• Ylislena

Snart 6-åring som sticker vid dagislämningar

Jag har en femårig kille som fyller sex snart, han är mycket intelligent, känslig och explosiv. Alltid varit tidig med allt, ex. lärde han sig själv att läsa då han var fyra, duktig på matte, skriver egna små "böcker" osv. Han bytte dagis i samband med vår flytt då han skulle fylla fyra och enligt pedagogerna fungerar han superbra på dagis, de har aldrig några problem med honom. Men dagislämningarna....puh. Man vill säga upp sig från föräldraskapet ibland. Naturligtvis testar han oss hemma ibland men annars är det hyfsat harmoniskt hemma. Men när vi ska lämna har det varit knas sedan dag 1 på dagis. Det klamras fast vid våra ben så fröknarna får bända loss honom eller så sticker han vid givet tillfälle, alltså springer tillbaka till bilen eller hemåt. Nu är han dessutom stor och stark för sin ålder, 128 lång och 25 kilo. Vi har kört med "glada gubbar" - klistermärken i kalendern som han får en då dagislämningen varit bra, efter tio märken gjorde vi ngt kul ihop, och det har gett resultat. Men idag hade han tydligen stuckit igen då pappan lämnade. Jag vet inte vad jag ska göra då han ju börjar förskoleklass till hösten. Då kan man ju inte hålla på sådär?

• Svar på tråden Snart 6-åring som sticker vid dagislämningar
  • Tilja

Vad säger han själv är anledningen till att han gör så?

• Ylislena

Han säger bara att "det är inte roligt att gå på dagis", "jag hatar dagis", framför allt "jag hatar gympa" de dagar det är gympa (då är lämningarna svårast). Svaren är ju jättefrustrerande för oss för man vill ju säga "nähä, men allt i livet kan inte vara kul, så suck it up för jag måste fortfarande åka till jobbet". Men det gör man ju inte. Har försökt gå till botten med vad det är som inte är roligt, men när jag hämtar så säger han att det har varit roligt och personalen säger att han verkar ha skoj och leker bra osv...

• aleydis
    Ylislena skrev 2015-02-25 09:04:14 följande:

Jag har en femårig kille som fyller sex snart, han är mycket intelligent, känslig och explosiv. Alltid varit tidig med allt, ex. lärde han sig själv att läsa då han var fyra, duktig på matte, skriver egna små "böcker" osv. Han bytte dagis i samband med vår flytt då han skulle fylla fyra och enligt pedagogerna fungerar han superbra på dagis, de har aldrig några problem med honom. Men dagislämningarna....puh. Man vill säga upp sig från föräldraskapet ibland. Naturligtvis testar han oss hemma ibland men annars är det hyfsat harmoniskt hemma. Men när vi ska lämna har det varit knas sedan dag 1 på dagis. Det klamras fast vid våra ben så fröknarna får bända loss honom eller så sticker han vid givet tillfälle, alltså springer tillbaka till bilen eller hemåt. Nu är han dessutom stor och stark för sin ålder, 128 lång och 25 kilo. Vi har kört med "glada gubbar" - klistermärken i kalendern som han får en då dagislämningen varit bra, efter tio märken gjorde vi ngt kul ihop, och det har gett resultat. Men idag hade han tydligen stuckit igen då pappan lämnade. Jag vet inte vad jag ska göra då han ju börjar förskoleklass till hösten. Då kan man ju inte hålla på sådär?

Han kanske känner att han "vuxit ur" förskolan, speciellt om han är så tidig. Min lillasyster gick på ur och skur förskola och när hon var 5,5 deklarerade hon att hon kunde allt om kottar och stenar och inte ville gå dit mer. Hon fick möjlighet att börja 6-års en termin tidigare i åldersibtegrerad vittraskola, gick alltså 6-års 1,5 år. Hon var jättenöjd.

Kan förskolan bli mer utmanande för honom? Kan han få uppgifter att jobba med eller något utvecklande på fritiden?
  • Tilja
    Ylislena skrev 2015-02-25 09:50:58 följande:

Han säger bara att "det är inte roligt att gå på dagis", "jag hatar dagis", framför allt "jag hatar gympa" de dagar det är gympa (då är lämningarna svårast). Svaren är ju jättefrustrerande för oss för man vill ju säga "nähä, men allt i livet kan inte vara kul, så suck it up för jag måste fortfarande åka till jobbet". Men det gör man ju inte. Har försökt gå till botten med vad det är som inte är roligt, men när jag hämtar så säger han att det har varit roligt och personalen säger att han verkar ha skoj och leker bra osv...

Kan ni kanske vara med honom en dag på förskolan? Och be honom då visa er vad det är som inte är roligt eller som han hatar under en vanlig dag. För det är svårt för er att hjälpa honom att ändra sin situation om ni inte vet mer exakt vad det är han tycker är så jobbigt.
  • somethingthatidontknow

Jag tror han har tråkigt. Barn som är före blir ofta uttråkade och kan då bli utåtagerande, för att de inte känner sig stimulerade. Tänk själv hur det skulle vara om du hade tråååååååååkigt hela dagarna på jobbet. Man blir ju galen. Fröknarna märker kanske inte så mycket, men de har många andra att hålla reda på, och förväntar sig inte heller att det ska vara så att han behöver extra stimulans. Vår son räknar gångertabellen på fsk (nu 5.5), och spelar schack. Han är långt före de andra, vilket han fått hjälp med och nu är fsk mer ok för honom. Lycka till!

• aleydis

Visst att det är kort tid kvar, men om sonen verkligen inte trivs kanske ni kan försöka hitta en annan förskola som jobbar med annan pedagogik och som kan ge honom lite utmaningar, om inte nuvarande fsk kan det.

• Ylislena

Han säger att det är för att han saknar oss och för att han vill gå med sin lillasyster (som går på småbsrnsavd.) som han inte gillar fsk... Men det kan vi ju inte försökt åt? Vi måste ju jobba (är redan ledig en extra dag i veckan ju)

Svar på tråden Snart 6-åring som sticker vid dagislämningar