• timkelushen

Arvtagare av livsförsäkringar

Hej, Nu är det så att jag har gått en tid och funderat på hur det fungerar det här med livförsäkringar och arv och därför vänder jag mig hit om det är någon som har bättre koll än jag och hur det fungerar juridiskt sätt. 

I min situation är det såhär att jag har en farmor och farfar som är gifta. Jag och farmor och farfar är de enda släktingarna kvar från min fars sidan då han avled för ett år sedan vilket gör jag är det enda barnbarnet min farmor och farfar har kvar. Då jag vet att jag kommer ärva allt om både min farmor och farfar skulle gått bort men nu till min fråga. Ärver jag även de livförsäkringar min farmor och farfar har tecknat mellan varandra?
    Dvs om farmor dör innan farfar och lämnar efter sig X antal kr i en livförsäkring till farfar och om farfar dör därefter lämnar han över sin egen livförsäkring + farmors livförsäkring till mig då eller "innestår" den livförsäkringen då och det endast är förmånstagare av livförsäkringen som kan ärva? Hoppas jag inte är allt för otydlig eller ute och cyklar.

• Svar på tråden Arvtagare av livsförsäkringar
  • Gladskit

Det är omöjligt att säga utan att läsa försäkringsvillkoren. Det finns många varianter:
    -försäkringen kan bara betalas ut till en specifik förmånstagare, finns inte den personen i livet förfaller försäkringen
    -försäkringen kan bara betalas ut till en specifik förmånstagare, finns inte den personen i livet följer försäkringen det "normala" förordnandet dvs går nedåt i arvsleden till barn, barnbarn osv
    -försäkringen följer helt det "normala" arvsledet och tillfaller i tur och ordning make/maka/partner, sambo, barn, barnbarn osv

Svar på tråden Arvtagare av livsförsäkringar