MoaElis skrev 2015-02-24 16:58:50 följande:
Mycket otrevligt skrivet i vilket fall som helst. Jag är mycket väl medveten om att det är en jakthund, inte så att jag en morgon bara vakna upp och köpte en hund. Min tax är dock avlad på utställningslinjer, som sagt är det väldigt väldigt få som jagar med sin långhåriga tax. De flesta håller på med utställning.
Hur ska jag kunna veta att du har tänkt igenom ditt val av hund? 99% av alla som har hund tänker inte och klagar sen på hundens sätt att vara.
Men återigen, jag ber om ursäkt för att du tog illa upp. Det var inte meningen. Kan du fälla in taggarna nu eller ska du fortsätta tycka illa om mig per automatik?
Men för att återgå till ämnet. Att spåra gör inte att hon får utlopp för sina jaktinstinkter. Det är en bra aktivering ja, men det är inte jakten hon får utlopp för där.
Tänker du på att låta henne vila mellan aktiveringarna? Om hon är överstimulerad så kan du reagera som hon gör också (nej, jag säger inte att du är en dålig människa som inte kan ta hand om din hund. Men de är individer, hon kanske inte klarar så mycket och hon är en unghund - mycket som händer i hennes hjärna nu)
Överlag låter det som att hon är stressad - skällandet, gnällandet tyder på det. Det behöver inte bero på dig eller något som du har gjort. Precis som hos människor finns det hundar som lätt blir stressade för minsta lilla.
Har hon alltid varit så här eller har det börjat nyligen? Har något förändrats hos er? Nytt djur, flytt, separation eller ny pojkvän/flickvän?
Har hon löpt än eller kan det vara det som är på gång?
När det kommer till gnällandet, försök lära henne att hon gnäller. Många hundar vet det inte ens. Lättast är att sitta hos henne när hon gnäller, minsta hon blir tyst så ger du henne kommandot du vill ha på tystnaden och belönar henne.
Skällandet - i vilka situationer skäller hon? I vissa fall hjälper det att lägga kommando på detta beteende också för att enbart få det på din begäran.