• MoaElis

Tips för att trötta ut hund?

Jag har en tax med väääldigt mycket energi, hon gnäller verkligen jämt när hon inte har något att göra. Det börjar bli riktigt jobbigt. Hon är ca 10 månader. Vad gör man? Jag har börjat spåra med henne men hon är likadan när vi kommer hem igen. Jag börjar nästan fundera på om jag verkligen är rätt ägare för henne, känner mig helt otillräcklig när hon aldrig blir nöjd... Jag vet ju att hon gnäller för att få som hon vill också, men att ignorera fungerar liksom inte.

Men hon kanske får för lite aktivering helt enkelt, men man kan ju inte aktivera henne jämt. Det gör ju ingen tänker jag? Eller hur mycket aktiverar ni med lite mer krävande raser era hundar? Och med vad? Hur långa promenader? mm.

• Svar på tråden Tips för att trötta ut hund?
  • MoaElis

Men hon gnäller också i andra situationer, tex när hon hälsar på någon som kommer hem, när hon väntar på att jag ska ta på mig skorna för att gå ut. Så det handlar nog mycket om stress eller brist på tålamod. Ibland kan hon börja tokskälla också, utan synlig anledning. Men ja hon är ju bara 10 månader också... 

• Emyricon
    MoaElis skrev 2015-02-24 15:05:08 följande:

Jag har en långhårig dvärgtax. Det är många som har dom som aktiv sällskapshund, väldigt få använder dom som jakthund så inget skuldbeläggande tack. 

Tack för dom andra svaren. Vi tränar på olika tricks bl.a. spela död någon gång per dag. Brukar också stanna till i skogen, vid övergångsställen m.m. för att träna på att ta det lugnt. Några dagar i vecka går vi runt i skogen ca 1 timme, ibland spårar vi. Jag vågar dock inte ha henne lös. Annars blir det en lång promenad runt området ca 1 timme. Hon är ju inte vuxen än så vill inte gå för långt, sedan är det ju inte promenader som tröttar ut utan mer mental aktivering. Försöker aktivera inne med tricks, mat jag fryser in, ben, mat i kartonger, olika aktiveringsleksaker.

Hon kan ta det lugnt inne och sover till exempel nu, men hon gnäller ofta när hon väl är vakten och inte har något att göra.

Det var inte meningen att skuldbelägga dig, bara förklara hur det ligger till. Det spelar ingen roll om andra har det som en sällskapshund. Det ÄR och kommer FÖRBLI en jakthund. Tanken var att du kanske skulle få mer förståelse för att de kräver mycket, kan bli gnälliga, har svårt att koppla av, är svåra att ha lösa och allt annat som kommer med jakthundar.

Tänk också på att ju mer du aktiverar henne som ung och valp, desto mer kommer hon kräva som vuxen. Kanske kan problemet ligga där? (NEJ - jag försöker inte skuldbelägga dig nu heller) Sen behöver hundar vila mellan aktivering också. Återhämtning en dag mellan aktiviteter är lika viktigt som aktiviteten i sig. 
  • MoaElis
    Emyricon skrev 2015-02-24 15:35:17 följande:
    Det var inte meningen att skuldbelägga dig, bara förklara hur det ligger till. Det spelar ingen roll om andra har det som en sällskapshund. Det ÄR och kommer FÖRBLI en jakthund. Tanken var att du kanske skulle få mer förståelse för att de kräver mycket, kan bli gnälliga, har svårt att koppla av, är svåra att ha lösa och allt annat som kommer med jakthundar.

Tänk också på att ju mer du aktiverar henne som ung och valp, desto mer kommer hon kräva som vuxen. Kanske kan problemet ligga där? (NEJ - jag försöker inte skuldbelägga dig nu heller) Sen behöver hundar vila mellan aktivering också. Återhämtning en dag mellan aktiviteter är lika viktigt som aktiviteten i sig. 
    Mycket otrevligt skrivet i vilket fall som helst. Jag är mycket väl medveten om att det är en jakthund, inte så att jag en morgon bara vakna upp och köpte en hund. Min tax är dock avlad på utställningslinjer, som sagt är det väldigt väldigt få som jagar med sin långhåriga tax. De flesta håller på med utställning. 
  • MoaElis

Samt att hon får utlopp för sina instinkter när hon spårar, det är just därför jag spårar. Så självklart har jag tänkt på det, man behöver ju inte dumförklara människor.

