• geten

När nattar ni era 2åringar?

Vi har nattat våran 2åring runt 19.30 -20.00 på kvällarna. Men dem 2 sista nätterna har han vart så trött & själv velat gå & lägga sig strax innan 19. När är det egentligen lämpligast att natta dem?

• Svar på tråden När nattar ni era 2åringar?
  • DendärJessie

Vi går och lägger oss samtidigt,och sent blir det oftast 22-23 :) Inga morgonjobb eller dagis..

• älskarlivet81

Båda våra (2 resp 4,5) läggee sig vid 20-tiden. Vår tvååring har dessutom slutat sova middag de flesta dagarna dessutom, får se hur det blir med det nu när hon börjar på förskolan nästa vecka.

Vår tvååring vaknar sen oftast vid 6-tiden.

• mammalovis

När barnen är trötta naturligtvis även om det skulle bli en timma tidigare än vanligt. Efter en vecka eller så ser ni ju hur effekten blir på morgonen. Skulle mornarna bli extremtidiga, typ före halv 6 kan det ju vara läge att försöka skjuta på läggningen med en stund per kväll.

När barn börjar på förskolan eller möts av andra stora förändringar blir de tröttare. Jag märker tydlig skillnad på min 4-åring efter en ledig vecka. Den lediga veckan sov hon middag de dagar hon behövde (oftare än vanligt då hon var förkyld), nu när hon går heltid på förskolan igen har hon somnat i vagnen hemåt eller hemma i soffan före halv sju 4 av 5 dagar. I vagnen låter vi henne sova 45-60 minuter om det fungerar, men senaste veckan har vi burit upp henne i säng då hon fortsatt sova ståendes, hängandes som en trasa när jag lyft ur henne ur vagnen. Sedan har vi satt henne på toa vid nio för att kissa, oftast har hon då velat ha en smörgås eller två innan vi borstat tänderna och stoppat henne i säng igen. Sedan har hon sovit till morgonen, tyvärr ibland vaknat före 6 ...

Sedan säger man ju att barnen växer när de sover, så det handlar kanske om en tillväxtfas.

• geten

Kul att höra alla olika :)
    Det verkar sitta i med cirka 19 el 19.30 för våran 2åring & han sover ca 1,5 timma efter luch. Olika då han vaknar dock.. ibland 5 på morgon & ibland kl 8...oavsett om vi har bestämda kvällstider som är mellan 19 & 19.30 & att han sover varje dag 1,5 timma efter luch både på dagis & hemma.

• tulip79

Båda mina barn lägger sig vid 19.30. De är 3,5 år resp 15 mån. Den stora sover 45 min på förskolan men ingenting dagstid om han är hemma. Den lilla sover ca 1,5-3 timmar efter lunch.

• LFF

Nu är mina 1,5 (tvillingar) men vi påbörjar nattningen med pyjamas och välling nånstans 1845-1915. Det beror på när och hur länge de hade sin middagsvila.

• Rani

Runt kl 20.

Om ditt barn är trött kl 19 så är det väl bra att låta honom sova?

Jag hade gärna sett att min dotter somnade lite tidigare för då hade jag kanske haft ork att jobba lite efter hon lagt sig på vardagskvällarna och sluppit jobba hemma på helgen.

• En blå giraff

Beror väl på hur mycket barnet sover dagtid också. Mina barn har lagt sig mellan 18.30-19 då de var 2 år. När de slutade sova middag kunde de somna redan vid 18 på kvällen. De har båda varit väldigt morgonpigga och gått upp mellan 5 och 6 oavsett läggtid. Vissa barn kanske sover till 8 på morgonen och då är det ju naturligt med en senare läggtid.

• Polarlantis

Vi lägger kl 18, både ett och treåringen Sover till runt halv sex och halv sju. Oavsett läggningen.

• Polarlantis

Vi lägger kl 18, både ett och treåringen Sover till runt halv sex och halv sju. Oavsett läggningen.

• Sagolina

Vår snart 2åring somnar just nu först vid 21. Jobbar på att få läggningen i alla fall en timme tidigare. Kortar ner dagssömnen och tidigare väckning, men ännu hur det inte hjälpt

• Tigerlillies

Alla tre barn här hemma (8, 6 och 4 år) lägger sig mellan 19:30-20. Det har de gjort så länge vi har haft fasta kvällsrutiner dvs så länge jag kan minnas. Alla tre barnen är rätt trötta på morgonen när man väcker för att gå upp sedan, så jag ser inget skäl till att ändra på tiden... :)

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • mamida

Vår 2-åring läggs kl. 20 och vaknar kl 05-05.30. Sover 1 h på dagen. Skulle gärna se att hon sov längre på morgonen, men det verkar inte hjälpa att lägga henne senare...

Svar på tråden När nattar ni era 2åringar?