• SandraMariaH

Bra kost för liten 2,5årig flicka

Har idag varit på minstingens 2,5årskontroll där vikt och längd var ungefär som tidigare, en liten tjej helt enkelt. Hon har dock halkat ner ytterligare en halv kurva senaste sex månaderna så om ett halvår (3år) ska vi dit igen för vikt och längd. Fortsätter hon att sjunka i tabellen ska vi få utredning för eventuell allergi eller annan sjukdom.

Vi äter bra mat hemma, har oftast "linas barnkasse" där man gör sås och allt från grunden med allt från grädde till créme fraische, färs till köttbullarna osv. Hon äter mycket grönsaker och en frukt om dagen, hon äter ju inga monsterportioner men hon äter ju. Vi äter allt från kött, korv, fisk och kyckling. Pasta är poppis, så som champinjoner, majs, bönor och broccoli. Hon älskar sin kvällsvälling (mild fullkornsvälling med äpple från två år) blir oftast två varje kväll/natt.

Tips på vad man kan tillsätta i maten mera än grädde och smör? Rikt på fett och allt annat hon behöver för att växa.

• Svar på tråden Bra kost för liten 2,5årig flicka
  • Anonym (Morran)

Tror vällingen är en stor del av problemet. Har läst en del trådar om det här på FL och det stämde med mitt barn. Testa att skippa vällingen?

• Anonym (Känner igen)

Jag har själv en liten 2,5-åring på ca 10 kg. Har inga tips egentligen men hänger gärna på och ser om du får några bra råd.

Jag tycker att det är svårt att fettberika lagom, blir det för mycket fett blir min dotter mätt fort och äter mindre.

Vi serverar grönsaker efter maten, annars äter hon sig gärna mätt på sallad. Hon gillar generellt kalorisnåla livsmedel, dietisten säger att det ofta är så med barn som har svårt att lägga på sig vikt.

Vår dotter är för övrigt utredd för allergier och diverse men det verkar bara vara så att hon är liten och nätt.

• Anonym (Känner igen)

Min dotter dricker för övrigt inte välling och har aldrig gjort.

• SandraMariaH

Min minsta har problem med förstoppning som sin syster också haft och medicineras för det. Äldsta har vi utrett både mjölk och gultenallergi men visade inget, även hon ligger på -2 kurvan. Lillan väger 10,5kg och är 83cm lång.

Hon älskar verkligen sin flaska, det är liksom tryggheten och bästa myset innan läggningen. Kan man inte tillsätta något i den annars? Hon äter ingen mängd 120-150ml en eller två gånger per kväll och natt.

• Anonym (Känner igen)

Även min dotter har problem med förstoppning och äter movicol varje dag. Hon väger 10,2 och är 85 cm så det är rätt likt din :).

Innan vi provade mjölkfritt drack hon ersättning morgon och kväll och då brukade vi ha i en matsked rapsolja i flaskan.

• SandraMariaH

Vi har forlax junior, det hade även storasyster. Hennes problem försvann vid 2,5års ålder så hoppas på samma nu. Hon har ätit en del kiwi nu sista tiden, annars dricker vi mest vatten till lunch och middag och under dagen. Som bebis fick hon rapsolja i maten, plommonpure, päron och andra lösande saker.

Svar på tråden Bra kost för liten 2,5årig flicka