• Massesesz

Sa upp mig, chefen börjar begära pengar?

Hej.

Igår sa jag upp min tjänst där jag har jobbat de senaste 2 åren. I mitt jobb så ingår det att köra bil cirka 9-12 timmar om dagen. Jag har en fast månadslön och jag har trivts bra och chefen har varit väldigt nöjd med mig. I och med att arbetstiderna är usla och om jag räknar på timmarna så är det inte lika bra betalt som det borde vara för allt slit.
    Hur som helst.

Chefen ringde idag och påstod sig att jag skulle betala massa självrisker för skador som hände för mer än ett år sedan. När skadorna skedde var jag alltid ärlig och ringde upp honom och då sa han alltid "Det är lugnt, det där får försäkringsbolagen sköta, oroa dig inte". Efter detta har jag aldrig hört om skadorna igen. Bilen som jag kör har han till och med sagt ska skrotas inom en månad då den håller på att gå i 2 delar. 

Jag vet att det står i mitt kontrakt att jag ska stå för självrisken om jag är vållande(?), men får han verkligen göra så att han väntar med att ta upp detta efter hela 2 år ? Han påstod sig kunna göra det och nu inväntar jag ännu ett samtal från han om hur mycket det handlar om. Jag antar att vållande betyder att om det är jag som kör fordonet och råkar halka på is och krocka med en stolpe, ska jag betala?

Jag vet att han är väldigt besviken och det känns som om han försöker göra allt för att inte betala mig någon lön nu de sista 2 månaderna, utan klumpar ihop allting. Mobilräkning(?), Självrisker etc.

Uppsägningen blev det ett helvete istället.Gråter

• Svar på tråden Sa upp mig, chefen börjar begära pengar?
  • bängolle

Så länge den anställda chauffören inte döms för vårdslöshet i samband med olyckan, eller så länge inte annat avtalats brukar det va arbetsgivaren som betalar självrisken.

Svar på tråden Sa upp mig, chefen börjar begära pengar?