• Anonym (Anno)

Tolkar förbjuds använda smycken med kors men att bära slöja är ok. Varför denna segregering i Sverige år 2015?

Vad säger ni, är detta rätt? Ska kristna behöva dölja sin tro när de tolkar åt migrationsverket? Ska muslimer som kommer till Sverige luras i att tro att de kommit till ett muslimskt land eller varför gör man detta? Varför får muslimer visa sin religiösa tillhörighet med inte kristna? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-23 21:27
    Nu har man svarat på hemsidan, :

Förtydligande med anledning av utskick

Vad vi ville förtydliga med utskicket är att klienten i en tolksituation alltid ska uppleva tolken som neutral och att framträdande religiösa symboler kan medföra att klienten känner en osäkerhet i detta avseende. Detta är särskilt fallet när ärendet rör en asylprövning, eftersom det inte är ovanligt att sådana ärenden innehåller inslag av någon form av religiös motsättning. En klient som exempelvis söker asyl till skydd för religiös förföljelse kan bli oroad om det förekommer framträdande religiösa symboler i asylprövningssituationen.

Järva Tolk & Översättningsservice tror inte att religiösa uppfattningar hindrar tolkar från att utföra sina uppdrag på allra bästa sätt. Vi välkomnar en mångfald av trosuppfattningar bland våra anställda och är naturligtvis helt beroende av att människor av olika bakgrund och kompetenser vill arbeta hos oss. På så sätt uppnår vi också hög kvalitet i våra tolkuppdrag. Som ett led i vår kvalitetssäkring vill vi dock, så långt möjligt, förhindra att våra tolkars integritet kan sättas i fråga. Det är av största vikt för oss, men framförallt för rättssäkerheten i dessa ärenden, att inte förtroendet för våra tolkar rubbas. Detta jobbar vi med på olika sätt.

Vi framföra att religiösa symboler får förekomma hos våra tolkar under förutsättning att så kan ske med respekt och lyhördhet för den tolkades situation.

Detta är svåra frågor som vi fortsätter att arbeta med. Då vår ambition är att tillhandahålla tolkning av högsta kvalitet, välkomnar vi emellertid denna diskussion och hoppas att den ska resultera i ökad förståelse hos alla parter.

MVH
    Järva Tolk & Översättningsservice AB

www.jarvatolk.se/&id=24

• Svar på tråden Tolkar förbjuds använda smycken med kors men att bära slöja är ok. Varför denna segregering i Sverige år 2015?
  • Anonym (Zzz)
    Muslimsktjej skrev 2015-02-28 02:08:07 följande:
    Läste du ens personens inlägg?
    Hen skrev "Tror inte en sekund att en muslimsk kvinna skulle ha slöja frivilligt om det inte var så att mannen tvingade till det"

Alltså påstod personen att hen inte tror att det finns muslimska kvinnor _överhuvudtaget_ som själva väljer slöjan. Därför svarade jag eftersom det verkar som om jag är den enda kvinnan isåfall. 

Som jag skrev innan, jag vet mycket väl om att tvång förekommer, men det är ingen majoritet av muslimska kvinnor som blir tvingade och alla andra muslimska kvinnor ska inte drabbas av det genom förbud. 
    Jajamen...
  • Anonym (som vanligt alltså)
    Anonym (Zzz) skrev 2015-02-28 02:03:23 följande:
    Men du representerar inte hela världen. Även om du fått för dig att du gör det. Du är 1 person. Enligt tråden några sidor tillbaka så räckte det inte med 1 persons erfarenheter. Då va det en kvinna som beskrev ren och skär förtryck. Men då hette det att det va 1 person av ja... Så... Tyvärr.
    Och ändå är du av villfarelsen att du tycks representera hela vrälden