• MoaElis

Jag är dock osäker på hur jag ska göra när hon står och gnäller /skäller. Ignorera (även om det inte får henne tyst) säga till henne? aktivera henne med något? tex ge henne ett ben (går ju dock inte varje gång)

• Akua
    MoaElis skrev 2015-02-24 17:07:13 följande:

Jag är dock osäker på hur jag ska göra när hon står och gnäller /skäller. Ignorera (även om det inte får henne tyst) säga till henne? aktivera henne med något? tex ge henne ett ben (går ju dock inte varje gång)

Ger du henne ett ben när hon skäller och gnäller så uppmuntrar du ju beteendet så det skulle jag verkligen inte göra. Vad händer om du "fyar" henne? Vad händer om du plattslägger henne? Är hon tyst en liten stund så var snabb att berömma det då. Klocka henne, hur länge blir hon tyst? Klarar hon lite längre om några dagar om du konsekvent gör samma sak varje gång? I sådana fall så är du ju på rätt väg.
  • MoaElis
    Akua skrev 2015-02-24 17:38:50 följande:
    Ger du henne ett ben när hon skäller och gnäller så uppmuntrar du ju beteendet så det skulle jag verkligen inte göra. Vad händer om du "fyar" henne? Vad händer om du plattslägger henne? Är hon tyst en liten stund så var snabb att berömma det då. Klocka henne, hur länge blir hon tyst? Klarar hon lite längre om några dagar om du konsekvent gör samma sak varje gång? I sådana fall så är du ju på rätt väg.
    Jo jag vet att det inte är så smart men det är det är enda sättet att få tyst på henne... Om jag fyar henne händer inget utan hon fortsätter bara. Om jag lägger henne ner går hon upp igen, då blir det ju mer ett lydnadspass. Det är så få stunder hon är tyst och inte gör något jag inte vill berömma, men om hon kan förstå att jag berömmer för att hon inte gnäller kan jag ju absolut testa det.
  • Emyricon
    MoaElis skrev 2015-02-24 16:58:50 följande:
    Mycket otrevligt skrivet i vilket fall som helst. Jag är mycket väl medveten om att det är en jakthund, inte så att jag en morgon bara vakna upp och köpte en hund. Min tax är dock avlad på utställningslinjer, som sagt är det väldigt väldigt få som jagar med sin långhåriga tax. De flesta håller på med utställning. 
    Hur ska jag kunna veta att du har tänkt igenom ditt val av hund? 99% av alla som har hund tänker inte och klagar sen på hundens sätt att vara. 
    Men återigen, jag ber om ursäkt för att du tog illa upp. Det var inte meningen. Kan du fälla in taggarna nu eller ska du fortsätta tycka illa om mig per automatik?

Men för att återgå till ämnet. Att spåra gör inte att hon får utlopp för sina jaktinstinkter. Det är en bra aktivering ja, men det är inte jakten hon får utlopp för där. 
    Tänker du på att låta henne vila mellan aktiveringarna? Om hon är överstimulerad så kan du reagera som hon gör också (nej, jag säger inte att du är en dålig människa som inte kan ta hand om din hund. Men de är individer, hon kanske inte klarar så mycket och hon är en unghund - mycket som händer i hennes hjärna nu)

Överlag låter det som att hon är stressad - skällandet, gnällandet tyder på det. Det behöver inte bero på dig eller något som du har gjort. Precis som hos människor finns det hundar som lätt blir stressade för minsta lilla. 
    Har hon alltid varit så här eller har det börjat nyligen? Har något förändrats hos er? Nytt djur, flytt, separation eller ny pojkvän/flickvän?
    Har hon löpt än eller kan det vara det som är på gång?

När det kommer till gnällandet, försök lära henne att hon gnäller. Många hundar vet det inte ens. Lättast är att sitta hos henne när hon gnäller, minsta hon blir tyst så ger du henne kommandot du vill ha på tystnaden och belönar henne. 
    Skällandet - i vilka situationer skäller hon? I vissa fall hjälper det att lägga kommando på detta beteende också för att enbart få det på din begäran.  
  • Emyricon
    MoaElis skrev 2015-02-24 18:21:49 följande:
    Jo jag vet att det inte är så smart men det är det är enda sättet att få tyst på henne... Om jag fyar henne händer inget utan hon fortsätter bara. Om jag lägger henne ner går hon upp igen, då blir det ju mer ett lydnadspass. Det är så få stunder hon är tyst och inte gör något jag inte vill berömma, men om hon kan förstå att jag berömmer för att hon inte gnäller kan jag ju absolut testa det.
    Om du ska fya henne så måste hon först veta vad det innebär. Då måste du lära in det på henne. Jämför det med att din kompis säger "ketchup" till dig när du gör fel. Du kommer bara bli frustrerad eftersom du inte förstår personen :)

Samma sak blir det när man säger till en hund som inte lärt sig än, frustrationen kommer då förmodligen leda till ännu mer skällande/gnällande.. 
  • scanmia
    MoaElis skrev 2015-02-24 17:07:13 följande:

Ett sätt är att ignorera. Det fungerar men är ganska tröttsamt/frustrerande i början. Ge dig själv en 3 dagar eller en vecka då du jobbar på beteendet till 100%.

