Anonym (Orolig vuxen dotter) skrev 2015-02-24 16:27:44 följande:
Hej alla...
Min pappa är/var nykter alkoholist sedan flera år tillbaka. Har förstått senaste tiden att han börjat dricka igen och han har även legat inne på avgiftning i julas och även vart på sjukhuset för hans blodtryck var skyhögt.
Han har flertalet mediciner vad jag vet för bland annat blodtryck. Han och hans sambo skall flytta isär och vara särbo och min syster ringde henne idag eftersom vi inte fått kontakt med pappa och var oroliga. Det visar sig att han tvingat henne till att inte kontakta oss och att han är värre än någonsin. Han äter inte, slutat ta sina mediciner och bara super och sover. Han tar inte hand om sin personliga hygien.
Han har aldrig någonsin vart hotfull eller våldsam mot mig eller någon annan vad jag vet men min syster som pratat med sambon sa att hon var rädd.. Hon flyttar nu hem till sin syster. Vi har gjort en orosanmälan till socialen där de bor och de skulle kontakta honom och åka till honom. Han svarar inte när vi ringer.
Vad händer nu? Jag har aldrig vart i denna situationen tidigare och är såklart väldigt ledsen och orolig.. Det är främst över hans hälsa och vad som händer om han skiter i sina mediciner..
Skittråkigt att höra. Detta låter precis som min mamma.
Det vi gjorde var att vi bad flera i familjen att göra orosanmälningar tills det hände något ifrån socialens sida. Vi får hoppas att dom ser din pappas behov av hjälp.
Tyvärr är det svårt att ta till med till exempel LPT i Sverige, eftersom processen innebär att en läkare måste komma och göra en bedömning. Men googla LPT och se vad som gäller om du inte gjort det. Anledningen till att jag nämner LPT är att det är en lag som finns till för att skydda individer som utgör ett hot mot sig själva. Skulle det gå så långt att ett LPT behövs, så är det bra att känna till vad som gäller och hur man bör gå till väga.
Jag vet inte om din pappa har haft kontakt med psykiatrin, men för min familjs del var detta en metod för att mamma skulle få en vårdkontakt och hamna i deras journaler eftersom hon hade undvikit vården och var helt utanför systemet.
Mycket av Sveriges vård och psykvård bygger på frivillighet. Jag kan tycka att svensk lag är för mesig på den fronten. Människor som är deprimerade och är i ett missbruk tänker inte klart och gör inte rationella beslut. Från min erfarenhet så är det bra om flera ringer och gör orosanmälningar.
Låter verkligen som han skulle behöva en vårdkontakt inom psykiatrin, stöd och motivation. Skuldbelägg inte er själva bara. Det är väldigt lätt att göra. Ibland finns det saker som ligger bortom familjens makt. Men bra att ni gjort orosanmälningar.
Jag vet inte om det jag skrivit nu hjälper, men jag kan bara säga hur min familj har agerat i en sits som jag tycker låter nästan som våran. Jag önskar er all lycka med detta!