• Horseandhound

Familjehund?

Hej! Jag är en tolvårig tjej som älskar hästar och hundar, jag har två stycken syskon, en på 8år och en på 14.

Vi är absolut inte säkra på att skaffa hund men av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta någon hund som skulle passa oss..

Jag är lite inne på ceirn terrier då den är i perfekt storlek, det ska vara någon som inte drar iväg och är så stor och stark som alla barnen kan gå ut med. Den ska vara snäll och gilla barn, och det skulle vara roligt om den var lättlärd och man kunde lära den agillity, tricks m.m

Inte någon jättesvår som sticker iväg med för mycket jaktinstinkt (springer iväg direkt när den får upp ett spår).

Någon som har något tips på en hund?

Skulle bli supertacksam!

Kramar

• Svar på tråden Familjehund?
  • Emyricon

Hej. 

En cairn terrier är just en terrier. De kräver mycket och har ofta väldigt mycket jakt i sig :)

I den storleken finns det ganska många hundar, men man ska inte lura sig på att de är små. Många är väldigt krävande. 
    Har ni kollat på till exempel bichon frisé och bichon havanais? Ungefär i samma storlek som cairn, men betydligt lugnare och mindre krävande. Du har också coton de tulear som är en liten och inte jätte krävande hund :) 

• Dexter dot com

Håller med tidigare inlägg. Skippa terriers och titta på rasgrupp 9 som är just avlade för det du söker, en familjehund som ni kan träna lite med. 

• Emyricon
    Dexter dot com skrev 2015-02-25 16:19:38 följande:

Håller med tidigare inlägg. Skippa terriers och titta på rasgrupp 9 som är just avlade för det du söker, en familjehund som ni kan träna lite med. 

Då ska tilläggas att flera ur rasgrupp 9 också är väldigt krävande.. 
  • Gweny

Shetland sheepdog. Bra storlek, lättlärd och kul att träna med. Sen måste ju dock det alltid finnas en ansvarig vuxen i bakgrunden.

• MarianS
    Jag kan rekommendera en ras som heter shih tzu. Det är en ras som kommer från Asien ursprungligen och det är en s.k tempelhund. En hund som vaktade templet. Det är en liten hund men helt underbar ras. Vi köpte en renrasig shih tzu, för jag är lite skeptisk till blandraser. Visserligen kostar renrasiga hundar ganska mycket mer, men det är det värt. Vår hund är så fin och alla säger att det syns att hon har en bra stamtavla. En shih tzu älskar att vara ute, de är lekfulla och läraktiga. De har mycket vakt i sig och gillar att ligga i fönstret och kolla så allt är ok. De är envisa, men helt underbara. Vår hund älskar att vara med oss, men kan också vara hemma själv. Sådana raser används mycket på utställningar och de kan bli väldigt långhåriga. Om man vill ha de långhåriga så krävs det mycket pälsvård. Vi håller vår tik korthårig. Den här rasen fäller inget hår, eller väldigt lite hår. Vår hund älskar att gå på promenad, men en lång promenad/dag räcker, eller två korta. Den här rasen tycker också om barn. Jag tror att en sådan här hund skulle passa dig jättebra. Jag har också hört att en sådan här hund är bra på agility, men man måste börja i tid och ha stort tålamod. Vi har lärt vår hund en massa roliga tricks, men inte gått på agility. Det är en nyfiken ras som gärna vill aktiveras, men som gärna ligger och sover och tar det lugnt. Vår hund talar om när den vill leka, träna, gå ut, äta. 
  • äppelblomman

Hej!

Att ha en hund att ta hand om är helt underbart, och ofta växer man med ansvaret och får dela många underbara stunder med hunden. Jag vill dela med mig av lite tips och saker att tänka på inför ett eventuellt hundköp:

*involvera hela familjen, läs på om de raser ni gillar och försök att inte bara välja hund efter utseende, utan även tänka på vilka egenskaper rasen har och hur de passar in i erat liv

*håll koll på om det hålls några hundutställningar i närheten där ni bor, då kan man få se en massa olika raser, och även prata med dem som äger dessa hundar och därigenom komma fram till om det är en ras som passar eller ej

*kontakta en uppfödare av den/de raser ni är intresserade av, de vill mer än gärna berätta om "sin" ras, och ofta kan man få komma och hälsa på :)

*se till att hunden är vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktad innan ni köper den, ta även reda på om det finns ärftliga sjukdomar i rasen som man behöver ha extra koll på

*kolla upp hundklubbar i närheten, där kan man gå kurs med sin hund och det är ofta mycket lärorikt och superskoj för både hund och ägare

*kom ihåg att ansvaret för hunden måste ligga hos de vuxna i familjen, självklart ska ni barn också involveras i träning, promenader, skötsel etc, men det måste vara en vuxen som har huvudansvaret. Ofta blir hunden 10-15 år, och då kanske ni har flyttat hemifrån, så vem som ska tand om hunden i det läget behöver ni också prata om :)

*även om hunden är liten kan det vara olämpligt för barn att själva gå ut med hunden, detta eftersom det kan komma fram andra hundar som bråkar med er hund, och det kan uppstå situationer som ett barn kan ha svårt att hantera på egen hand

*en liten hund kan vara mer ömtålig än en lite större hund (lätt att den skadas om man t.ex. skulle tappa den när man bär den, snubblar över den osv), och att en större hundras därför kan vara bättre i en familj med lite mindre barn

Lycka till!

Svar på tråden Familjehund?