Vill du köra lite lättare så kan du försöka hitta ett beteende som är inkompatibelt med att gnälla. Tex plats eller hålla en leksak i munnen eller vad som helst som gör att hon håller tyst (lugna beteende är att föredra, men om slalom-mellan-dina-ben är det enda som funkar så börja där och byt ut det vid senare tillfälle). Be om det inkompatibla beteendet och belöna det. Dels får hon inte chansen att träna på det oönskade beteendet och dels blir hon belönad för ett annat trevligare beteende. 

En annan sak du kan göra är att öva på just de situationer som får henne att gnälla och skälla. Är det när ni ska gå ut? Ja men träna då på att gå ut utan gnäll. Det kan vara lättast att börja träna när hon är rätt så ointresserad av att gå ut, vilket brukar vara precis efter det att ni har kommit in efter en promenad... Eller så kan du öva på delar av gå ut rutinen i en ny, lugn miljö (tex sovrummet eller badrummet eller ute i trädgården) och sedan ta det närmre ytterdörren när ni kan genomföra rutinen på ett lugnt och disciplinerat sätt.

Träna också separat på trick som kräver lite självdisciplin och kontroll. Inte 

Som du säger så är hon ju bara 10 månader och mitt i slyngelåldern. Jag älskar valpar, men de blir ju mycket lättare senare när man har en vuxen hund att ha att göra med. Ha lite extra tålamod med din tonåring nu så får du säkert igen det när hon har mognat till lite.
  • MoaElis

Hon löpte redan vid jul så det är det inte, och hon började med gnällandet när hon var ca 5 månader. Innan dess gnällde hon inget alls. Jag tror inte att hon är överstimulerad för så mycket gör vi inte. 

Vi tränar mycket tricks och så, hon måste sitta innan hon får något osv. Men ignorera fungerar verkligen inte, det har vi försökt i månader även om vi ibland tappar tålamodet och ger henne ett ben eller något annat. Grejen är ju att om jag sätter mig oss henne så kommer hon att sluta gnälla, det är nog främst uppmärksamhet hon är ute efter.

• Akua

Som jag skrivit tidigare: ger du henne ben så uppmuntrar du hennes beteende. Likaså om du sätter dig hos henne. Fortsätter du med stt ge ben och sitta hos henne så kommer hon fortsätta. Du måste helt sluta med det, inte ge upp!!

• MoaElis
    Akua skrev 2015-02-28 22:32:04 följande:

Som jag skrivit tidigare: ger du henne ben så uppmuntrar du hennes beteende. Likaså om du sätter dig hos henne. Fortsätter du med stt ge ben och sitta hos henne så kommer hon fortsätta. Du måste helt sluta med det, inte ge upp!!

Men jag försöker göra något med henne innan isåfall, tex ett tricks. Och att sitta hos henne var ett tips jag svara på. Hon ger tyvärr inte upp i första taget.

Börjar dock fundera på om hon kan vara skendräktig då vissa grejor hon gör kan tyda på det...
  • dubbelhakan

Kul gratis hundträning!
    Hej jag tänkte bara tipsa om en kul lek som jag och min flatcoat Roy brukar använda ibland efter vår promenad. Leken heter  the airplain game  är skapad för att du ska få din hund att ha fokus på dig även när den annars brukar bli distraherad. Leken är skapad av en hundtränare vid namn  Adrienne Farricelli du hittar en gratis bok och en video här http://www.hundfodertips.se/
     Det är bäst av utföra leken efter en promenad och jag och min flat coat Roy har testat ett par gånger och det är riktigt kul, han är inte alltid på humör men oftast går det bra och vi har gjort klara framsteg i vårt samspel. Laddar du ner boken så kan du även notera dina framsteg. Leken brukar göra Roy lugnare. Du behöver en klicker och lite hundgodis. Hälsn Matte

Svar på tråden Tips för att trötta ut hund?