Innan du sätter dig på höga hästar så sadla med lite självinsikt och inse att du strör dubbelmoral omkring dig i tråden
    Anonym (Zzz) skrev 2015-02-28 02:13:11 följande:
    Näää . Vet inte hur en Sd-människa ser ut. Faktiskt! Moderater , socialdemokrater och övriga talar negativt om den negativa invandringens utveckling- också! (Det står dock inte i deras partiprogram utan det är enskilda åsikter , liksom Sd). Men det finns en sjuk hysteri att det inte ska liknas Sd. Trots det kopieras frågorna och tas upp på agendan. Kan ju tala om att det den politiken kör idag (idag) liknar den politiken social demokraterna körde för 20 år sedan. Läs bland annat om luciaavtalet, eller va det hette (är trött nu). Men sök. Den politiken är fan så brutal framför vad Sd påstår idag. ( och du behöver inte dra deras historia ). Vänstern har sin också ..., ja du vet Sovjetunionen ?
    Folk som maler på om muslimer brukar vara ett rätt så bra tecken,

Sen är det lite lustigt att man ofta  hänvisar till kommunismens historia och anser det aktuellt samtidigt som man anser att SD's nazistiska rätter var för lääänge sen Drömmer

• Tom Araya
    Anonym (länkar) skrev 2015-02-28 01:30:08 följande:
    Skillnaden är väl att hon pratar om sin rättighet att få bära släja om hon vill och det du anser din rättighet att få bestämma vad hon ska bära eller inte.

För de flesta människor är det uppenbart vem rätten tillhör angående hennes klädsel
    Det är bra naivt att tro att det är uppenbart för alla vem som har rätten att påverka andras klädsel.
  • Anonym (Zzz)
    Anonym (som vanligt alltså) skrev 2015-02-28 02:21:48 följande:
    Folk som maler på om muslimer brukar vara ett rätt så bra tecken,

Sen är det lite lustigt att man ofta  hänvisar till kommunismens historia och anser det aktuellt samtidigt som man anser att SD's nazistiska rätter var för lääänge sen Drömmer
    Liksom DDR va för läänge sen Ärligt talat. Jag diskuterar hemskt gärna vidare men är för trött nu och måste sova. Kommer ha en stund imorgon och ska givetvis återkomma. Sov gott nu!
    Tom Araya skrev 2015-02-28 02:29:28 följande:
    Det är bra naivt att tro att det är uppenbart för alla vem som har rätten att påverka andras klädsel.
    nej uppenbarligen är det ju inte det för en del i tråden som anser sig ha rätten at bestämma vad muslimska tjejer/kvinnor ska ha på sig eller inte

men i Sverige så har man rätten att bära slöja om man vill, sen att det inte passar alla får väl dom bearbeta i terapi eller förlika sig med på annat sätt.
  • Anonym (Zzz)
    Anonym (som vanligt alltså) skrev 2015-02-28 02:35:51 följande:
    nej uppenbarligen är det ju inte det för en del i tråden som anser sig ha rätten at bestämma vad muslimska tjejer/kvinnor ska ha på sig eller inte

men i Sverige så har man rätten att bära slöja om man vill, sen att det inte passar alla får väl dom bearbeta i terapi eller förlika sig med på annat sätt.
    Du har en fantastisk inbillningsförmåga och du verkar grymt duktig på att läsa in sånt som inte finns.
    Anonym (Zzz) skrev 2015-02-28 02:39:04 följande:
    Du har en fantastisk inbillningsförmåga och du verkar grymt duktig på att läsa in sånt som inte finns.
    Trots att du egen utsago har sån koll på vad som skrivs så har du inte sett hur vissa anser sig ha rätten att bestämma att kvinnor minsann inte ska bära slöja?
    Du måste ha ett fantastiskt selektivt seende, inte ovanligt i såna här trådar

• Anonym (Lallande dårar)
    Muslimsktjej skrev 2015-02-28 01:05:56 följande:
    Ingen av dem bär slöja men ändå vet du att muslimska kvinnor tvingas till det?

Du drog upp Irak, Irak är ett land vet du.
    Hela Islam består inte av salafism/wahhabism så nope, du har fel i att det är sådana som kommer bestämma när Islam "kommer till makten" (what?). 

