• BabyBlues85

Egen välling och gröt- Recept

Jag kommer inte ge min son färdigköpt gröt och välling men vill ge ibland och är ute efter lite recept. Jag tänkte använda mig av havremjölk, skrädmjöl, vatten, lite smör och även nyponskal. Hur gör ni och har ni några bra recept att dela med er av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-25 11:42
    Min son är snart 7 månader och jag delammar ska jag kanske skriva också =)

• Svar på tråden Egen välling och gröt- Recept
  • isolande

Vi körde 1 dl vatten, ½ dl vanliga havregryn (sådana som är berikade) som vi körde i stavmixer i början för att det inte skulle vara "bitar". Kokade ihop det till gröt på någon minut. Mosade en halv banan ordentligt och blandade i gröten, en stor klick smör och lite kanel på det hela. Möjligtvis lite vanlig mjölk på också.

Ibland mixade jag päron och blandade i, ibland äpple, ibland katrinplommon.

Nu när barnen är äldre gör vi istället gröt på fullkornsflingor och har i hela fruktbitar, kan vara hallon/blåbär också. Kanel, smörklick och mjölk till.

• CissiJissi

För att få lite järn och c-vitaminer hade jag i goji bär och torkade aprikoser. Jag hade i rågmjöl när det skulle bli lite grövre. Linfröolja har massa omega, väldigt nyttig och god, så den hade jag istället för smör!:)

• Christabel81

Ett tips för att få med järn i hemmagjord välling eller gröt är att mixa ner en bit paltbröd (gjort på blod).

• CissiJissi

Det positiva med att använda Goji istället för blod är att det är mycket mer nyttigt och du får i c-vitaminer samtidigt vilket är nödvändigt för att järnet ska kunna tas upp!:) 50gr gojibär täcker dagsbehovet av järn för vuxna, så det är inte mycket som krävs!!:)

Svar på tråden Egen välling och gröt- Recept