• frida1991

lång lutealfas

Hej! jag har några frågor jag skulle vilja ha hjälp med att bena ut! 

Jag har en menscykel på 30-33 dagar. Enligt min älapp ska jag ha ägglossning på menscykelns 18e dag. Men när jag tog ett äl test fick jag utslag reda på dag 12, alltså bara 8 dagar efter att min mens var slut, kan detta stämma? Då har jag väldigt lång lutealfas, är det negativt på något sätt? Alltså att ha äl så tidigt i cykeln och kort efter senaste mensen? Tacksam för svar! Kram

• Svar på tråden lång lutealfas
  • Flisan79
    frida1991 skrev 2015-02-25 11:28:43 följande:

Hej! jag har några frågor jag skulle vilja ha hjälp med att bena ut! 

Jag har en menscykel på 30-33 dagar. Enligt min älapp ska jag ha ägglossning på menscykelns 18e dag. Men när jag tog ett äl test fick jag utslag reda på dag 12, alltså bara 8 dagar efter att min mens var slut, kan detta stämma? Då har jag väldigt lång lutealfas, är det negativt på något sätt? Alltså att ha äl så tidigt i cykeln och kort efter senaste mensen? Tacksam för svar! Kram

Du har ju inte äl samma dag du får positivt på äl-stickan. Den sker 12-48 Tim senare. Räkna dag 13 som äl dag. Det ger en lutealfas på ca 17 dagar. Vilket visserligen är långt men inte helt ovanligt. Vanligen har man en lutealfas på 10-16 dagar.

Man kan också få positivt på äl-test utan att faktiskt ha äl. Fortsatte du testa vidare? Något som kan bekräfta att äl varit är om tempen går upp lite.
Svar på tråden lång lutealfas