Jag har inte påstått någonstans att muslimska kvinnor inte förtrycks. Muslimska kvinnor förtrycks precis som ickemuslimska kvinnor - men inte på grund av Islam eller slöjan, utan patriarkatet. 
    Du säger ju det som om det vore fakta, därför är det väl logiskt att du har någon källa på det? Om inte så måste du skilja på dina egna åsikter och fakta. Det du skriver är inte ett dugg sant, utan det händer en minoritet. Och självklart ska vi göra något åt de kvinnor som drabbas, men inget löser sig genom att straffa alla andra muslimska kvinnor.
    Sedan att du förminskar muslimska kvinnors åsikter när det gäller sina egna kroppar och val är sjukt äckligt av dig. 
    Muslimsk kvinna som tycker att slöjan förtrycker henne - Japp det är sant, så är det.
    Muslimsk kvinna som inte tycker slöjan förtrycker henne - Hon inbillar sig bara.
    Usch vad vidrigt.

Självklart, men inte i den här tråden. Hur ska du kunna bedöma mitt liv när jag endast skrivit ett inlägg i tråden? Vad babblar du om ens?

Skrattar, du och andra feminazis har lika lite rätt att bestämma över min kropp som andra män har. Jag skiter totalt i hur du känner gällande min slöja. 
    Jag ska inte behöva ta av den för att DU ska känna dig mer fri, vafan är det där för logik ens? Varför ska jag anpassa mina val efter vad du anser är rätt?
    Min slöja ska inte av, och om det slutar med att du hamnar bakom spisen igen kan jag tyvärr inte göra något åt. Sorry not sorry. 
    De bär inte slöja just för att de kommer från mer liberala områden i världen där släkten är inte lika inskränkt. Därmed behöver de inte bära någon huvudduk. Och de har också sina åsikter om de andra muslimerna.

Jag kan bedöma ditt liv lika mycket som du bedömde andras när du uttalade dig om hennes "pissiga" liv. Fast det är inte hon som måste vara inpackad för att inte fresta männen. Så vi vet kanske lite mer om ditt liv än du vet om andras som du uttalar dig så nedlåtande om.

Vad fan är en feminazi? Hur vet du att jag är en sådan? Jag skrev att kvinnor ska ha lika mycket rättigheter som män och män ska ha lika mycket rättigheter som kvinnor. Allt annat är oacceptabelt. Därför är vissa ideologier inget att ha för de vill stryka den här grundläggande sanningen och gör ena könet underordnat det andra. Därför hör inte sådana gammalmodiga ideologier hemma i den civiliserade världen. Inte om de inte är villiga att anpassa sig och inse att året är 2015 A.D. inte 415.
  • Anonym (Lallande dårar)
    Anonym (länkar) skrev 2015-02-28 01:30:08 följande:
    Skillnaden är väl att hon pratar om sin rättighet att få bära släja om hon vill och det du anser din rättighet att få bestämma vad hon ska bära eller inte.

För de flesta människor är det uppenbart vem rätten tillhör angående hennes klädsel
    Absolut, privat. Absolut inte när hon företräder en myndighet eller andra som ska anses vara fullkomligt objektiva i sina beslut, sin hjälp, sina regler. Där ligger den stora skillnaden. 

Privat kan folk ha dassalocket eller sittringen kring halsen, kan inte bry mig mindre vad de hittar på. Hade nog skrattat lite första gången jag sett någon med sittringen till dasset runt halsen men jag hade nog vant mig. Man vänjer sig vid vilka dumheter som helst, allt kan normaliseras. Men det gäller privat.

Jag har ingen önskan om att skev verklighet, partiskhet åt ena eller andra hållet normaliseras i officiella sammanhang. Det hör inte dit. Och absolut inte när våra skattepengar ska finansiera objektiva, rättvisa myndigheter. Annars kanske vi vill ha katoliker eller rent av påven till att uttala sig om rätt och fel och döma som "objektiv" part då personer av olika trosformer står emot varandra? Eller rentav underkasta oss judisk ortodoxa regler?  

Tänk lite längre än vad näsan räcker och fatta konsekvenserna av det ni förespråkar.
  • Muslimsktjej
    Anonym (Lallande dårar) skrev 2015-02-28 13:16:52 följande:
    De bär inte slöja just för att de kommer från mer liberala områden i världen där släkten är inte lika inskränkt. Därmed behöver de inte bära någon huvudduk. Och de har också sina åsikter om de andra muslimerna.

Jag kan bedöma ditt liv lika mycket som du bedömde andras när du uttalade dig om hennes "pissiga" liv. Fast det är inte hon som måste vara inpackad för att inte fresta männen. Så vi vet kanske lite mer om ditt liv än du vet om andras som du uttalar dig så nedlåtande om.

