• SvenTH

Omboka eller köpa nya flygbiljetter?

Hej gott folk jag har ett lite problem.

Det ligger till såhär:

Jag är på en 3 månaders semester i USA och har en flygbiljett hem till Sverige den 12 maj. Den 1 maj kommer två av mina kompisar och vi har tänkt att turista tillsammans här i USA. De har redan beställt sina biljetter och vi kommer åka med samma flyg hem den 12 maj. Nu har det hänt lite grejer vilket gör att jag kanske måste åka tillbaka till Sverige i början av april. Även om jag åker hem i början av april så vill jag med mina kompisar på deras USA resa som då sträcker sig från 1-12 maj.

Frågan:

Om det nu skulle vara så att jag måste åka tillbaka till Sverige, kan jag då boka en tur och retur från USA till Sverige från ca 1 april till 1 maj och ha kvar min flygbiljett hem den 12 maj. Eller måste jag boka om min hembiljett som jag har nu den 12 maj och sedan beställa en ny resa från den 1-12 maj för att kunna vara med på mina vänners USA resa?

Är väldigt tacksam för alla svar jag får i detta dilemma

• Svar på tråden Omboka eller köpa nya flygbiljetter?
  • Minimis

Varför skulle du inte kunna köpa en ny resa, tur o retur usa-sverige-usa 1 april o 1 maj. Låter som det smartaste då det är krångligt att boka om, om man inte har skäl som gör att avbokningsskyddet träder in.

• SvenTH

Så det går alltså att göra så, jag var lite nervös över att det inte gick att göra så, att om man beställde en ny resa (usa-sverige-usa mellan 1 april - 1maj) att den redan bokade hemresan den 12 maj skulle vara ogiltig på något konstigt sätt. Sen antar jag att man måste fixa ett nytt ESTA för att komma tillbaka in i USA den 1 maj?

• Gladskit

Det lär du behöva göra, det bör funka. Och du kan få förklara vid den andra ankomsten till USA varför du reser som du gör med så korta intervaller. Men kan du då visa att den första resan var bokad sedan tidigare borde det inte vara några problem.

Det enda man normalt sett inte kan göra är att bestämma sig för att bara använda hemresan på en biljett. Det säger sig självt för de flesta att har du inte använt utresan kan du logiskt sett inte åka hem heller, men det finns folk som haft för avsikt att göra så men blivit nekade.

• SvenTH

hjärtligt tack för all hjälp som jag fått, ni ska ha en stor eloge. Är det möjligtvis något mer som jag behöver tänka på tro?

Svar på tråden Omboka eller köpa nya flygbiljetter?