barn så är jag nöjd. Han har väl oftast känt sig nöjde med två men nu så pratar vi om det igen. T om han som tog upp det..

Tyckte det var ganska stor omställning med två barn trots att lilleman var väldigt lugn. Många säger att trean bara hänger på ;)

• Litet My
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-02-22 22:46:15 följande:

Nu har vi bestämt oss för att få en ny familjemedlem i framtiden :) vårt tredje och sista barn .. är det lika stor omställning från tvåan till trean som det var från ettan till tvåan? Minsta är 4,5 år nu.. tänkte ev en graviditet till sommaren /våren..

Ja det tycker jag. Trodde det skulle bli en större omställning med tvåan (att börja om igen) eftersom det var så stor åldersskillnad mellan ettan och tvåan men faktum är att omställningen var större med trean. Tycker inte alls trean "bara hänger med" såsom alla säger att de gör. Och då är vår trea otroligt lätt.
  • Flickan och kråkan

Det är ju individuellt som så mycket annat antar jag. Vi har inte upplevt att en trea var jobbigt. Snarare har vi upplevt det motsatta.....att det blivit mer balans i familjen och sedan har ju våra äldsta mått bra av mycket hemmatid, vilket det har blivit med ett yngre syskon. Lugn skolstart utan fritids etc. Våra barn är 7, snart 6 respektive 1,5 år gamla. Jag upplevde bra mycket större skillnad mellan 1 och 2 barn än 2-3. Med två barn så har man bra rutin och erfarenheter, barnen är vana vid syskon och hela den baletten. Nu var det ju ett par år mellan våra äldsta och trean. De var 5,5 respektive drygt 4 år när yngsta föddes. Tre täta barn hade jag ALDRIG orkat. Däremot så har det inneburit mer logistik när barn ska till skola, förskola, aktiviteter etc. Mina äldsta är väldigt aktiva så det är ju liksom tre barn som ska med överallt vilket så klart är jobbigare än att ha med två. Jag upplevde stor emotionell omställning när vi gick från ett till två barn. Det har jag inte gjort med trean utan där mer rent praktiska problem - få in alla i bilen, matsäck till tre etc etc.

• Dixie

inte för oss - men så fick vi också en mycket "lätt" 3a - hon var nöjd med det mesta och sov hela nätter från början - syskonen var 4 och 6 år när lillasyster kom - så det underlättade ju också, de kunde hjälpa till och fixa en del saker själv ( ta på sig, gå på toa etc) 

• pigglet

Precis som med barn 1, 2, 4 osv, det beror ju helt på hur barnet mår!

Vår 3:a var minst omställning av barnen, de har liksom skrikit mindre och mindre, sovit bättre och bättre osv, även om väl alla 3 räknas som kolikbarn. Sedan var och är det så at trean får hänga med, man har inte samma chans att gå helt upp i barnet om det finns flera syskon (mu hade vi iofs tätare mellan barnen, 4,5 år mellan äldsta och yngsta).

Yngsta har en cp-skada, så det har ändå blivit en hel del tid runt det.

Jag vet flera som har tänkt sig ett sista 3:e barn, men som fått tvillingar. "Risken" för tvillingar tror jag är beroende av mammans ålder, som naturligtvis blir högre för varje barn.

• Kina79

Våra två stora tjejer var 4 och 6 när lillasyster föddes. Balansen i familjen blev bättre, de två stora som alltid varit tajta blev ännu tajtare och bättre på att hjälpa varandra. De avgudade sin lillasyster från första stund. Äldsta tjejen har varit fantastisk på att hjälpa till, både med bebisen o mellantjejen.
    Och yngsta fick verkligen bara hänga med . Det var inte förrän hon var i 2åra åldern som hon fick styra lite hon också

• Kia82

Jag tyckte att det var jobbigare omställning från ettan till tvåan.

• RobzMarley

0-1 är största förändringen. 1-2 lite mkt men hade mina ganska tätt äldste var 1 år och 8 mån när tvåan kom.

Trean föddes när ettan o tvåan var 6,5 år och 4,5 år. Det var smidigaste. De två stora klarade sig på annat sätt än vad ettan gjort när tvåan kom. Jag hade erfarenheten och rutinen inne. Trean lättast.

Funderar på fyran nu... ????

• daimstrut

Nej jag tycker inte det var så stor omställning. Äldsta var fem och mellersta 2 år och 10 mån när trean kom. Lite kaos första månaden när trean bajsade konstant och mellansonen lekte Emil och hittade på hyss för att få uppmärksamhet Men sen gick det sig till och var är ganska likt som med två barn. Större omställning från ett till två. Lite mindre sömn igen såklart men det är det värt, så mysigt med en trea!

Svar på tråden Är det stor omställning med tredje barnet??