Vad fan är en feminazi? Hur vet du att jag är en sådan? Jag skrev att kvinnor ska ha lika mycket rättigheter som män och män ska ha lika mycket rättigheter som kvinnor. Allt annat är oacceptabelt. Därför är vissa ideologier inget att ha för de vill stryka den här grundläggande sanningen och gör ena könet underordnat det andra. Därför hör inte sådana gammalmodiga ideologier hemma i den civiliserade världen. Inte om de inte är villiga att anpassa sig och inse att året är 2015 A.D. inte 415.

Men hur vet du då att alla muslimer inte bär det av fri vilja om inte ens dina vänner har slöja på sig? Vilka andra muslimer umgås du med som blivit tvingade till slöjan?

Fast nu bedömer du mitt liv efter endast min religion och dina fördomar, medan jag kallade hennes liv för pissliv efter hennes uttalanden. Men visst.

Men varför vill du ta rätten från muslimska kvinnor att själva välja sin slöja? Är det att vara för jämställdhet? Ska endast ickemuslimska kvinnor få bestämma över sina kroppar men inte muslimer? 
    På vilket sätt är du bättre än männen som du och andra i tråden påstår att muslimska kvinnor har slöjan för? Varför hycklar du?

Läser man ditt inlägg efter det här inlägget så menar du att du inte är emot slöjan privat, men varför i hela friden citerade du mitt inlägg från första början då när jag citerade en person som var emot slöjan helt?

• Tom Araya
    Anonym (som vanligt alltså) skrev 2015-02-28 02:35:51 följande:

Du blundar helt för det faktum att detta är ett fenomen som har starkt fäste bland religiösa.
    Med sekulärt synsätt vill man att yrket styr vad som är lämpligt och i övrigt fritt val, med religiöst synsätt så ska de religiösa reglerna styra.
  • anidue
    Tom Araya skrev 2015-02-28 17:23:24 följande:
    Du blundar helt för det faktum att detta är ett fenomen som har starkt fäste bland religiösa.
    Med sekulärt synsätt vill man att yrket styr vad som är lämpligt och i övrigt fritt val, med religiöst synsätt så ska de religiösa reglerna styra.
    men vadå? har man en tro så får man väl bära religiösa symboler! det gör dig inte till mindre lämplig i ditt yrke!
    Så längre man sköter jobbet tycker inte jag att en bit tyg borde uppmärksammas!

och aaaa, själv är jag stolt svensk!!!!!!!
  • Tom Araya
    anidue skrev 2015-03-02 11:02:01 följande:
    men vadå? har man en tro så får man väl bära religiösa symboler! det gör dig inte till mindre lämplig i ditt yrke!
    Så längre man sköter jobbet tycker inte jag att en bit tyg borde uppmärksammas!

och aaaa, själv är jag stolt svensk!!!!!!!
    Du förstår inte....bäst på att bestämma vad andra ska ha på sig är religiösa människor, det osar hyckleri att då gnälla på att andra vill begränsa religiösa människors frihet. Hade detta med att bestämma andras klädsel inte funnits inom religion så hade heller ingen religiös klädsel funnits.

För det andra, när religion inte bestämmer så är det regler inom vissa yrken och de reglerna finns till av ganska goda orsaker, där inga sådana regler finns är det fritt val.
  • asta66
    Tom Araya skrev 2015-03-02 19:34:00 följande:
    Du förstår inte....bäst på att bestämma vad andra ska ha på sig är religiösa människor, det osar hyckleri att då gnälla på att andra vill begränsa religiösa människors frihet. Hade detta med att bestämma andras klädsel inte funnits inom religion så hade heller ingen religiös klädsel funnits.

För det andra, när religion inte bestämmer så är det regler inom vissa yrken och de reglerna finns till av ganska goda orsaker, där inga sådana regler finns är det fritt val.
  • Anonym (Petra)

Så trött på alla dessa trådar som hetsar mot muslimer, dessutom ör det så genomskinligt.

Svar på tråden Tolkar förbjuds använda smycken med kors men att bära slöja är ok. Varför denna segregering i Sverige år 2015?